onsdag 21 november 2007

Man blir lite fabelfull...



(Bild byn Rajastrand, Lappland)

... när man sitter här i nattens sena timma. Fabelfull... ett ord som min farfar brukade använda, vilket betydde att man såg, eller kände någonting som man inte riktigt kunde förklara... något nästan magiskt, förtrollande...och med lite vemod och saknad.

Jag är fabelfull i kväll... med minnen av barndomens jular hos min farmor och farfar. Jular som var ett enda stort äventyr i det snötäckta riket Rajastrand. Där vi barn, som kom från den stora staden, visste att tomten bodde! Där nissarna spionerade från varenda snöhög, och renarnas lort var vit. Och tomten som själv hade sprutat granarna vita.. för att han inte tyckte om grönt. Vilka fantasier vi hade... och vilka upplevelser vi fick. Vita sagor som idag lämnar fabelfulla minnen....

Jag är fabelfull ikväll... och vad skulle jag inte ge för en vit liten lort!!

17 kommentarer:

Christina sa...

Ibland kan en liten lort vara något stort som man inte skall förakta, de små små tingen kan bli stora ibland.
Att drömma sig tillbaka till barndomens jul brukar jag också göra och inget går upp emot det.
Som mormor vill jag skapa en fridfull och fin jul för mina barnbarn, en jul som de kan minnas tillbaka på.
Önskar dig en skön dag vännen
En stor kram till Dig SE och Carolina
Kram

Anonym sa...

Vilket bra ord! Jag har funderat en del på den där känslan som dyker upp ibland, men som jag inte haft något ord på, nu har jag det, tack vare dig! :)

Och vilken fin beskrivning av din barndoms jular!

Sköt om dig!
Stor kram, vännen!

bollebygdsbo sa...

Oj vilken underbar bild.
Där skulle jag också vilja få vara någon gång.

Hoppas att du, mitt i allting, får en bra dag.
Nu ska jag iväg och passa Alma.

Vi hörs.

Kramar från mig i Bollebygd

Kajsa sa...

Jag minns åxå jularna hos min mormor och morfar i Rajastrand. Givetvis var det där tomten bodde!
Mitt jobb som ledsagare fick jag på så sätt att hon som behövde en ville ha mej. Jag känner dom och tycker om dom så jag tackade ja och blev jätteglad. Det funkar hur bra som helst.
Jag tror inte att vem som helst passar till vem som helst utan personkemin måste fungera för allihopa. Jag har haft tur. Vad det skulle vara skönt för dej om ni skulle få en som passar. Den där fisgubben i våtdräkt är ju helt underbar och motsvara hela min familjs humor...Kram!!!

Anonym sa...

Bilden är underbar. Den blir levande när du skriver så fantastiskt till den. Jag saknar så att det nästan aldrig är snö där jag bor till jul. Då blir det ju ingen riktig jul å inte blir jag fabelfull heller. Kramar...

Anonym sa...

Vad fint du skriver. Man riktigt känner vilka härliga jular ni hade. Kram!

Eleonora sa...

Vilket bra ord - fabelfull! Fin bild du lagt in. Hoppas dagen blir god för dig söta vännen. Kram

Anonym sa...

Gud vilken härlig bild....Det är så vintern ska vara om det ska vara vinter:) Är ju sällan det här nere i skåneland:) Ha en fin dag käre vän.....Kram

Anonym sa...

Ja du Elisabethan.. visst har vi så många minnen runt julen..Var det bättre förr eller?
Jag tror det med perspektiv över livet.
Ha de gott kram o du vet vad jag är på väg:-)

Anonym sa...

Hej där Elisabeth!
Här är de full rulle, startat upp med ett långtids projekt som jag hoppas är klar till våren-08. Nåfgot så stort att jag kan inte fatta de själv riktigt ännu, men vi får se vart detta barkar förhoppningsvis åt de håll jag än bara drömmer om. Ja jag mår bra. Hoppas du gör detsamma. Kram till dig o familjen från en vän i Väst //Anita

Anonym sa...

Vilket roligt ord:) Det har jag aldrig hört förr.
Men jularna var allt roligare när man var barn. Klappar och tomte, gran och gröt. Säga vad man vill, men det var bättre förr. Förr var det alltid snö till julafton, numera vet man aldrig riktigt säkert om tomten kommer fram på barmark med sin släde.
Kramis

Anonym sa...

Rajastrand... där har jag varit några gånger, vet var det ligger och hur det ser ut. Mycket fin bild!

Fabelfull var ett bra ord, minsann! Säger precis hur det är. Även jag är uppväxt med sådana fantasier. Tomtar, älvor... allsköns oknytt. Och gillar det, för fantasin behöver gödning. Fantiserade ingen annan så gjorde jag det så det räckte för hela gänget.

Skulle nog vara kul att sitta och fabulera tillsammans med dig en stund...

Ha det bra! KRAM!

Anonym sa...

Det var ett nytt ord för mig. Fabelfull, det låter verkligen magiskt och förtrollat. Jag lägger det till min samling. Tack!

Dubbelörn sa...

Det kunde lika väl vara en bild fr mitt Norrbotten... Ljuvliga barndomsjular *ler*.

Skönt att se lite galen humor hos dig också!! *gapskrattar*

Kramar

Christina sa...

Tittar till dig och önskar dig en god natts sömn med vackra drömmar.
Kram goaste vännen min

Anders Sparring sa...

Fabelfull, bra ord. Nog finns det en urgammal nedärvd språkvisdom där uppe i norr, som ännu inte har läckt ner till oss mugglare i söder?

Anonym sa...

"Fabelfull"...? Vilket skönt ord! När jag var liten tycte jag inte om fabler, utan det var sagor som gällde. Fast det ignoreras nu som vuxen. Nu kommer jag att kalla det för att vara fabelfull när jag tänker tillbaka på mysigare barndomsminnen. ;>

Kraaam på dig!