söndag 19 juni 2011

CAROLINA Sp3a...

... står det på mössan som nu sitter på väggen i hennes rum. I torsdags tog hon studenten, vår lilla stora tjej, och det är först nu som alla intryck och känslor börjar lägga sig. Det blev en fin dag... och det är med vemodig stolthet jag tittar på korten nu. Så många som gjorde att denna dag blev till ett ljust och soligt minne för henne... och inte en sorgens saknad av den hon allra allra mest hade velat skulle stå där och möta henne när hon kom genom skogen... pappa.

Det finns mycket att skriva om denna fina dag, men jag låter bilderna tala för sig. Stoltheten för henne... att mamma och pappa kunde vara med... ... alla vackra människor därute som kom ihåg henne... och att Carolinas farmor ringde och gratulerade... det är de minnen jag sparar i hjärtat.



Skylten som mormor och morfar fixade....


Vår vackra dotter...



... på väg till Champagnefrukost!



Då blev det till att fixa här hemma...



... och vad skulle jag ha gjort utan min syster
och hennes dotter Johanna?


Här kommer dom... de nybakade studenterna!
Här kände jag klumpen i halsen första gången...


... och här vart det ännu svårare. För just i det här
ögonblicket kom tanken för mig: "tänk om
Sven-Erik hade fått stå här bredvid mig...
han skulle ha varit så stolt!"
Men jag svalde ju bort det... och kramade fort
om henne. Grattis, gumman!



Hon sken i kapp med solen...



... och här hade nog det mesta av nervositeten
släppt! Om det var av Champagnen eller jord-
gubbarna låter jag vara osagt, men hon var
strålande glad... och det var ju huvudsaken.


Storebror Jonas... en viktig person i Carolinas
liv.


Å här kom "för jag har tagit studenten..."



En bild som kom lite mitt i nu... men de vackra
blommorna värmde både Carolina och mig.
Eller rättare sagt, de värmer fortfarande!
Tänk vilken omtanke ändå...



Här åker Carolina på flaket... längst till vänster
står hon och sjunger med.



Maten... ja, maten ja!! En variant
på "exotisk planka" stod på menyn.
Så så gott... och min syster och jag
hade stått och skurit... skurit... skurit
skurit... skur... ja, hela kvällen före!


Tårtan... självklart med flaggor!
Ett "signum" för Carolina och Sven-Eriks
tårtor då hon var liten... och det var ofta de
bakade tårta tillsammans.



Lilla mamma... tack snälla Gud för att
hon fick vara med. Här håller hon ett
litet tal för Carolina...


... och här är det pappas tur att
hålla tal. Han hade skrivit:

" Grattis, grattis lilla damen

Till din strålande studentexamen!

Nu slår livets alla knoppar ut

Så ta för dig - lev och njut!

Snart går din väg mot nya fina mål

Hjärtligt höjer vi din framgångs skål!"


Å Carolina började nästan gråta...




Presentöppning och tårtätande...




Å slutligen den vackraste bukett som sommaren gav... eller egentligen från min kusin Bengt och hans fru.
Men den får avsluta bilderna från studenten... trots att den finaste dagen sedan fortsatte med studentskiva tjo och tjim på kvällen


Sen avslutar jag inlägget med att låna några rader från min pappas blogg. Inte för att jag vill skryta över hennes betyg, utan mer för att hon trots allt fixat till det så bra som hon gjort. Å jag vet att min pappa tycker likadant...


"Carolina tar studenten i dag.Vi är naturligtvis inbjudna till deltagande i firandet av henne,men då Britt har dåligt med orken måste vi avstå från studenternas uttåg från skolan och deras färd genom sta´n. Men självfallet åker vi ner på examensmiddan som Carina och Elisabeth dukat upp till. Ett superbt middagsbord med både kända och okända (åtminstone för mej) anrättningar! Väldigt GOTT !! Vi är många som samlats för firandet och en fin gemenskap som medför glädje och värme. Carolina mycket vacker är lycklig och glad.


Hon visade mej sina betyg.Jag har fått ta del av hennes skolarbete under lång tid och sett hennes tidigare betyg och omdömen som alltid varit topp.Så jag förväntade mej att få se fina betyg.Men dom översteg alla mina förväntningar!!! Så många MVG är inte många som når! Kan bara understryka min stolthet över att ha ett så begåvat barnbarn och att hon har ett så fint socialt förhållningssätt.Ingen dryghet för henne!"
..........



















12 kommentarer:

Di sa...

Å så fint, och grattis till Carolina som tagit sig igenom dessa år av skola med det som gått brevid! Hon kommer att gå långt med den styrkan och visheten, det är jag övertygad om! VARMA kramar till dig och C och styrka att orka ett tag till i det som är!

trollmor sa...

En stor kram till dig och Carolina.
Hälsa henne att jag tycker att hon har gjort det så bra och hon är så duktig på många vis.
Kramis ewa

Gerd sa...

Så fint din pappa skriver om Carolina. Ge honom en stor kram för dom fina orden!

Ewa sa...

Ooooh vilka härliga bilder!!!
Vilken studentdag att minnas!
O stolt har du all rätt att vara över denna underbara dotter..<3
Måste kännas härligt med att mormor och morfar kunde vara med o dela den på plats med Er!
Njut nu lite av sommaren! Jag ska kika på bilderna igen o njuta..
Kram
Ewa

Renée sa...

S-E var med ändå på något sätt för din dotter är lik sin pappa väldigt mycket. Speciellt kring ögonen... Så roligt att se att denna dagen blev bra för er ALLA! Att din mamma kunde följa med och att du hade hjälp ,ed att fixa allt. Var stolt över henne, precis som din pappa är! Jag hoppas att jag själv ska få känna likadant när min unge en vacker dag gör likadant... KRAM och grattis till din flicka vars framtid kan bli hur bra som helst!

Anonym sa...

Har följt din blogg och blivit så berörd.
Förstår din glädje över dotterns dag som blev så fin.
Så fint skrivit av morfar.Klart du är stolt och glad över din duktiga dotter.
Kram/Anna

Lisbet sa...

Varma gratulationer till Carolina! Du får vara stolt över din dotter! Vilken fin studentdag att minnas :)

Ruta Ett sa...

Bra jobbat, Carolina och alla andra, som varit runtomkring och lycka till!

bollebygdsbo sa...

Jag blir så glad när jag läser din blogg idag. Är glad över att ni alla fick en fin dag tillsammans.
Många kramar till Carolina och dig, samt de dina.

Elisabeth sa...

dI: Tack snälla Di! "Med det som gått bredvid", och "i det som är" säger mig att du förstår precis det jag inte skriver.. tack snälla för att du gör det. Varm kram..

tROLLMOR: Tack snälla Ewa! Jag ska hälsa henne det. Varm kram..

gERD: Tack snälla Gerd! Ja, jag ska verkligen ge honom en kram för de orden... och hälsa honom att det var fler än jag som tyckte att det var fint. Han kommer nog att bli lite stolt över det... Varm kram..

eWA: Tack snälla Ewa! Inte för att jag är någon proffsfotograf precis, men jag är glad att jag lyckades fånga, och kanske förmedla lite av den känsla som fanns den dagen... stolthet och glädje. Att mamma och pappa kunde vara med på hennes stora dag... ja, jag tar emot det som en gåva. Det kunde ha blivit så mycket tuffare.. Varm kram..

UllaMona sa...

Grattis i efterskott till Carolina, så fin hon är/var...

Elisabeth sa...

rENÉE: Tack snälla Renée! Du är inte den förste som säger att hon är lik sin pappa, och speciellt runt ögonen... å jag vet att hon blev glad över dina ord. Å jag är helt säker på att du alltid kommer att vara stolt över ditt barn.. oavsett vad hon bestämmer sig för att göra. Stolthet är ju en underavdelning till kärleken.. Varm kram..

aNNA: Tack snälla Anna! Fast jag önskar ofta att jag kunde få beröra människor med glädje istället... och inte som nu, sittande i ett väntrum och försöka hantera det svåra som sker. Varm kram..

lISBET: Tack snälla Lisbet! Ja, och jag är stolt över henne oavsett vad. Bara att finnas somliga dagar är tufft nog.. men studentdagen gav både henne och mig en välkommen bästa bärande dag. Varm kram..

rUTA ETT: Tack snälla Ann! Ja, du vet.. hon lyckades "kavlade upp ärmarna" och fixa till det. Trots att allting är som det är... Varm kram..

bOLLEBYGDSBO: Tack snälla I!Å jag blir så glad när jag läser att du blir glad... för finns det en större glädje ändå.. än att få ge glädje, och kanske därigenom lite bärkraft, till andra? Varm kram..