fredag 14 december 2007

Ibland kan lyckan vara...





... en lucia i morgonrock, och med lite glitter i håret! Idag var det så....!

En medelålders, trött, och en inte alldeles fräsch nyponros hade bestämt sig för att komma med ljuset till familjen idag. Sagt och gjort.... med värmeljus, kaffe och lussebullar, så vinglade hon runt och sjöng " se på vår tröskel står, vitklädd med ej ljus i hår...." med en alldeles formidabelt dålig och skrovlig morgonröst! Inte lät det bra.... men den här lucian hade inte riktigt vaknat hon heller!!

Men Lucian gjorde succé.... i sin morgonrock, sitt glitter, och med kaffet och skrovelsången... så fick hon familjen att le... och tycka att hon var den bästa lucia de sett. Visserligen fanns det en och annan som tyckte att hon var en gullig tönt... men det sades också med ett leende!

Så ibland kan lyckan vara så små saker som lite glitter och en morgonrock. Något som sprider ett leende från ett värmeljus och lite dålig sång... något som sedan bär dem dagen igenom!

Nu är jag så så trött... dagen har varit fylld med mycket. Fylld med sådant som gjorde den här dagen underbar...

Sov så gott... vakna vackert...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Somna gott äe lätt men att vakna
vackert har jag ännu inte lärt mig:-) Ser ut som 17 varje morgon när jag vaknar! Kramar Carina

Gisan sa...

Du är ju helt underbar!!! Kommer ihåg när mamma lussade för mig och min syster :-) Kramar...

Laila sa...

Tack gumman för din adress! :_)

Sug på din trevliga dag läääänge! Visst är det skönt att inte behöva vara så vuxen så man inte vågar bjuda på sig själv?

Anonym sa...

Jag är säker på att du var den underbaraste av lucior. Jag har också lussat i morgonrock en gång, dock inte i år.

Ha en fin dag min vän! Kramar.

Christina sa...

Vet du Elisabeth, det är just sådant som är lycka, inte de stora överdådiga sakerna.
Det lilla är stort nog.
Önskar dig SE och Carolina en riktigt skön fredag
Kram vännen min

Kaffebönan sa...

Den gulliga tanten skulle jag vilja se och höra:-)
Många gör så det glittrar till i vardagen, Luciadagen tillbringade jag hos mammi och putsade lite.. saffransbulle och kaffe.. det var dagen:-)
Kramar.. alltid

Lallis sa...

Härligt!
Ha en fin helg, lucian;)
kram Lallis

Bloggblad sa...

Det låter som ett bra sätt att vakna - själv blev jag väckt av maken som undrade om inte det var dags att gå upp.... jag som aldrig försover mig, hade tryckt av klockan.... men hann till skolan och spelningen, fast det gick undan.
Tur att jag hade sagt till att jag skulle upp, normalt har jag ju ledigt på torsdagar, och då hade de fått sjunga utan komp.

Christina sa...

Min goaste vän, det fina med bloggandet är att vi lär av varandra, Du har mycket fint att lära ut också Elisabeth, Du är så beundransvärd och en mycket fin människa.
Önskar dig en riktigt skön fredagskväll
Kramar i massor

Anonym sa...

Åh, vad jag också skulle vilja ha en sådan lucia att lussa för mig... Du é för go du:) Det låter verkligen superkul....Ha det finfint. Kramar i massor.

Anonym sa...

Helt underbart. Jag riktigt ser den fina Lucian framför mig. Hon kunde inte sjunga sa du, he he, vem kan det? Men sjunga ska vi göra ändå, eller hur? Tra-la-la-la-la...
Jag vill påstå att lyckan ÄR just små ting, små situationer som uppstår kanske helt plötsligt eller planerat. Men att de finns som glimtar i tillvaron.
Tror ingen kan gå omkring och bära på lyckan hela tiden. Då uppskattar man inte sådana små situationer som just denna.
Ha en fortsatt trevlig helg. Kram Nalle

Anonym sa...

Att kunna se det lilla och bli lycklig av det är en storhet i sig, som verkligen är mycket värd tycker jag. Varm Kram till dig

Eleonora sa...

Du måste ha varit en alldeles underbar Lucia och en morgonupplevelse av stora mått! Kram