lördag 29 augusti 2009

Ljusglimtar x 5...

... har det varit. Fast stavningen ser lite annorlunda ut.
Foppa-tofflor, restaurangbesök, bondens marknad, hjortronsylt, och morotsmarmelad.
Ljusglimtar...

Igår förmiddag kom lilla barnbarnets mamma E hit. Med sig hade hon både gofika och present. Hon hade inte behövt ha med sig vare sig det ena eller det andra.... bara att hon kom var ju glimtigt nog. Presenten, ett par snygga röda foppa-tofflor, hade hon köpt till mig, för att, som hon sa: "ja, nu kan du ju slänga dom där vita trasskorna". Hon syftade på mina skönaste vita trätofflor som stod i hallen.... mina absoluta favoritskor... men lika absolut så trasiga!
Tack snälla snälla E.... för att du kom, för gofika, och för de snygga röda skorna! En ljusglimt...

Å så den här mamman och pappan jag har... de fantastiska. Jag vet inte riktigt var de får den här kraften ifrån nu... kraften att alltid orka "vilja hjälpa". Jag tycker de har så nog av sitt eget... mamma är inte frisk... och varje dag så ser jag ju.... hennes hjärta som jag vet går allt sämre, hennes KOL som hon försöker att inte låtsas om... hennes allt större intag av mediciner... hennes skakningar... hennes... ja, jag kan hålla på länge och berätta om min lilla mamma... och jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte är orolig för henne... jag ser ju. Jag ser ju...
Pappa, den starka och orädde... hennes riddare på den vita hästen... ja, han skulle glatt bära henne genom vilken storm som helst... vilket han ju faktiskt har gjort ganska länge nu. "Jo, men det är ju min tur nu..." brukar han säga, med den där självklara, och den där "vadå-det-är-väl-inget-märkvärdigt-rösten" som man brukar ha när kärleken övervinner allt. Amor vincit omnia... och i deras fall har den övervunnit mycket! Jag kan bara beundra honom... och mamma med förstås!

Igår bjöd de på restaurang. Alla i familjen blev bjudna på restaurang Maria.. "och nu tar ni vad ni vill ha... nu ska vi ha det lite festligt!" sa mamma. Bestämt.
Pappa var som en liten tomte, sprang och fixade bord, pratade med personalen, lotsade oss dit vi skulle sitta, och hade samtidigt fullständigt koll på att allt skulle bli så bra som möjligt för mamma...
... och maten... ja, den var fantastiskt god! Lövbit... en sådan där som nästan smälte i munnen. Med olika såser, grönsaker, och olika sorters potatis till. Som avslutning bjöds vi sedan på kaffe och kaka.
När jag satt där... så tittade jag på mamma och pappa, som satt där bredvid varandra... såg hur pappa hjälpte mamma att skära upp köttet... såg hur han ställt undan sin egen tallrik för att hjälpa henne först... såg hur hon log mot honom...och så hörde jag henne säga: "Tack gubben min, nu klarar jag mig nog själv". Stolt och ömt. Då först tog han sin egen tallrik...
Tack snälla mamma och pappa... för att jag fick dela den stunden med er. Den ska jag spara i mitt inre... som sagt, Amor vincit omnia. Tack också för en underbart god middag... tack snälla! 1 ljusglimt...

Å så en gång till... den här fantastiska mamman och pappan. Idag ringde de och frågade om jag hade lust att följa med på "Bondens marknad". En marknad med lokala förtecken... där man kan köpa allt från potatis och rädisor... till marmelader och amerikanskt fläsk. Eller få sig en strömmingsmacka om man är hungrig...
Visst ville jag det.... så tillsammans åkte vi ner till stan, och gick där en bra stund. Hittade både det ena och det andra...
... och sen åkte vi hem till mig och fikade. (De hade som vanligt fikabröd med sig...) 1 ljusglimt...

Hjortronsylt... köpte jag på marknaden. Lyxigt kändes det nästan... men glass med varm hjortronsylt är bland det godaste jag vet. 1 ljusglimt...

Morotsmarmelad... köpte jag också på marknaden. Med krusbär och kanel i... och som var väldig god. 1 ljusglimt...


Så.... sammantaget så blev det 5 vackra ljusglimtar under de här dagarna. Vackra, och viktiga... speciellt ikväll då det inte känns riktigt så ljusglimtigt. För jag håller på att träna inför det som jag också vet måste komma.... den dagen jag blir helt själv. Den dagen då Carolina lyfter sina vingar fullt ut...
... och i eftermiddag så var hon hembjuden till en klasskompis och de skulle tillsammans fixa middag, och sen skulle de gå och lyssna på någon gratis konsert nere på stan. Men nu när jag tänker efter... trots att jag tränar... så är det ju faktiskt också en ljusglimt.... en stor, stor sådan... att hennes liv går den väg den ska gå.

8 kommentarer:

Majsan sa...

Hej vännen!
Jag har också varit urusel på att besöka dig..... så vi kan ju ta varann i hand *s*
Härligt med ljusglimtar! Det är såna vi alla behöver!
*kramar om*

Di sa...

så fint att du har ljusglimtar i ditt liv.Tänker på dig ofta! kramar
till dig!

Anonym sa...

Svar på min blogg:

Underbara Elisabeth.. Tack!!

Vad härligt att du vill köpa boken..
och autograf.. jomenvisst...haha
Gumman... Jag blir nog ingen kändis
Men det är helt oki ju...
Bara jag får ut mina ord om tex Downs Syndrom
så kan jag gärna vara liiite känd ett tag... det räcker.
Bara dom kommer ihåg orden.. det jag vill säga.. så är det toppen ju.

Pratar i Radio Gällivare Varje Torsdag i direktsändning
Har ju min egna stund på en 15 minuter där.. får du in den? 97,7.
Sen ska jag vara med i ett annat program i P4 "Wollter"
Ja du vet.. Sven Wollter... i tex Raskens.. Van Veeteren m m =)
en engångsgrej... en liten intervju med mig om en sak.

Jodu... godiset tog slut i denna enorma byhåla...
Inte kul för alla som blev utan.

Miljoner kramar till dig!!

Bloggblad sa...

Det låter bra att du har roliga saker för dig. Det lättar upp.

Men att Carolina en dag flyttar, det hör till. Jag förstår att det blir tufft för dig, men hon kommer ju att finnas där.

My sa...

Hej! Tackar för dina ord oxå... Man blir tårögt i ögonen när man läser din blogg.
& än en gång måste jag påpeka hur bra en del har det utan att man uppskattar det man har....
Vad det gäller barnbarnen så är dem helt undrebara dem små liven... Mitt barnbarn är bara 5 månader gammal men ack så klok & go`... Dottern & barnbarnet har varit hemma i 3 dagar för att hjälpa mig -gjorde ett #titthåll# i knät i onsdags... & nog fan så fattar den lilla ungen att man mår dåligt?!...
Hoppas att du har/får en kanon helg...
My

christel sa...

Roligt att läsa om dina ljusglimtar och med det menar jag inte att du enbart ska skriva om det positiva.
Härligt med solglimt i livet

Samtal från min trädgård sa...

Jag är så glad att du kan se ljusglimtarna. Det betyder ju att det finns hopp, att du orkar med allt detta.
Kramar!

Elisabeth sa...

Majsan: Ja, jag försöker att besöka mina bloggvänner... men det blir som med mycket annat nu... som det finns ork till. Å du har rätt.. vi behöver alla ljusglimtar! Kram..

Di: Ja, ljusglimtar är viktiga! Du finns i mina tankar du också... och just nu det senaste vackra fotot som du hade tagit, och som finns att beskåda på din blogg! Kram..

Puffeltufflan: Jaha, så då kanske man snart får säga att man är bloggvän med värsta kändisen... eller?
Sven Wollter hyser jag stor beundran för! Både för hans skådespelartalanger, och för hans insatser för att synliggöra sjukdomen Alzheimer. Kram..

Bloggblad: Men jag vill ju inte att hon ska "bliva stur!" Nej, jag skojar lite bara... egentligen så blir jag både trygg och glad för alla steg som "hör till", när det gäller henne nu... Kram..

My: Jo, men så är det nog för de flesta... vi ser sällan hur bra vi har det förrän vi har förlorat det! Det är egentligen bara så sorgligt att vi aldrig lär oss..! Hoppas att ditt knä är bättre nu, min vän... Kram..

Christel: Ja, men visst finns det ljusglimtar! Å jag har heller inte svårt att se dem... det jobbiga är att ständigt måsta söka efter dem. Liksom för att hålla sig flytande lite nu. Att skriva om dem är också lite svårare av någon anledning... Kram..

Samtal från min trädgård: Hoppet finns alltid, min vän!!! Är det inte det man säger... det sista som överger människan! Att orka finns däremot inte kraft till alla stunder och dagar - men det kommer väl... Kram..