lördag 10 april 2010

Jag vet inte...

... hur jag ska skriva det här inlägget. Men jag förstår att om jag inte gör det, och inte väljer att lägga ut den kommentar som jag fick igår, så kommer jag, liksom tidigare, att få höra att jag inte låter dem komma till tals. Mina syskon.
Tidigare har jag valt att inte lägga ut några elaka och anonyma kommentarer, då jag tyckt att det sagt mer om avsändaren än om mottagaren. Vilket jag också tycker att den här kommentaren gör:

"D e då rakt ingen låt som kommer hemifrån, utan den kommer från mig, och mor fastnade för den. Men syrran, så skamligt!!! Hur kan du skriva att ni ej längre har kontakt? Skäms på dig. Har du inte läst bibeln? "Du skall hedra din fader och din moder" Står det. Dom har väl gjort d dom kan med de resurser dom haft att tillgå... Du sa inte ens tack när pappa var med mat till er. Din ensamhet är självvald, synd att du dragit me dig Carro i fallet. Skäms... Vi ha alltid stått/står me öppna armar, men du ha själv valt att ta detta steg. Gratta din far på en blogg, som dom int ens läser... Hur tänker du?" /Carina och Fredrik

Jag ska bemöta kommentaren nu.

En "Spelmans tankar" hittade jag på youtube för länge sedan. Då, när jag letade efter "Gunnar Vägman" med Iggesundsgänget. Nu tyckte jag att texten passade in... en spelmans tankar... för just det här tillfället. Vad du och mamma sen skulle ha med saken att göra, det förstår jag inte...?

Att skriva att vi inte längre har någon kontakt... var ligger skamligheten i det? Vi har ju inte det!Kanske ligger det nog betydligt närmare sanningen att ni nu är frustrerade över att jag för första gången medvetet valde att inte berätta om hur pappa kom förbi... dagen före påsk... med lite mat... och hur jag fick gå ut till bilen och hämta det. Jag skulle tro det...
Jag skulle ju vara så glad och tacksam över det... att det sen skulle bära ert dåliga samvete för annat. Men jag brukar alltid tacka för det jag får... och det gjorde jag nu också.

Nu tänker jag INTE gå in på varför jag valde att inte skriva om det. Då skulle jag vara tvungen att berätta en helt annan historia.... dra in mina föräldrar... och jag vill inte det. Inte än...
Men att ge sig själv rätten att använda bibeln som ett rättesnöre för att tillrättavisa och döma andra... ja, jag vet inte ens vad jag ska skriva om sådant... ja, nesligt nesligt och fult. Använda Bibeln på ett sådant sätt?? För mig handlar Biblen om dess raka motsats...


Som jag tolkar hela den här kommentaren från er så bekräftar den bara vad man redan kunnat läsa mellan raderna här på min blogg. Om hur dysfunktionella beteenden och empatilöshet skapat insiktslöshet och eget ansvar. Å där ni gett er själva rätten att kasta era egna tillkortakommanden och misslyckanden på oss. Man kan kanske inte lastas för att man inte äger en förmåga, men jag tänker ofta nu... "var SE tvungen att bli sjuk för att jag skulle se det?"

Ord som att min ensamhet skulle vara självvald... ja, det är väl bara att läsa här om hur de senaste åren har sett ut. Å ingen enda vettig människa väljer väl att vilja vara ensam i ett sådant här läge.... OM det inte är så att hon utsätts för sådant som får henne att må ännu sämre!
Inte heller förstår jag vad ni menar med orden att ni "alltid stått/står med öppna armar"? Hur då? När då? För mig blir det bara... som min mormor brukade säga... "det låter stort när katta skiter!"
Som jag har skrivit så många många gånger förut.... och som jag nu förstår att ni inte kan förstå... det är att EN god handling inte kan uppväga flera mindre goda, eller rent utav elaka handlingar. Så fungerar inte livet...

Men det sorgligaste i ert beteende är att ni inte ens drar er för att smutskasta, och göra Carolina illa. Ni tycks inte dra er för någonting i er rädsla för att det ska komma fram hur ni egentligen är....
Ni kan skylla på mig till döddagar... ni brukar vara bra på det... men tyvärr så biter det inte särskilt mycket på mig. Jag blir bara ledsen när jag vet hur mycket ni hade kunnat göra för att finnas där för henne.... men som ni sen valde att inte göra. Trots att jag bad er...

Slutligen så tycker jag det är märkligt... verkligt märkligt. Att människor som säger sig inte läsa min blogg ändå alltid kunnat referera, ibland nästan ordagrant, till den... och krävt att jag ska sluta skriva, skällt och skrikit åt mig, inte skulle få berätta om det svåraste... osv osv. Verkligt märkligt!!

Men min grattishälsning till pappa, den kom från hjärtat. För trots allt... jag kommer att älska dem livet ut. Å jag vet att Gud vet det....

..........


Kanske blev det här inget bra skriv... men jag har lite svårt att få ihop tankarna i huvudet nu för tiden. Jag vet också varför det är så. Kognitiv nedsättning heter det. Något som man skrivit att jag har - men som jag inte riktigt har velat kännas vid förut. Men jag märker det ju... sorgligt nog.


.

9 kommentarer:

Tussegumman sa...

Elisabeth min vän! Torka tårarna, hon är inte värt att ta din energi. Jag fick riktigt ont i magen när jag läste hennes kommentar. Jag tycker det var en obehaglig kommentar som din syster skrev! Att använda bibeln som slagträ så fult. Jag kan ju inte er historia men jag känner igen vissa delar av konflikten med en släkting på min mans sida. Inte kul alls. Istället för att ställa upp för dig så hoppar hon på dig! Hon lät riktigt bitsk också. Just använda orden att du skulle skämmas, vem tror hon att hon är? Gud själv kanske. Hon har väl verkligen inte rätt att dömma dig. Hon använder ordet skam i texten flera gånger...Du behöver verkligen inte skämmas Elisabeth verkligen inte. Du har kämpat intill sista blodsdroppen, det måste väl din syster se om hon bara vill. Hon slänger med citat ur bibeln för att du skall känna dig ändå mera nedtryckt. Önskar dig allt gott min vän och du behöver människor som bryr sig om dig, och ser hur mycket du ställer upp för Carolina! Hur osjälviskt du kämpar för de dina Många kramar till dig och Carolina från Tussegumman

Mimmi sa...

Styrkekramar till dig...All ilska behöver komma ut och det skall den!

Om du kan skall du nu bara nonchalera dessa människor ...se dessa om noll människor För alla vill ha uppmärksamhet positiv eller negativ för det är en bekräftelse på att de finns. Det värsta är att inte alls märkas!

Hoppas din helg blev bra ! Och njut av att det börjar bli vår!

Tummelisa sa...

Vad är det för elaka stycken till syskon Du har. Kasta ski..och hänvisa till möte med Din pappa, när de inte ens var närvarande. Att sedan skriva att Du grattar genom bloggen som Dina föräldrar inte läser, om de har bekymmer med det kan de själva framföra allt som står. De verkar läsa Din blogg.
Förstår att mycket "annat" ligger bakom.
Ta inte åt Dig av vad dessa människor som inte vill Dig väl skriver. Du är godare än de flesta. Sedan kan de ta citat ur bibeln om de vill. Ett annat citat är "ta hand om Din nästa", det verkar de inte ha läst...
Hoppas Din helg blir bra trots allt. Stå på Dig!

Kramar och tankar

Tummelisa

trollmor sa...

Kram på dig.
ewa

Anonym sa...

GO girl! Bra rutet! Vilken skuillnad på ert språk...
Hjärtekramar i massor
Ewa

Lena sa...

Finner inga ord men skickar en stor KRAM!!!

Lisbet sa...

En bamsekram till dej, som har en award att hämta i min blogg!

Nina sa...

Bästa Elisabet... de är inte värda dig och dina omtankar. De kör med utpressning och kastar sin skit på dig. Inte så rart inte!

Vi är många som står bakom dig, ska du veta. Hejar på dig och dina framsteg. Ibland måste man bara säga ifrån och ta steget bort från dem man är släkt med. Jag vet. Har gjort så själv. Allt för att få vara mig själv.

Sänder påfyllning till påsen... :)

Kraaaaaaaaaaaaaaaam på sig!

Eleonora sa...

Min sötaste lilla Elisabeth!
ÄNTLIGEN!!! säger du ifrån. Bra bra. Bra för dig och bra för själen att få detta ur kroppen!!

Du har ju nu länge skrivit om elaka kommentarer. Nu förstår man varifrån de kommit. Din syster verkar intrigant och avundsjuk. Hon skulle nog behöva gå på terapi. Vad är det för översitteri .... "fy skäms" osv. Vem är hon att styra över dig? Och varför uppfostrar hon dig? "Du sa inte ens tack"??

Hon har en enda uppgift - att vara till hjälp och stöd till dig - det har hon gravt missat! Dessutom - ni spelar inte i samma klass - det märks språkmässigt bland annat. Hon har mycket att ta igen innan hon når upp till din nivå! Och varför drar hon med sig Fredrik? Är han verkligen med på dessa trakasserier?

ÄNTLIGEN kan du alltså ta helt avstånd från de personer det här gäller. På riktigt, inte bara i tanken. Fortsätt du att bygga din verklighet på samma fina sätt som du gjort hela tiden. Du har kommit så långt och du kommer att nå dit du tänkt och du kommer att bli bra.

Du är i mina tankar och du är så duktig och rar och fin. Hoppas vi ses snart så att jag får krama om dig irl. Din vän Eleonora