måndag 23 februari 2009

Jag är ganska trött...

... på att orka.

Min pappa var hit på eftermiddagen. Två timmar.

..........


Det här är min blogg. Jag kommer att fortsätta skriva...

Imorgon är en ny dag.


TILL EFTERTANKE

Om jag vill lyckas med att föra en människa
mot ett bestämt mål, måste jag först finna denne
där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv
när hon tror att hon kan hjälpa andra.


För att hjälpa någon måste jag visserligen
förstå mer än vad han gör, men först och
främst förstå det han förstår. Om jag inte
kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera.


Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så
beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den
andre i stället för att hjälpa honom.


All äkta hjälpsamhet börjar med
ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och
därmed måste jag förstå att detta med att
hjälpa är inte att vilja härska utan att
vilja tjäna.


Kan jag inte detta så kan jag heller inte
hjälpa någon.


Sören Kirkegaard

16 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Så kloka ord... o jag hoppas de är hörsammade ;)

Kram

Gisan sa...

Åh Elisabeth så mycket jag läser mellan raderna här... Du vet att du får maila! Kramar...

✿Ewa sa...

Kramar i massor och en massa styrka också! Så glad jag blir att du fortsätter att skriva -jaaa det är DIN blogg!

Ormen sa...

Mycket tankvärt.

Tack
Kram

Anneli

Anonym sa...

Det var en fin dikt - Till eftertanke!

Sköt om dig vännen.

Tussegumman sa...

Det är sant det kirkegaard skriver att det måste vara ett ödmjukt hjärta som vill hjälpa annars blir det helt fel. Det skall ju vara hjälp för mottageren den som behöver hjälpen. Förstår verkligen att du måste känna en väldigt trötthet att bara få vardagen att gå runt att bestämma sig för att fortsätta målet att stiga upp och ta emot dagen. Du vill alla gott min vän men får du det du själv behöver. Du håller i alla trådarna och bara det måste vara otroligt tröttande emmellanåt. Jag önskar bara innerligt att du får lite påfyllnad att du och Carolina kan åka bort en helg och bara ladda batterierna. Samtidigt förstår också att du måste vara i fas. Önskar dig allt gott min vän. Många styrkekramar från Tussegumman

Anonym sa...

Hej vännen
Blir lite orolig för dig när jag läst de senaste inläggen. har inte riktigt haft kraft att läsa innan men nu när jag gjorde det så......blir jag lite ledsen för din skull. Det känns som om det är så mycket du har inom dig som inte kommer ut. Skulle vilja hjälpa dig....maila mig omdu vill det och lätta ditt hjärta om allt de som smärtar dig. Det hade kanske känts bra för dig, att berätta för någon utomstående som inte är involverad personligen med någon du skriver om. Finns för dig det hoppas jag att du vet. Min ödmujukhet inför livet och människor som lider har ökat dramatiskt de senaste 3 veckorna.....stor stor varm kram...

Anonym sa...

Säger som Gisan, maila om du vill.
Skickar min största kram till dig idag!
Kramar Nalle

Elzie sa...

Det är DIN blogg och du har all rättighet att skriva om vad du vill här. Jag kan inte förstå människor som vill ta ifrån andra den rätten. Vi har trots allt tryckfrihet i det här landet.
Man behöver inte alltid orka allt. Ibland måste man ta hjälp av andra. Har just läst nedåt i din blogg och tycker det var ett bra beslut du tagit. Hoppas ni får en stödfamilj eller något snarast. Ha en så bra fettisdagskväll som det går.
Kram Elzie

Vida sa...

Det där är coaching fångat i ett nötskal.. han var bra klok Kirkegaard.

Kramen

Eleonora sa...

Varje morgon blir en ny dag att hantera. Jag vet att du har viljan, men kraften är kanske på sparlåga just nu. Det kommer att ändras. Alla dina dagar är lika viktiga och du är viktig för oss alla. Kram min söta vän

Anonym sa...

Ganska trött på att orka, det var bra uttryckt.

Så bra att man kan erkänna för sig själv att man faktiskt är trött på att orka, och tänk att det också faktiskt är tillåtet att tröttna.

Anonym sa...

Ber man inte om hjälp så kan man inte få någon!

Vi är nog många här ute i cyberrymden som mer än gärna vill göra den grå dagen solig för dig och din dotter!

Så idag sänder jag styrkekramar till dig och hoppas du får lite solstrålar på dig.

Kram Mimmi

Anonym sa...

Din kropp orkar inte kämpa hela tiden. Dags att ta det lungt med allt och försöka att bry mera om dej själv! Du och din fina dotter har haft och har så kämpigt. Jag önskar så att jag kunde göra ngt för att hjälpa er! Kan jag det?/Kram

Isabelle sa...

Styrkekramar!!

Gisan sa...

Tröstanade, stöttande och varma kramar kommer här...