fredag 13 april 2007

Enligt Expressen....



....så är det så här man ska se ut - om man vill vara modern och välmående!!!!
Ett gluggigt gap däremot utstrålar gammeldags armod!! (Allt enligt Ledarsidan i onsdagens upplaga!)

Jag har inga gluggar mellan tänderna men jag ser då verkligen inte ut som nån Marilyn Monroe heller!!

Min tolkning blir alltså att jag inte lever i någon svår fattigdom, men jag är heller inte särskilt modern eller välmående!!

Kanske en ev ansiktslyftning skulle göra mig mer modern och välmående?




Fredag idag!



Gick som vanligt till mamma! Jag har aldrig sett henne så nere! Säger till pappa, när vi går ut och tjuvröker på balkongen, att nu får vi sätta in alla pepptalk som finns! Ledsen, orolig och väldigt trött säger hon att hon är!
Åh, mamma! Du som alltid har varit så stark! Jag tänker på hjärtläkaren som sa till oss när du nyss vaknat upp från din 3 hjärtklaffsoperation; "Ja, hade det inte varit för Britts ( mamma) enorma livsglädje och styrka hade hon nog inte klarat det här!"
Då blir man ganska ödmjuk till livet - och förstår också hur viktigt det är med livsglädje! Men mamma, den verkar ha försvunnit lite?
Elin (Lille Davids mamma) kom upp till mamma med en vacker ros i kruka! David hade skrivit ett sött kort också! Mamma blev så himla glad!! Tack Elin! Du blev en livlina för henne i den stunden!


Fredagsstädade lite(Gud vad trist! Kunde man få en hushållerska tro?)

Ringde lite samtal......!

Sven-Erik "jobbade" 13.00-14.00
Han var lite "off" igår, men idag var det bättre!
Igår var han irriterad och ganska frustrerad över.... vad? Så svårt att veta hur, och vad han känner och tänker! Jag vet ju att ilska och frustration ingår i hans sjukdomsbild, men den "normala" ilskan och frustrationen då? Den som vi alla har! Hur uttrycks den? När uttrycks den? Blir den "normala" ilskan och irritationen s a s även förstärkt genom hans sjukdom?
Nåja, svaren ges väl så småningom!
Och som sagt: Idag var det en bättre dag! CARPE DIEM!

Sven-Erik och jag gick på Coop och fikade! Noterar att allt oftare när vi är ute och går så handlar våra samtal oftast om vad som händer runt omkring oss just då: Vilket väder det är, snygga och fula bilar, han läser reklamen på bilar och bussar som kör förbi etc etc..... Allt blir här och nu! Förut ventilerade och diskuterade vi allt möjligt! Så är det ju inte nu....!!

Vi var in på Stadium och köpte 2 snygga tröjor till Sven-Erik! Men han knorrade lite när han såg sig i spegeln inne i provhytten: Jag har fått kula, sa han! Asch, det är inte så farligt, du får gå några extra rundor med Pontus P så försvinner nog kulan, sa jag.

De ringde från Athena Care när vi var på Stadium! Nu verkade de ha hittat en ledsagare till Sven-Erik!! Åh, vad glad jag blev! Han har tidigare blivit beviljad 9 timmar ledsagarservice i veckan, och vi har väntat så länge på att det ska komma igång! Sven-Erik behöver både stimulans och sociala aktiviteter, inte minst viktigt för hans eget välbefinnande!
Får definitivt besked på måndag!

Handlade på Willys. Mindre folk där!

Carro på filmkväll hos kompisen Erika. Hoppas att hon har trevligt?! Det behöver hon verkligen! Ofta känner jag sådan oro för henne!
Hur kommer allt det som sker just nu att påverka hennes framtid!
Hur tacklar man som 16-åring att ens pappa har Alzheimers?
EN gång har hon frågat mig: Mamma, kommer pappa att bli precis som farfar? Kommer han inte att känna igen mig en dag? Vad svarar man då? Man vill ju skydda henne från den obarmhärtiga hemska sanningen; att en dag blir det så! En dag kommer din pappa att fråga vem DU är!
Jag kan bara be om att hon har, och kommer att ha, så många livlinor omkring sig att hon tar sig igenom det som händer nu - och det som kommer i framtiden!


Ringde svärmor! ("Svea har varit här, förstår du!") Visst är hon gullig min svärmor, allra mest när hon pratar om folk som jag inte känner, och tror att jag vet exakt vilka människor hon pratar om! Svea, Arne, Oskar o allt vad dom heter... de har blivit främlingar som jag känner vid det här laget!
Min respekt för min svärmor är stor - som hon kämpar varje dag, och som hon kämpade när svärfar blev sjuk - det ger henne en alldeles speciell plats i mitt hjärta!

Middag och inte Ally! (Somnade ju som vanligt!)

Sven-Erik och jag såg film. Bond....James Bond. (Med Pierce Brosnan...inte helt osnygg!)


Roligt idag:Elins ros, fika på Coop, samtalet från Athena Care, Carro på filmkväll
Mindre roligt idag: Mamma, Inte Ally
Tips: Skaffa stövlar till alla fyrfota vänner den här årstiden! Man blir lätt lite smågalen annars!

Till alla mina livlinor: Älska mig mest när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det bäst!