fredag 5 september 2008

"Gulla vacker..."

... kom jag ju ihåg inatt. När jag skulle sova. Att han hade sagt "gulla vacker".

När vi stod därute på bron och väntade på taxin som skulle ta oss tillbaka till Sjöjungfrun, hans nya hem nu.
"Du är världens bästa gubbe.... vet du det?" sa jag. Kramade om honom igen....
"Gulla vacker... å det är du också" svarade han. Å jag hörde att han blev glad... å att jag inte var någon världens bästa GUBBE kändes varmt. Lyckligt varmt... Jag vet ju vad han menade....

Vi kramades mycket igår. Å flera gånger sa jag hur mycket jag älskar honom... och att han är världens bästa gubbe. Det gör jag jämt när jag är där. Varför skulle jag inte göra det? Jag ser ju att han blir glad.... ser lycklig... ja, nästan lite stolt ut. Å det är ju sant.... jag älskar honom... älskar honom så det gör ont nu.... och han kommer alltid att vara den bästa gubben i världen.
Gulla vacker....

Ett annat kom ihåg...

Det stod en liten barncykel därutanför tandläkaren...

"Elisabeth, där står ju cykeln din..." sa han. Å tyckte att han var jätterolig, och skrattade...
"Å nu tyckte du att du var väldigt rolig, va?" svarade jag. Skrattade jag också, och låtsades lite förolämpad...

Men han kom ihåg mitt namn.... det var också ett gulla vacker. Stort.




("Gulla vacker".... jag tror det är ett norrländskt, ganska typiskt uttryck, lite svårt att förklara, men som oftast uttrycker ett värmande frågetecken, eller utropstecken, för den personen eller saken man pratar om...)

14 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Ändå en dag med ett litet leende... Ett namn, ett minne, en kram...

Gulla vacker känner jag igen fr min väninna som har rötterna i Pite ;).

Varma kramar till dig vännen

Isabelle sa...

Jag har aldrig hört utrrycket men tycker det var fint. Mina tankar går till gullig och vacker och precis så är ju du Elisabeth.
Vacker är också er kärlek, den kan ingen sjukdom i världen ta ifrån er även om den får lov att ta sig ett annat uttryck nu.

Omtankeskramar!

Vända blad sa...

Hej!
Tittar in till dig för första gången och blir så rörd och berörd!! Min pappa gick bort den sista mars i år, han hade haft Alzheimer i flera år och bodde sista halvåret på ett boende, sen var han borta...
Ser att du tar vara på ljuspunkterna, de små ögonblicken och det är bra! Känner så igen mig i det du skriver med allt vad det innebär...
Stor kram till dig och de dina!/Maria
ps. Jag tittar in snart igen...
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Tack snälla för dina omtänksamma rader. Mina problem känns ändå futtiga gemfört med dina.
Har försökt förlika mig med tanken att jag blir aldrig frisk igen men jag kan ändå leva ett rikt liv trots smärtor.Jag är ju en människa som vill så mycket men orkar så lite.Hjärnan och kroppen hänger inte på samma nivå längre.
Men det ordnar sig nog ändå.
kram på dig ,sköt om dig.
nu måste jag iväg på jobbet.
ewa

Christina sa...

Villken solskensläsning, så vackert och ärligt.
Det är så här när kärleken är som vackrast.

Ha det nu så gott vännen och tack för att du hälsar på i min blogg.
Kramkram

happymajsan sa...

Som vanligt skickar jag många styrkekramar till dig och din dotter efter att jag läst dina inlägg.
KRAMAR I MASSOR

Anonym sa...

Åh va fint Elisabeth. Underbart uttryck "Gulla vacker". Innan jag läste att du reflekterade över att han kom ihåg ditt namn, så hade jag också konstaterat det:) Han sa ditt namn! Underbart det med.
Och...han har ju sin humor också i behåll:)
Ha en fin dag
Kramar Nalle

Vida sa...

Hej!

Jag har följt din blogg under senaste tiden men tror inte att jag kommenterat. Din blogg är läsvärd, gripande och oerhört ärlig. Jag är glad att jag hittade den.

Gulla vacker har jag aldrig hört men det är ett så vackert uttryck så det tar jag med mig.

/Vida

Annela sa...

Det var ett härligt uttryck, som inte finns i Skåne eller i Gbg. Men jag förstår ändå vad det betyder.
kramar, vännen...

Anonym sa...

Sitter här och ler fånigt åt din fina dag. Härligt att det gick så bra för er.

Eleonora sa...

Rörande rart och fint, han kommer på saker ibland och det måste kännas härligt för dig. Det är något att spara. Kramisar till dig

Gisan sa...

"Gulla vacker" behöver inte förklaras. Det hörs hur mycket kärlek det är i det. Å varför skulle du inte tala om för honom att du älskar honom. Du ser att han blir glad och lycklig skriver du. Jag är övertygad om att det känns skönt för dig att säga det också. Att också få höra honom säga ditt namn och att han skämtar med dig... Så härligt! Jag är så glad för den stunden för din skull. Kramar...

Anonym sa...

Jag tycker att er kärlekshistoria är så vacker! Många gånger slås jag av hur himla mycket ni har älskat och älskar varandra. Ord som Gulla vacker måste komma från hjärtat, och där ligger det som hugget i sten.

Anonym sa...

:-) Gulla Vacker sa alltid min farmor :-)) Det är ett fint uttryck tycker jag.