onsdag 9 maj 2007



Visst är de snygga, mina killar? Sven-Erik och Pontus P är två polare som håller ihop i vått och torrt! Jag älskar dem båda så innerligt mycket, och det känns lite tufft att åka iväg imorgon kväll till Stockholm! Men Jonas tar ledsagaransvaret - och övriga familjen ställer upp med middag och kaffe!

Tänker inte skriva något om dagen idag - för jag har så mycket att göra ikväll! Mycket som ska ordnas, både härhemma och på resan, så det får bli lite tänkvärda ord istället:

När en människa utför
en god handling
som hon inte
varit tvingad till,
ser Gud ner
och ler och säger:
"För detta enda ögonblick
var det värt
att skapa värden"

Talmud


Till eftertanke

av Søren Kirkegaard

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det
lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.





Till alla mina livlinor: Ni måste ha läst den här tusentals gånger - för jag är så, så tacksam och ödmjuk för att ni finns där ute! Ni hjälper mig igenom!



Vi ses!

7 kommentarer:

Anonym sa...

oj vad snygga killar...å så nöjda dom ser ut båda två...
Ha en trevlig resa ni två..så ses vi

Anonym sa...

Jag önskar dig och din dotter en mycket trevlig och väl förunnad resa!

Turtlan sa...

Vink vink och ha det så gottigt i huvudstaden!
En stad alltid värd en tripp till från oss ute i spenaten *L*

cillirill sa...

Snygga killar, kan det va min bror?? Fina tankar det där och jag tror att man måste tänka efter både 2 o 3 ggr ibland vill vi hjälpa fast det blir så fel. För tror vi att vi hjälper nån annan med att först se våra egna behov kan det bli så otroligt fel, men det är svårt att sätta sig själv på sidan o förstå vart det är man behövs, eller hur?

Christina sa...

Ha en riktigt trevlig resa och var rädda om er!
Kram

Anonym sa...

Snygga killar! Förstår att du håller dom nära ditt hjärta! Ha en fin resa!

Stor kram!

Christina sa...

Tittar bara in och undrar hur det är?