tisdag 22 januari 2008

... men inte så här.

...måste bara göra någonting för att lugna ner mig. Med lite kaffe nu..

Har nyss skickat iväg Jonas med ambulansen...

Vaknade av att det small i köket... jag trodde det var någon som höll på att riva det. När jag öppnar min sovrumsdörr ser jag fötterna på Jonas i köket... jag förstår direkt. Springer dit och ser hur han krampar epileptiskt och han har ramlat mellan köksstolarna, och på bordet står en tallrik med kalaspuffar och mjölk,... Gode gode gode gode gud.... inte det här!! inte nu.... älskade lilla gubben... jag kan ingenting göra!!

Vänder på honom... och ... ringer 112 och sitter där tills dom kommer. han har kräkts och SE kommer också...
SE sätter sig också bredvid Jonas... och stryker honom hela tiden över pannan o säger.. "lilla gubben...lilla gubben... nog blir det här bra".... hela tiden.

Carolina vill inte gå in i köket... hon tar Pontus P och går ner.

Ambulansen kommer... och nu har dom farit med honom. Han var kontaktbar när de for med honom... men sluddrig.

Jag sitter här med kaffekoppen och ska samla ihop mig.... jag tror att SE glömt alltihopa redan... jag ska gå och duscha och gråta lite... sen ska jag berätta för SE att han ska in idag... !

Bilden på näthinnan hela tiden... Jonas som krampar på golvet... hela hela tiden... och jag som behöver vara stark för annat nu... känner mig bara som en liten lort som vill gråta.. och krama om Jonas.
Tuffast nu..
Jag.... nu drar jag ett nytt djupt andetag.


Nu säger SE: "Hur blev det med han....som inte ät upp puffarna"?
"Han fick åka iväg med ambulansen" svarar jag.
"Jaså...!" säger han, och sen inget mer.
Jag hör att han glömt...just ni iallafall.

25 kommentarer:

Anonym sa...

Men söta snälla älskade Elisabeth, vad ni ska få stå ut med mycket. Varför? Och varför just idag?
Tack å lov att Jonas är inlagd och att du nu kan lita på att läkarna sköter om honom med bästa förmåga. Ojoj vilken oro du lever i.
*Kramarom* Tänker hela tiden på dig/er, Nalle

Isabelle sa...

Kära du. Skickar så mycket energi och styrka till dig som det bara går. Kramar Om!!

Tussegumman sa...

Elisabeth hur mycket skall en människa orka! Skickar över styrkekramar till dig och hoppas att allt blir bra med Jonas. Önskar att allt kommer att lugna ner sig runt dig min kära vän det räcker nu...Önskar dig allt gått min vän och du klarar det fint
idag det du måste göra. Tittar in hos dig senare idag för att se hur du har det/ Sänder min skyddsängel till dig/Kramar Tussegumman

Eleonora sa...

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska kunna säga till dig, du min söta lilla Elisabeth.Du har fått alldeles för mycket omkring dig nu att sortera - hoppas innerligt att det inte var något allvarligt som hände med Jonas.

Överlämnandet av din käre SE kommer nog att gå bra. Min önskan är att du ska få sova lugnt och skönt i natt, då du vet att både SE och Jonas får god omvårdnad.

Din underbara Carolina är en solitär för dig. Förutom att ni förstår varandra så bra, så har ni den underbaraste relation en Mor/dotter kan ha.

Får jag lov att kontakta dig på telefon?

Många många kramar och var vid mod

Anonym sa...

Nämen hu då... Elisabeth lilla, finns det ingen ände på eländet? Måste vara urjobbigt att se detta hända sin son..... Hoppas du lyckas samla ihop dig innan ni ska iväg. Kram<3

kicki sa...

Älskade vän, jag gråter med dej, mina tårar trillar och jag lider med dej...allt detta på en och samma dag...Jonas och SE...mina styrekramar till dej min vän.

bollebygdsbo sa...

Kära vännen.
De orden finns inte som kan uttrycka vad jag skulle vilja säga till dig just nu.
Tankar och bönerna gäller dig och din familj just nu.

Kramar som vill ge tröst kommer från Bollebygd

Annela sa...

Vad det är mycket som tar energi från dig just nu. Och allt verkar hända precis på en gång. Jag önskar sig styrka så att den räcker till åt alla de dina - och till dig.
kramar, vännen...

Dubbelörn sa...

Kunde jag flyga så skulle jag finnas hos dig just nu!!

Av någon underlig anledning så är livet precis just så här... Saker kom inte inte på rad, pö om pö. De väller in, allt på en gång och så lite till o kanske lite mer. Sedan så brukar det vända...

Varmaste dunkramen till dig idag

Gisan sa...

Nu får det väl ändå vara nog med hemskheter för dig... Alldeles för mycket på samma dag framförallt. Jag önskar så att jag kunde finnas där för dig! Styrkerkramar i det oändliga...

Bloggblad sa...

Ojojoj. Det var mer än vad du behövde! Har Jonas fått epilepsi nyligen? Medicin? I vårt epilepsifall tog det ett halvår innan medicinen "tog" och alla anfall försvann. Nu har vi nästan glömt bort hur tufft det var...

Kajsa sa...

Men gud så fruktansvärt! Just i denna dag som annars blir/blev en tyff dag för er. Hoppas verkligen att pojken din kvicknar till. Har han månne fått epelepsi? Mitt mammahjärta vill bara gråta när jag läser det som hänt i morse. Håller allt jag kan för att han skall bli bra och att det går bra med SE:s inläggning.
Stor stark kram till dej!!!

Anonym sa...

Men huvva! Ska ni aldrig få lugn och ro...


Vårdare i Ö-vik

Anonym sa...

Skickar styrka och mod till dig. KRAAM!

Anonym sa...

Ååh! Vad jag tycker synd om Dig och Carolina!!! Räcker det inte med allt elände som är, hoppas att Jonas kryar på sig fort.
En stor tröstande varm kram!
Karin

✿Ewa sa...

en oj oj! Vilken start på morgonen...hoppas att Jonas mår bättre nu.

Kramar om hårt hårt!

Christina sa...

Men gode Gud, var finns du?
Detta är bara så fruktansvärt, mina tårar skymmer tangentbordet och jag ser snart inget....
Varför, varför skall allt drabba er?

Mina tankar finns hos er, ständigt.
Vet inte vad jag skall skriva.....
Kan bara "krama om" och hoppas att allt blir bra min vän.

Isabelle sa...

Tänker på dig.

Anonym sa...

Älskade vän... det här behövde ni i inte alls...så jobbigt!!
Hoppas det är bra nu med Jonas!!??

Massor med Tröst och kämparkramar till er alla!!

*Kramar om* länge..länge....

Anonym sa...

Jag har tänkt på er hela dagen. Men vad hjälper det. Ibland är livet bara för jävligt helt enkelt. Men ändå fast man inte tror det så klarar man det man måste. Fast det inte alls känns så just då. Vi ala står här bredvid och hejar på, kanske gör det någon skillnad. Kram

Gisan sa...

Du har varit med mig hela dagen idag i mina tankar. Jag ser att du varit inne och lagt upp kommentarerna. Så då vet jag i alla fall att du är hemma. Jag förstår om du inte orkar skriva. Vill bara ge dig många varma kramar i det oändliga och lika många till Carolina

Turtlan sa...

Det jag tänkt skriva är samma som resten av Dina läsare. Händelserna i Ditt liv just nu mer än berör.
Se någon med ett EP anfall är alltid tufft, sen när det är ens egen son går knappast att beskriva hur det skulle kännas!

Man orkar mer än man tror hoppas jag ger en tröst till Dig!

Ha det så bra det går från mig!

Turtlan

Ella sa...

Men ååååå... varför ska det hända så mycket tråkigt hos dig min vän?
Hur ska du orka?
Jag tror inte styrkekramar hjälper men jag hoppas. Du finns alltid i mina tankar.

Kramar om...

Anonym sa...

Sänder dig bara tankar, enbart varma tankar, starka tankar, som kan bära dig nu i denna stund när du har det så svårt och så tufft..just nu..i morgon, var dag, ett steg, andas..andas och lev idag..morgondagen löser sig..jag lovar..Kramar om..styrkekramar många skickar jag genom månljuset på himlavalvet i natt till er båda!

Christina sa...

Tittar in och hoppas att du kan vila dig och att du får sova.
Jonas och SE har det säkert bra med duktig personal som ser till dem, det tror jag alldeles säkert.
Gulliga vännen, försök att få vila så att du inte också blir sjuk.
Bra att du har Carolina som är en underbar dotter och tillsammans kan ni rida ut detta elände.

Sov gott båda två
Kram