söndag 17 juli 2011

Det finns en affär i stan...



... som bjuder på tjärdoft.
Ofta går jag dit bara för att få lukta på de små nyckelringarna som är gjorda av hampa, och insmorda med tjärdoft.
Varför då? Varför har havet, båtarna, tjärdoft, och fiskmåsar kommit att bli så viktigt för mig? Nu? I tiden förut så såg jag ju knappt havet, och hade ingen längtan efter det heller. I tiden förut så blev jag mest bara illamående när jag var tvungen att åka båt. I tiden förut så var tjärdoft detsamma som den beckolja vi använde för att skydda oss mot myggen.

I tiden förut... så var det mycket som var annorlunda. Då fanns Sven-Erik här, och jag behövde ingen hjälp för min längtan efter liv. Jag hade ju redan det...
I tiden nu... så är det mycket som är annorlunda. Nu finns inte Sven-Erik här, och jag behöver ständig hjälp för min längtan efter liv. Ett nytt liv som vill levas...

Jag tror lite det är svaret. Varför jag behöver dessa livbojar av båtar och hav, tjärdoft och fiskmåsar... så jag inte drunknar i saknaden.


Havet slutar inte vid horisonten
Båtarna söker sin trygga hamn
Tjäran skyddar och ger styrka
Fiskmåsarna flyger vakt


Det finns en affär i stan... och jag går nog dit snart igen. Idag räckte det med att höra fiskmåsarna skräna någonstans ovanför mitt huvud när jag gick hem från lill-konsum.

Inga kommentarer: