tisdag 12 november 2013

Nej! Nej! Nej!


Det är en bra rubrik idag som med tre ord beskriver om hur vi har hanterat, hur vi hanterar, och hur vi kommer att hantera människor som inte får oss att må bra. Nej, vi går inte under! Nej, vi behöver inte börja om varje gång vi skriver om det vi lever med varje dag. Nej, vi är mycket mycket starkare än så!
Det var väl bara det, och nu när jag har fått tänka efter lite... att jag så gärna ville tro att de hade förändrats.  Jag vet att man inte kan förändra någon annan än sig själv, men jag vill alltid tro människor om gott. Å fast än logiken säger mig att så är det inte alls... alla människor är verkligen inte goda... så ändå... som en annan enveten duracellkanin...så kan jag inte riktigt sluta hoppas på det. Det måste vara någe fel på mig, tänker jag... för så här har det varit i hela mitt liv. Hur elak en människa än har varit så har jag efter ett tag hittat på någonting som ursäktat deras beteende... och så har jag fått tro på deras godhet tills nästa gång de har gjort mig illa. DUMJAG!!  
Så nu slår det mig att kanske var det här nödvändigt... en resa mot insikten och lärandet att alla människor är faktiskt inte goda.

Sen måste det ju faktiskt få vara så... att bara för att vi var starka nog att välja bort de som gjorde, och gör oss illa.. så betyder ju inte det att vi inte kan eller får skriva om det. Vi lever med deras beteende varje dag, och ibland så pyser det helt enkelt bara över. Då är det en bra strategi och hjälp att skriva om det. Vilket vi kommer att fortsätta med. Å egentligen så är vi nog ganska tacksamma för att det här hände... för vår styrka har bara växt.

Nej! Nej! Nej!


(Nu lämnar jag det här tills jag väljer att skriva om det nästa gång... )

Inga kommentarer: