måndag 20 oktober 2008

Det regnar på Tomtebo...

... idag. Ringde nyss till SE... och han berättade att det regnade så "det var bäckarna full"!

När jag frågade vad han skulle göra idag, så svarade han:
"Ja, jag tänkte fara till Holmträsk (där han växte upp) och segla". Som den naturligaste sak i världen.
Sen pratade vi ganska länge om vädret... och sen frågade han som vanligt vad jag gjorde.
"Ja, jag håller på att tvätta idag... man måste ju göra sånt också", sa jag. Tjohejroligt.
"Lilla gumman, ska jag komma och hjälpa dig, svarade han. Ömt. Å jag dog lite, som vanligt.

Men jag tror inte han visste riktigt vem han pratade med, stundtals kanske, för rätt vad det var frågade han:
"Ja, vad har ni för väder i Holmträsk?.... här är det då bara regn!"

Jag hängde bara på.... varför ska jag tillrättavisa honom? Säga att han har fel. Påminna honom att jag bor i Umeå. Att vi bor i Umeå. Finns ingen anledning till det nu...

.... han ska vara lycklig där han är nu. Än om han just nu var lite sur över regnet " i bäckarna", och att han inte fått någon mat ännu.

Jag lovade att ringa igen lite senare. Det är så svårt att avsluta... att säga hej då.... så jag ljuger till det lite. Jag vet inte varför....

4 kommentarer:

Elzie sa...

Så gulligt av honom. Att vilja komma och hjälpa till med tvätten. Och jag hoppas att din mamma har blivit lite piggare.
Kram Elzie

Anonym sa...

Hoppas det löser sig för din mamma snart. Förstår din oro...
Önskar jag kunde ta med dig någonstans där du kunde få en stunds ro och kunde koppla av.
Kunna njuta av livets goda.
En stor varm kram till dig
ewa

Eleonora sa...

Det kan inte vara lätt att bara lägga på luren, men jag förstår dig. Han fick ju göra ett telefonsamtal i alla fall. Sov Gott vännen

Anonym sa...

Så skönt för SE att han har planer och funderingar om att åka och segla. Det gör väl ingenting att det bara är i hans fantasi. Och att han vill hjälpa dig med tvätten, det var väl gulligt!

Hoppas du har fin dag i dag!

Här regnar det nu, det började för en stund sedan och det blåser väldigt.

Kram Ingrid