torsdag 12 april 2007


Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål,

måste jag först finna henne där hon är och börja just där.Den som

inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.


För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör,

men först och främst förstå det hon förstår.Om jag inte kan det,så hjälper

det inte att jag kan och vet mera.


Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och

högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att

hjälpa henne.


All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag

vill hjälpa, och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är

att vilja härska, utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, ville bara svänga förbi och tacka för dina kommentarer! De gör det ytterligarelite roligare att blogga :)

Elisabeth sa...

Johanna: Jag följer din blogg varje dag! Jag har sagt det förut: Du har en unik förmåga att förmedla livet - ditt liv! För att kunna göra det krävs inte bara kunskap om det skrivna ordet, utan också en hel del mod! Du har det!

Christina sa...

Hejsan
Hittade hit via en annan blogg och här är mycket att läsa så jag kommer tillbaka
Christina