torsdag 17 maj 2007

Den vackra resan....



Stockholm i mitt hjärta...

..Solljuset dansar på fjärden,
det glittrar för stort och för smått,
för träkåken uppe på Söder
men även för Konungens slott.
Säj, hör du musiken och skratten
från Djurgården och Gröna Lund,
en lovsång till Stockholm i natten
från skärgårdens vikar och sund..

Den vackra resan...

En rubrik som inte bara syftar till det geografiska tänket! Resan i sig innehöll allt vad jag ville att den skulle innehålla, men det som gjorde den vacker var att jag möttes av det jag verkligen behövde just nu: Vänskap!
Sven-Eriks syster bor i Stockholm! Vår relation har väl inte varit den allra bästa alla gånger - men sedan Sven-Erik blev sjuk så har mycket förändrats...! Av olika orsaker! Men nu .... hon mötte mig med sin omtänksamhet, generositet och värme! Något som jag kan ta fram och minnas när det blir sämre dagar! Så skulle alla människors möten vara! Mitt möte gav den vackraste resan....

Vi hade 4 underbara dagar i Stockholm! Bodde på hotell Kung Karl vid Stureplan, där vi hade ett fint rum med JACUZZI... (Carolina var... ja, lyrisk över detta!).
Aktiviteter.....jo, då! Shopping 99 procent och 1 procent kultur!! Som "guid" hade vi faster Britt - tack för det! Hon tog oss också till de bästa shoppingställena!
Vi hann också med ett besök på Junibacken (ja, men vi är ju alla barn i början...!), Hallwylska palatset och en tur med caféspårvagnen! (Har tagit kort men de kommer senare..!)
En reflektion jag har gjort sedan vi kom hem - är att vi MÅSTE försöka komma iväg och "ladda batterierna", åtminstone en gång per år!!

Här hemma gick allt väldigt bra! Mycket tack vare min son Jonas och min mamma och pappa! De ställde upp hela tiden! Jonas tog "ledsagarservicen", och mamma och pappa bjöd på frukost, fika och middag! De var verkligen fantastiska! Utan dem hade vi aldrig kunnat åka! Jag tror också att Sven-erik kände sig trygg och lugn - men nu han har varit väldigt trött sedan vi kom hem! Han har nog kämpat på sitt sätt för att klara det här!

Skriver mer imorgon....!

Inköpt en bärbar dator! Träning pågår... därför skriver jag inte så mycket mer nu!

Men till alla mina livlinor därute: Ni är ALLA så himla värdefulla! Att hjälpa någon att överleva, om så bara för en endaste dag, kan det finnas en vackrare gärning...?

5 kommentarer:

Christina sa...

Kul att ni hade det trevligt!
Stockholm är en vacker stad, gillar den verkligen.
Ha en skön dag
Kram

Anonym sa...

Låter som en fin och mysig resa i trevligt sällskap. Och Stockholm är en underbar stad! :) Skönt att det gått bra hemma också. Har saknat dina inlägg i din blogg medan du var borta.

Kram!

Turtlan sa...

Kung Karl, där har jag också bott! Vi fick ett jättefint och stort rum med en otroligt pampig gammal spegel. Bra för tjejer på tjejresa inför kvällen *L*.

En helg i Stockholm är alltid en pärla!

Anonym sa...

Byta ett ord eller två gjorde det lätt att gå
Alla människors möte borde vara så

Elisabeth sa...

christina: Håller med! Stockholm är ... en upplevelse på många sätt!

chaos: Tack! Det var verkligen som en bal på slottet...nästan!

turtlegirl: Håller med! Man känner sig nästan lite kunglig när man bor där!

pyrobritt: Precis så var det!