torsdag 6 december 2007

Till dukat julbord...




.... bjuds vi nu in till höger och vänster. Och det måste vara något fel... någe allvarligt fel i systemet... eller i tänket, på nåt sätt!

Medan vi bjuds till överdådiga julbord på varje restaurang, hotell eller matinrättning med självaktning.... så finns det barn som samtidigt måste förlita sig på hjälporganisationernas matkassar. I Sverige!! Jag får inte ihop den ekvationen....

Å jag känner mig skyldig också... för hur många julbord har jag inte bjudits på, där jag suttit i godan ro, och känt mig väldigt priviligerad som har blivit bjuden på ett sådant storslaget kalas. Oftast av min chef... som en liten julklappsbonus till personalen! Tänk om han istället hade sagt: "Nej, mina vänner, i år blir det inget julbord - för vi ger pengarna till barnen istället... de som måste hämta sin julmat på Röda korset... !"

Tänk om han sagt det... jag är säker på att ingen enda av oss skulle ha protesterat!

Tänk om fler skulle ha sagt det... jag är säker på att många fler barn skulle ha sluppit matkassarna!

Tänk om alla skulle säga det... jag vet att många barn då skulle få se, och känna vad julen egentligen handlar om!
..........

Det här blev det enda skrivet ikväll.... för jag for så illa när jag läste... om barnen... barn som inte har det bra... barn som far illa.... barn som får hämta en matkasse på jul!

De är barn...

11 kommentarer:

Lallis sa...

Ja, du har rätt. Det är väldigt snett med saker och ting..
Ha en fin dag.
Kram Lallis

Gisan sa...

Som alltid tänker du på alla andra. Alla som har det svårt på ett eller annat sätt. Du har en vacker själ Elisabeth! Kramar...

Christina sa...

Visst är det orättvist i världen.
Jag har dragit ner på mycket julmat för jag tycker att det frossas för mycket.
Skinkan är det centrala och sedan blir det lite smått runtomkring den.
Varför skall vi frossa så till jul?

Önskar dig en skön dag vännen
Kram

Kajsa sa...

Håller fullständigt med dej om julbordens överföld! Kommunen här har bjussat sina anställda på julfest med underhållning som kostade 400kr/person...Tänk så många barn som hade fått det lite bättre! Hemma hos oss har vi hittat nuvarande boven...Pontus! han har en sjusärdeles näsa för gömda gotter. En jul för många år sen när flickorna var mindre och Jesper var liten så fick dom varsin chokladkalender som vi gömde ovanpå skåpen. Förra veckan undrade Jesper sålunda hur hunden kunde komma åt hans kalender och äta upp all choklad...till saken hör att vi inte har haft hund inomhus för att Pontus är allergisk.
Då skrattade flickorna gott och sa att det var dom som ätit opp den och skyllt på hunden!/stor kram!

Kaffebönan sa...

Jag instämmer med dig.. alldeles för mycket av det goda.. gillar inte dessa överdingande bord som folk bjuds på eller betalar själva för att få nöje att glafsa i sig grisfötter och dyligt.. tycker det verkligen är slöseri av välfärden.. jag backar tiden och tar det väldigt lugna gatan denna julen.. mår så illa som du av att läsa och se allt eländes elände som barn och alla hemlösa inte får ta del av.. massor familjer i vårt eget land har knappast mat på bordet då det inte är jul heller. Röda Korset gör en fin gärning och visst stoppar jag några extra kronor i bössorna (bara de är äkta).. Nu ska jag baka Gitterbuggare.. fast jag är trött som en lus efter bara 4 timmars sömn i natt.
Ha de fint kramar

Ingrid sa...

På företaget jag jobbade på förut fick vi alltid väldigt fina julklappar.

Men sedan beslutade man att dra in dem och istället skaffade sig företaget fadderbarn.

I julklapp fick vi sedan teckningar, brev, fotografier och hälsningar som barnen gjort. Det blev mycket uppskattat, bra mycket mer än det där julklappspaketet.

Så borde fler företag göra!
Kram Ingrid

Bloggblad sa...

Oj, nu fick jag lite dåligt samvete... för ovanlighetens skull ska jag gå på tre julbord i år... men å andra sidan tänker jag inte slösa med pengar på onödiga julklappar - vi har skurit ner rejält på det, plus mycket annat.

Anonym sa...

Visst är det ett väldigt frossande i juletid. Och andra blir helt utan mat...

Ha det bra och KRAM på dig!

Tussegumman sa...

Elisabeth! jag avstår gärna från julbord och frosseri och skänker pengarna till röda korset eller någon annan organisation. Har aldrig gillat frosseri! Tänk att få vara med att göra något för de som inte har det lika bra som man själv! En bra ide som jag tycker att man skall föreslå för sin chef! Ha det gott min vän/Kramar Tussegumman

Dubbelörn sa...

Du har så rätt i dina tankar... De företag jag har arbetat i har skänkt pengar till välgörenhet under jul. Det känns bra att kunna bidra med något...

Du har ett enormt hjärta *ler*

Kramar

Anonym sa...

Ja man kan verkligen bli beklämd över allt frosseri. Det är lätt att man tappar bort själva budskapet så att säga. Man änskar ju att alla skulle få ha en helg där de kan få känna sig trygga, älskade och få möjlighet att äta sig mätta. Kram vännen