onsdag 9 juli 2008

Fabelfull...



... är ordet som kommer att följa mig nu i några dagar. Fabelfull.... det ord som min farfar brukade använda! Som beskrev världen med det magiska skimmer som trollat bort de tider som flytt.

Imorgon åker vi till Raja. Min hemby. Allt bestämdes lite hux flux idag. Mamma och pappa, jag och Carolina...

Det ska bli så så himlens roligt... och som Carolina sa ikväll: "Mamma, nu känns det som det börjar vända... åtminstone lite!"

Men det finns en del av mig.... och som jag bara nuddar lite vid nu, för att inte förstöra glädjen alldeles både för mig och Carolina... han, min älskade, som inte kan följa med oss nu.

Förra året åkte vi dit tillsammans... och ju mer jag skriver om det nu, så känner jag dessa eländiga Bergman-demoner komma över mig... ångesten... nej, nu skriver jag inte mer om det! För jag är rädd för att det kommer att bli nog tungt ändå... och att se vår stuga, den som aldrig fick bli färdig,

Håll en tumme att allt blir bra... ett välbehövligt litet sommaräventyr för oss!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad glad jag blev nu gumman =) Hoppas ni kan lyckas få det riktigt mysigt nu......
Kram

Anonym sa...

Sist jag var i Raja var när min mormor begravdes för tre år sen. Vad roligt att åka dit. Få se om vi gör ngn tripp dit i sommar.../Stor kram

Eleonora sa...

Ha nu en riktigt trevlig tur med dina föräldrar och Carolina! Fånga varje nytt ögonblick framåt - INGA bakåtblickar tack.Kram vännen

Anette sa...

Det låter som en välbehövlig (och nödvändig)minisemester.
Ut och handla lite garn och stickor oxå :) så har du att pyssla med när du behöver tänka på annat....

stor kram på er båda, jag ska tänka på er.

Laila sa...

Försök att njuta när ni nu kommer iväg. Jag unnar er allt gått!

Isabelle sa...

Vad glad jag blir! Ska tänka på dig jättemycket och bara skicka mängder av goda energier och önskan om en härlig dag.
Men kom ihåg att man får bli ledsen också, banna inte dig själv om det blir så. Då är det bara så att det behövdes just då och så kommer det något gott ur det också. Stora kramar!!!

Anonym sa...

Å vad härligt...känner igen ångesten över det som aldrig blev klart i stugan..men det går över, jag vet att det är så..och du kommer kanske en dag att leva livet precis som jag gör, med minnen i varje liten list, detalj, glädje mitt i sorgen trots att den kärleken som fanns hos mig är borta idag...och nya kärlekar kommit istället...sen dess...ibland har jag legat där ensam i stugan, tittat på allt och tänkt..jamen..all den kärlek som är lagd av olika händer här..tillhör mig..och jag är en del av den kärleken för alltid...
STOR kram och ha en underbar resa!!

mossfolk sa...

Tjoho, vad mysigt och roligt med en liten semester!
Hoppas att den blir riktigt lyckad!

Bloggblad sa...

Jag hoppas att du kan koppla av - för det är ju så, att sår som ständigt blir upprivna, inte läker så lätt...
Det är tur att SE inte vet hur du lider - jag tror inte han skulle mått väl av att veta det. Nej, usch, nu kanske jag gav dig dåligt samvete... inte meningen. Menar nog mest att du får koppla bort sorgen ibland. Den finns kvar ändå sen.
Du vet ju att jag har en hel del sorg också, och det har tagit mig lång tid att lära mig att stänga den ute mellan varven, att ta varje dags bekymmer som de är. Inte klia i såret... Men jag har haft många år på mig att vänja mig.

Anonym sa...

Har läst hela din blogg nu. Suttit hur länge som helst. Ville bara säga att jag förundras över din styrka, din kärlek, sorg allt du gick och går igenom, Du är en förebild för alla tycker jag.
Så ville bara delge dig att jag tänker på dig.
Ha en bra dag!
Chissra

Anonym sa...

Så fint det låter - njut, och gråt, men njut igen, för det här är glädje.

UllaMona sa...

Hoppas att din resa till Raja (strand) blir bra, jag har faktiskt varit där, hade en klasskompis därifrån men det är många många år sen.
Kramen från mig

Anonym sa...

Åh vad jag hoppas att ni har en bra dag tillsammans! Dämonerna de kommer och går...hoppas de håller sig borta i dag och flera dagar till. Bort!!

Anonym sa...

Kära Elisabeth, va glad jag blev när jag tittar in till dig nu. Ha det så jätteroligt i Raja, och tänk inte så mycket på det som kunde varit. Tror inte SE skulle vilja att du gjorde det, utan jag tror att han vill att du njuter av tillvaron där - så gott du kan. Varma kramar din Nallevän

Anonym sa...

Vad roligt att få åka iväg ett tag.
Det är kanske bra med lite miljöombyte.
Skönt att komma till något som känns vant vid.
Det kommer att göra er gott.
Raja är det i närheten av Rajastrand el är jag helt ute och cyklar ?
Vi var mycket ute o dansade runt åsele o Dorotea i min ungdom. Var gick du gymnasiet någonstans ?
Kram ewa

Anonym sa...

Så underbart det låter att ni ska få åka iväg på lite semester. Jag önskar en riktigt trevlig resa.
Ta vara på allt vackert, Carpe Diem!!

Många varma kramar!
Ingrid

~ Eva ~ sa...

Håller mina tummar jättehårt...!!!

Jag kan också tänka mig att den här resan blir början till många liknande resor dit, för att minnas de minnen som behöver få sin plats i nuet, som naturliga delar i ett sorghjärta...som ändå kan andas in livet, och le mot det ibland, och mer och mer längre fram i livsrummen...


Varm Kram från Eva

Anonym sa...

Det kommer säkert att göra er gott :-)
det kommer ju att bli mycket minnen också förståss,,, det blir ett år som man minns allt det där man gjorde ifjol,,, första julen utan den man älskar,,,, första midsommaren,,, första födelsedagen mm mm
Jag tror att det blir lättare sedan, då ett år har gått och alla de där "förra" liksom är över,,,