söndag 29 november 2009

1:a advent...



... och den andra som vi firar själva. Jag sitter i sängen, och har som vanligt tänt ljusen, druckit upp hälften av mitt kaffe, ätit upp mackan... och sitter och väntar på att Carolina ska vakna.
I år har vi skapat en ny tradition... vi ska se fika tillsammans klockan 1o, tända första ljuset, och se adventsgudstjänst på tv.

Jag har varit uppe och förberett lite.... fixat fram både lussekatter och pepparkakor. Tänt julgranen, och dukat lite julfint i vardagsrummet.

För det är så här man måste göra nu.... hitta nytt och eget.
Nytt och eget, skriver jag. Men egentligen så är det ju bara nytt. Något eget är, och kan, det aldrig bli så länge vår älskade älskade SE finns bara en bit härifrån.
Men jag tänker: "han får nog mycket lussekatter och pepparkakor idag... som jag vet att han gillar... och då kommer han att må gott."
Så vi firar 1:a advent tillsammans... nära i tanken. Vi är alltid tillsamman... ännu.

Nej, jag tänker inte mer åt det hållet idag...

.........

Igår eftermiddag blev det lite fest. Carolina hade varit ute med kompisen Ina på förmiddagen, och jag hade städat. På eftermiddagen fick vi middagsbesök av sonen Jonas med flickvän, och lilla barnbarnet David.
Å det blev både ruschigt och kuligt... middag med korvstroganoff och ris, Sandra som klippte Carolina, Jonas som satte upp slingan ute på balkongen.... och kaffemys. Det blev en underbar eftermiddag och kväll... nästan sådär som i en annan tid.

Å det viktigaste... en stunds prat om SE. Om hur duktig han var... hur han kunde fixa både det ena och det andra... och hur det sen alltmer förändrades.... och så skrattade vi gott när Jonas berättade historien om SE och gräsklipparen. Å precis i det ögonblicket... så satt han här med oss... och skrattade åt eländet han med!
Tack snälla Jonas, Sandra, och David för en underbar underbar eftermiddag...

..........

För alla er som läser här, vill jag önska att ni får en riktigt fin och ljus första Advent... och må ljuset bära er i varje mörker.

9 kommentarer:

Di sa...

Vad härligt att ni skrattar, vemod och glädje är två stora saker, att minnas och le, att också göra något nytt i allt det som är är fint att se. Kramar och önskar dig en underbar advent!

Tina sa...

Hej vännen!! Vilken härlig start på advent!!
Jag vill önska dig detsamma!! Hoppas att ni får en underbar fortsättning på 1a advent!! Ja, livet kan ha stora prövningar i sitt sköte för oss & då gäller det att göra som du.. hitta nya lösningar & vägar. Detta betyder INTE att man "glömt" bort det "gamla".. tvärtom!!!
Du är en riktig kämpe & fylld av ljus & kärlek enligt mig!!!
Kram Tina

Annela sa...

Jag önskar er båda mycket ljus och en mysig första advent.
kramar

Bloggblad sa...

Javisst ja... det var adventsljusstaken jag letade efter när jag plötsligt kom på nåt annat att göra... Jag hittar så mycket skräp när jag letar efter nåt annat...

Jag spelade in gudstjänsten från Växjö, var ju och sjöng själv i vår kyrka, men tyckte det var spännande att se från Växjö med prästen som gav oss priset just i den kyrkan... så jag har sett delar av tv-gudstjänsten också. Äntligen en vanlig gudstjänst som inte är ihopklippt och fejkad i en studio.
De där fyra som var från Skellefteå, där en av mina sånger var med, hade de klippt ihop - allt prat var inspelat för sig ena dagen, och all sång nästa dag, och sen fördelat på 4. Jag tyckte det kändes att det saknades röd tråd och sammanhang.

Gott nytt kyrkoår!

Annica sa...

Jag önskar dig starka kvinna en riktigt fin 1:a Advent.

Kram Annica

Anonym sa...

Önskar er en mysig advent med mycket ljus och värme! Varma kramar Ann

UllaMona sa...

Jag önskar dig och Carro en riktigt bra start på den vecka som kommer.
Kram

Eleonora sa...

Vilken underbart fin 1:a Advent ni har haft! Så trevligt med besöket också. Allt gott och kram från Eleonora

Lena sa...

Ni verkar ha det så himla mysigt - med båda gamla och nya traditioner.
AdventsKramar Lena