fredag 10 april 2009

Jag hade besök inatt...

... av min mormor. Min mest älskade lill-momma. Jo, hon var här.... jag är alldeles övertygad om det. Fastän hon gick bort 1985... och jag har saknat henne både i mina drömmar och i min verklighet... så kom hon på besök inatt.
Tillsammans låg vi på mitt vita överkast, och jag fick gråta ut hos henne.... och hennes tunna lilla hand strök mig tröstande över håret.... så nära, så nära.
Jag grät som jag tror jag aldrig gråtit.... jag grät så jag vaknade mitt i tårarna... och jag kände... mitt i gråtet av det så ousägligt sorgliga och svåra.... lycka. Den underbaraste underbara lyckan av att hon... min lill-momma... var hos mig.

Det var så länge sen som jag fick ligga bredvid dig, och hålla dig i handen. Det var så länge sen som jag fick känna din lilla hand stryka bort tårarna, och lugna en liten "lill-lisbeth", som du alltid kallade mig. Det var så så så länge sen jag kände din kärlek, momma... den som jag visste att du hade för mig... villkorslös och stark. Den som bar mig så många gånger... och den som egentligen har burit mig ända hit, och gjort mig till den person jag är idag.

Å nu vet jag.... för jag kan ännu känna din lilla hand... att du finns hos oss. Nu vet jag att det kommer att gå bra... oavsett vad.Tack Gud, för att du lånar ut henne ett tag....

(Det här var ett viktigt skriv.... för det kommer att bära mig.)

..........

Igår var det skärtorsdag.... och det var väl inte så stora världshändelser som utspelade sig då... iallafall inte hos Ingelssons på Gustav Garvares gata! Men... jag hade gjort en liten påsktårta till mig och Carolina som vi festade på.... och någe fint från en bloggvän dök upp på kvällskvisten... så jag kände när kvällen kom.... jo, men det går nog det här också! Å det gjorde det ju....

Idag är det långfredag... och jag vet inte riktigt hur dagen kommer att se ut. Vi får se.... men vi har planerat för en mysig påskmiddag, Carolina och jag, med lax och påskskinka. Det blir en bra dag...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för dina tankar de berör,önskar er en fin Påsk.Inga-Lill

Tussegumman sa...

Men så härligt att du hade besök av din lilla mormor. Det beskriver henne så vackert att hon blev utlånad till dig från himmelen.

Du behövde verkligen en liten mormor nu som strök dig över håret och tröstade dig. Härligt att du kände lycka när du vaknade att hon verkligen hälsade på dig i natt. Vi har var sin liten mormorängel som befinner sig hos Gud nu. Jag är helt övertygad om att de vakar över oss på något sätt Elisabeth. Är verkligen glad för din skull att du fick uppleva detta. Önskar dig allt gott. Många kramar till dig och Carolina

Christer sa...

Vad fint skrivet om din mormor. Min mormor var också en mycket fin och speciell människa som jag kan sakna än idag, fast det är mer än 35 år sedan hon dog. Men jag är övertygad om att vi kommer att träffas igen en dag, både du, jag, och våra mormödrar...

Bloggblad sa...

Jag hoppas att du får en lugn och fin påskhelg, att samla kraft ur.

För mig blev det inte alls som jag planerat, men det gjorde inget, jag hinner nog tids med att göra allt det där jag hade tänkt...

Huvudsaken är att vila och ladda och träffas. Somliga får jag träffa via bloggen, andra live.

Vida sa...

Jag rös när jag läste det här. Hon kom till dig när du behövde det som mest för det är ingen tvekan om att det var hon som var där. Hon är nog med dig mer än du tror (för jag tror på sånt).

En stor varm kram till dig
Liv

Anonym sa...

Livet är så mycket mer än det liv vi lever och känner till.Visst var det din mormor som kom till dig! Du kände hennes närvaro för att du behövde det just nu. Men egentligen har hon varit med dig hela tiden. Det är fint.

Stor Kram, vi ses snart:)
Nalle

Eleonora sa...

En så fin dröm du hade om lilla mormor och så vacker. Den kommer att bära länge det hör jag.

Mysiga middagar du gör för Carolina och dig. Det behöver ni också för magen vill också ha sitt.

Kramar!

✿Ewa sa...

Mmm så fint! Jag vet precis vet på mitt vis precis hur du känner nu, när du har haft besök. Som du vet så har ju jag haft det också precis när det har behövts som allra allra bäst. Jag är så innerligt glad för din skull.

I från hjärtat kramar till Dig!

Gisan sa...

Så underbart att hon kom till dig! Det var ett tecken. Det är jag säker på. Kramar...

Anonym sa...

Härligt att din mormor besökte dig, ofta är våra nära & kära på andra sidan med oss så mycket mer än vad vi tror.
Kramar