måndag 18 juni 2007

Så skimrar jag i midsommar..



I Aftonbladets söndagsbilaga hade man en artikel om hur man ska kunna sminka sig/skimra i midsommar! "Så skimrar du i midsommar"... löd rubriken, men jag visste ju redan... att det blir ett mycket blekt skimrande hos Elisabeth... både på midsommar och en ansenlig tid framöver!

Häromdagen hade jag bestämt mig för ett försök till förbättring av mitt utseende a´la icke-monroe typ! Lite fåfängt kanske, men ... man är ju tjej (ja, närmare tant-strecket då kanske!). Dessutom var mitt sminkförråd slut eller bortkastat sedan länge... jo, det var ju ett tag sen! Sagt och gjort... första affären jag gick förbi efter mitt fåfänga beslut var HM... raka vägen till sminksortimentet.. och då... då kom paniken! Beslutsångesten och villrådigheten slog mig i ansiktet värre än någon puderborste skulle ha gjort! Herregud, vad skulle jag välja... ville jag ha långa eller täta fransar, eller både och..! Vilken ögonskugga skulle matcha mina ögon? Concealer, highlighter, skimmerskuggor... ja, listan över allt som jag inte begrep bara växte... och ännu värre blev det när jag såg alla runt omkring mig som verkade ha egen nyckel till detta sminklåde-gallimatias..!

Vad jag gjorde? Ja, insikter är bra... och alltid bäst när man inser att man gjort ett misstag! För då kan man, om man inte vill fastna i utgångsläget, göra någonting åt det!! Så lika beslutsamt som jag hade gått dit, så gick jag nu därifrån - och tänkte: Äsch, jag duger så här ett tag till!

Så nu vet ni: Inget skimmer här på midsommar! Åtminstone inte i fejset på Elisabeth!!

Söndag idag... (vilodag.. inte så mycket här då kanske..)

Vaknade tidigt.. men det är ju mer regel än undantag nuförtiden! Busade med Pontus P och fixade mitt morgonkaffe själv.. (att jag alltid fått helgfika på säng serverat av SE går nog sakta mot sitt slut nu..) ! Hade en liten pratstund med Jonas (min son)... bl a om han kunde tänka sig att bli ledsagare för SE lite nu och då? Men tveksamt sa han: "Nja, jag vet inte - SE vill ju bara vara med dig (alltså mig..), och han är fortfarande ganska aggressiv mot mig ibland..! Jo, jag vet ju det, svarade jag... Hmm, vi får fundera mera!

Tvättdag... (jo, de finns även på vilodagar..), och tvättunnan är alltid full, och aldrig tom!

Carolina skulle ta en promenad med SE och Pontus P... men det gick inte så bra! Hon kom tillbaka efter en stund - så ledsen! SE hade, vilket händer ganska ofta nu, inte varit så snäll mot henne... skällt och gormat över att hon skulle följa med! (Åh, stackars min lilla gumma, och åh, vad jag blev"skitarg" på SE... men den ilskan var ju bara att svälja!)

Carolina och jag tog en promenad istället! Vi gick på Coop och fikade! Pratade länge och mycket... om SE idag och litegrann om den framtid som väntar.. ! Liftade med mamma och pappa som också är på Coop. Tack för det!

När vi kom hem var SE så irriterad! Varför? Kanske för att jag bett honom stänga dörren till vår uteplats..? Eller kanske inte för någonting alls...! Han gick iallafall ned och smällde igen dörren till sitt rum! (Men jag var dit och peppade sen... så då gick det över!)

Middag - ja, just det... ingen söndagsvariant, utan bara vanliga makaroner och korv! Smakar lika bra som på en tisdag... typ!

Soffasov... 1,5 timma utslagen... totalt! Men så ljuvligt och välbehövligt...!

Såg "Mission Impossible 2" med SE. Men det var nog ingen höjdare för honom... för mycket dialog och för lite action!

Roligt idag: Pontus P bus, Carolina-promenad och tänk...

Mindre roligt idag: SE-humöret...

Tips: Sminktips önskas - modell enkel..

Till alla mina livlinor: Tänk att det där lilla ordet som du gav - togs emot med glädje av någon...

14 kommentarer:

Anonym sa...

Morning!
Tittar in och ser hur du haft det!
Lite jobbigt igår såg jag!
Hoppas denna dagen blir lite bättre!
Kramen på dig!

Anonym sa...

Känner så starkt med dig. Helt kan jag ju inte förstå men förhoppningsvis lite. Att se den man älskar förändras så....
Att svälja ilskan och peppa istället. Det är stort.

Angående sminket. Man kan ju skimra ändå! Men om du verkligen vill. Förslag 1. Kan kosta en del, men gå på Body Shop, Make Up Store eller liknande och be om hjälp. De är proffsiga och du får grejer som passar. Förslag 2. Välj ett puder i färg nära din egen hudfärg, en svart mascara och ett ofärgat läppglans. Med dessa tre kommer du långt. :)

Anonym sa...

Hoppas dagen idag blir bättre än den igår, det är du värd... Du har ett tufft liv, kan inte tänka mig in i tanken att få det så förändrat... Kram på dig, vännen och ha det så bra!

Christina sa...

God middag min goa vän!
Man behöver inte måla sig så mycket för man skimmrar som man är.
Kul att du tyckte om husvagnen, ja den och bilarna är riktiga pärlor.
Vi har så trevligt när det är midsommar med hela gänget.
Man blir så nostalgisk.
Ha det riktigt gott idag
kramkram

Anonym sa...

Usch...det är så jobbigt med smink nuförtiden. Jag använder bara maskara och ögonbrynspenna och ibland lite ögonskugga....Puder och sånt tjafs får ungdomarna hålla på med;) Jasså, du är också en sån där vakna tidigt människa...Jag med:)Tack för finfin kommentar i min blogg<3 Kram till dig:)

Anonym sa...

Din dag igår var något "dimmfylld" ser jag.. låt oss hoppas den får mer glädje i sig idag då:-)
Kul du besökte mig idag.. ser oxså du lagt in mig här i din gömma:-)
Smink.. javisst i någon mån.. Går aldrig ut utan något på ögonen i alla fall mascara. Nu i sommartid så blir det mest solbrillorna på så vad gör det om fejset ser lite raserat ut.. ingen ser mina ögon ändå ju..
Annat smörja som en massa bruna grejer i nunan.. nej tack.
Jag ser här att du är i dina bästaste år.. inte alls så gammal..
Tanken kom.. tänk om min man här oxså skulle få den här besvärliga sjukdomen.. undras tro hur livet för mej/oss skulle gestalta sig.. vågar inte ta den tanken knappt i hand.
Väldigt intressant att läsa dina inlägg här.. allt kan hända med oss människor i de kapitel i vår livsbok vi får tillskänks ju.
Ha de gott min vän o tralla på en goding ur musikens underbara värld, så kanske det känns bra för er båda..
Idag går mina tankar till Paul Mc Cartney..
Tjingeling o kram på dig.

Anonym sa...

Jag kör i princip samma sorters smink år efter år, då blir det lätt när man kommer till sminkavdelningen. Lipfinity nr. 65, LÓreals concealer, max factor mascara och så något terrakottaaktigt rouge i lagom duttar. :-) Enkelt och bra!

Anonym sa...

Svar på min blogg:


Det är bara att orka, så är det bara!!
Det finns inga andra alternativ, tyvärr!!

Såg att lägenheten var tom nu
Gick med en väninna ner på stan och strosade
Ringde bolaget, men inte om att få flytta in tidigare
Utan om dom kan rusta innan..
Hon trodde jag var ute efter nyckeln NU
Men sa att behåll den tills fredag nästa vecka
annars så får jag panikpacka..
Det är jobbigt!!

Så ska ta det lugnt nu ett par dagar..
Har ju tid...
Sen tar jag nya tag och packar klart allt...
Så lite i taget under den tid som är kvar så
går det ändå ganska smidigt!!

Men kan ju lova att jag kommer att vara slut efter flytten..

Massor med kramar!

***********************

Tyvärr kan jag inte ge dig några sminktips
Slutade att måla mig för snart 20 år sedan *ler*

Det har hänt någon enstaka gång att jag tar på mig lite Mascara
om den inte har torkat ut helt..
Just nu äger jag bara en rouge, inte mera.. skönt att slippa allt jox med sminkning *ler*

Kramas igen!!

Anonym sa...

Hej

Jag tror att du glimrar och skimrar bra ändå, visst, gör de det lite svårt för oss att välja...

Vilken situation du befinner dig i, känner starkt för dig!

Hoppas att dagen blivit en bättre dag för dig!!!

Anonym sa...

Så skimrande du beskriver smink! =))

Ella sa...

Jag har blivit expert på enkel sminkning; Stor puderborste, lite "solpuder" (Nivea kallar det för terra powder) och så lite mascara de dagar det inte rinner bort. Förr var jag "the more the better" och nu "less is more".

Varje gång jag läser så tänker jag; Att du orkar, vilken människa!

Elisabeth sa...

sickan: Jo, denna dag blev en "guldklimp" som jag ska bevara i mitt hjärta..Kram..

isabelle: Tack! Empati gör att vi förstår när det är svårt för någon..! Det räcker..! Det är väl det som menas med att bära varandras bördor.. tror jag! Tack för sminktipset.. Kram..

cim: Tack! Mowglis replik i Djungelboken: " Jag är nog tuffare än somliga tror", brukar jag försöka använda när jag vill kaxa till mig lite - men inte är man så himla tuff alla dagar..! Ha det så gott du med.. Kram..

christina: Jo, men lite skimmer-fusk hade ju varit kul..! Dina pärlor är ... "riktiga grejer det", som SE sa när jag visade honom dina bilder! Ha det gott du med..Kram..

Annika: Hela din första rad - håller med dig! Vakna tidigt - ja, vad ska man göra? Tack för dina fina kommentarer.. Kram..

pialotta/kaffebönan: Solbrillor och i mina bästa år.. Det ska jag tänka på när jag går ut..! Tack snälla! Man vet aldrig vad livet bjuder på nästa dag - men man ska aldrig underskatta sin egen styrka.. man klarar nog mer än man tror, tror jag! Nu ska jag "tralla på en goding"! Kram..

pethra på inredningsbloggen: Åh, det var ett bra tips! Tack.. det ska jag komma ihåg! Kram..

puffeltufflan: Nej, det är nog så: bara att bita ihop! Bra att du har några dagar att vila.. Kram..

maria: Tack! Det var snällt sagt..! Och ja, idag var en bra dag..! Kram..

plupp: Det var en väldigt fyndig kommentar! Tack och kram..

ella: Tack för sminktips! (solpuder..ja, kanske! Om att orka - jag säger detsamma när jag läser DIN blogg.. Kram..

Anonym sa...

Jag ska nog inte komma med några tips, för då lär du få stå framför spegeln i många timmar - liksom jag!

Men rouge, svart mascara och något läppglans i bekväm och snygg färg funkar ju alltid. Men ja, body shop och make up store är riktigt bra. Annars är Maxfactor ett bra märke.

kramar!

Elisabeth sa...

Johanna: Tack! Ja, jag kunde nog behöva stå där... men du..!! Ska försöka med make up store eller body shop..!
Återkommer om hur/vad/när det blev!

Kram på dig..