torsdag 13 december 2007

Vita budbärare...


(Karin Boye som Lucia...)

... finns många, och de kommer i många olika skepnader. Som en liten Karin i luciadräkt, eller som en läkare i sin vita rock! Idag har jag sett dem båda...

Erik Axel Karlfeldt skrev:

"I natten darra
de kalla väder.
Steg hör jag knarra
på vindens bräder:
i vita kläder
stod herrgårdsflickan,
med vaxljuskrona kring håret fäst,
nyss vid mitt läger och räckte brickan
lugnt i sin renhet åt yrväckt gäst."


I min natt här på Himlastigen så önskar jag alla ett knarrande på vindens bräder... ett besök av ljusets budbärare... vilken lyser vägen när många andra lyktor släckts!




Onsdag...

Carolina och jag hade som vanligt vår lilla fikastund tillsammans på morgonen. Hon har många prov den här veckan... japanska, samhällskunskap och matte. Jag tycker lite synd om henne, att behöva ha så många prov på en vecka... "ja, men dom är ju lite knäppa våra lärare...", sa hon lite sådär låtsasnonchalant.... men jag vet ju att hon tycker det är "skitjobbigt", och att hon ofta drabbas av "provstress" när det ska skrivas....

Berättade för SE att vi skulle till läkaren idag.... det var ingen hit! Verkligen inte! Hans första reaktion var: "Hörrudu, jag hatar läkare!" Skarpt och irriterat kom det... och jag visste ju att detta med att gå till läkaren aldrig, inte ens när han var frisk, varit något som han tyckt om! Det var bara att trycka på pepp-knappen, och hitta lite vita lögner som skulle mildra hans irritation och säkert också den rädsla som han kände. För tänk om han bara helvägrade???
"Men gubben, du ska ju bara kolla blodtrycket, du vet, du har ju träffat honom flera gånger förut, det kommer att gå på fem minuter..." och så höll jag på en bra stund!

Han gick ned på sitt rum.... och där låg han hela förmiddagen. Första gången jag gick ned och frågade hur han mådde, så låg han ovanpå sängen och sov. Andra gången... strax innan vi skulle fara... då hade han klätt av sig och krupit ned under täcket!! Ehh...jaha? Jag blev så förvånad när jag såg det.... och när jag sa: " Men du, nu måste du kliva upp, vi ska ju snart vara hos läkaren" så svarade han bara: "Jaså! Men jag vill sova... för natta nu!"
Det blev pepp-knappen igen.... och till slut så kom vi tack och lov iväg. Fredrik, min bror, kom och skjutsade oss...

Hos läkaren fick SE först gå in en stund, och sedan jag. Under tiden som jag var inne hos läkaren fick SE ta blodtryck ute hos demenssköterskan. (134/104 är väl rätt bra ändå.... med medicin!?)

Han frågade hur det gick... och han berättade också att han hade frågat SE vad hans dotter hette.... men det minns han inte. (Jag visste ju redan det, men det högg ändå lite när han sa det...!)
Jag berättade om hur vi lever nu, och att vi med våra dagliga rutiner ändå får det att fungera ganska bra - trots att både jag och Carolina nu klart ser den försämring som har skett, och hela tiden ser att det går nedåt! Värst, sa jag, var ändå dessa ständiga humörväxlingar och att hinna parera dem när de kommer. De agressiva utbrotten som nu gör att Carolina inte längre kan vara ensam hemma med honom... det berättade jag också om. Så vi kommer nu att prova en ytterligar medicin som "kapar topparna"... vad som nu riktig menas med det!

Vi tog bussen hem... och SE var som "sola i Karlstad"! Men när vi gick backen upp till Himlastigen så hade han redan glömt läkarbesöket! Lika bra det...!

Jonas skjutsade mig att handla på Willys. SE gick och vilade....

Middag... kroppkakor. Fick gå det med...!

Carolina kom hem från "LUBBEN".... ! (Ledarutbildningen inom kyrkan...) Hon ville ha en liten stund att berätta om sin dag.... viktigt viktigt att lyssna då!!

Jag dippade på soffan... i nästan två timmar!!! När jag vaknade så satt SE helt tyst i fåtöljen bredvid.... såg att han blev glad när jag vaknade. "Vill du ha kaffe, gumman?", sa han och lät verkligen så lycklig bara över att jag hade vaknat! Så... upp och koka kaffe!

Kvällen blev kort... ingen film ikväll. Vi strötittade på TV:n och pratade lite istället... och SE gick och lade sig tidigt tidigt! (Oron på förmiddagen över det läkarbesök han inte minns... vikten av att parera den med tryggheten här hemma... omedvetet förstås... tog nog slut på honom alldeles..!)

NU ska jag i säng också.... släck ned och godnatt!! Snart ska jag upp och morgonfika med Carolina och se på Lucia på Tv. Det är himla mysigt...

17 kommentarer:

Christina sa...

Goa Elisabeth, jag önskar dig SE och Carolina en riktigt mysig Lucia.
Allra varmaste kramen

✿Ewa sa...

Jag vill bara säga att jag blir så glad när du tittar in hos mig.
Vilken fin Lucia du har här, det var bara snudd på så hade hon varit hos mig med.
Ha en ljus och fin dag!

kramiz

Anonym sa...

Återigen fascineras jag över din styrka. Du är fantastisk!!!!

Jag önskar dig en stämningsfull och mysig luciadag.
Den största av kramar!!

Dubbelörn sa...

Har tittat på Lucia på tv o det är alltid lika stämningsfullt, spec när det kommer fr Dalarna *ler*.

Klädde granen i går o den blev så vacker, men inga paket under granen än. Sonen tittade oroligt igår o konstaterade detta *skrattar*.

Skönt är det ändå att du är på rätt väg för det oundvikliga. DEta är ju också en del i processen att mentalt förbereda sig på ert nya liv... med en närvarande frånvarande SE...

Varmaste kramen till dig denna Lussemorgon

Anonym sa...

Kommer in med en Luciakram till er alla!

Tänker på er!!

*Kramar om*

Kaffebönan sa...

Ljusets drottning är här med lingonkrans och ljusen på brickan likaså de där goa lussebullarna som i år är hembakade.. är på väg till lilla mamma, men jag lämnar en bricka med lussegott till dig/er här oxså.. Årets Blogglucia har jag korat.. nyfiken titta gärna inom..
Himlastigen är så vackert med all sin glans o prakt.. Godag o pözz denna Ljusets dag:-)

Eleonora sa...

Så vackert och fint du har gjort hemma med gran och pynt! Skönt att mötet avlöpte så fint och att du fått klarhet i så många frågor. Nu hoppas jag att den nya medicinen kan ta ner de toppar som drabbar SE, så att allt flyter jämnare fram för dig. Du är så stark och uthållig och så duktig - du bär verklig kärlek inom dig min söta vän. Allt gott för dig denna Lucia dag och varma kramar från mig

Anonym sa...

Önskar dig/er en härlig luciadag!

Kram

Lallis sa...

Önskar er alla en fin Lucia-dag.
Kram Lallis

Anonym sa...

Måste bara skriva och tala om att du skriver alltid såna goa annorlunda kommentarer som man verkligen blir glad åt :-)
Har också tittat på luciamorgonen på tv, vackert och mysigt!
Kramelikramen Carina

Majsan sa...

Ah... tror du inte att jag försov mig idag! Missade alltså luciamorgon på tv och tyvärr får jag inte följa med och kika på mina små gryn på dagis. Där finns bara plats för föräldrar och syskon =(
Jag ska i alla fall gå och äta julbord ikväll. Alltid nåt ;)
*lussekram till dig från mig*

Kajsa sa...

Åh! Han måste ha suttit och sett på dej länge! Å så lycklig när du vaknade! Det är kärlek!!!! Skönt att du fick sova en stund.
Här har vi inte sett en endaste Lucia i dag.../Stor och varm kram till dej!!!

Anonym sa...

Jag önskar Dig/Er en bra luciadag.
Kram

Laila sa...

Jag skickar över min lilla tomte Fredrik till dig. Han sjöng Lucia sånger för fullt här ikväll.

Vågar du lämna ut din adress till mig?

lailass2@yahoo.se

Tussegumman sa...

Elisabeth min vän vad skönt att det ändå gick såpas bra att du fick med honom! Kanske var bra att glömde det på ett sätt...

Du är fantastisk Elisabeth att peppa honom och göra honom trygg. Jag önskar hela familjen en fantastisk jul där ni får njuta av varandra och ta dagen som den kommer...Att leva i nuet. Ha det gott min vän/Många kramar från Tussegumman

Christina sa...

Smyger så försiktigt för jag vill inte väcka dig ifall du sover....
viskar god natt och dröm vackert min goa vän
Kram

Anonym sa...

Hoppas ni haft en riktigt fin lucia:) Kram Annika