fredag 5 juni 2009

Ikväll går mina tankar...

... till alla dem som har det svårt på någe sätt! Till den som kanske bara har brytit en nagel på sin stortå, till den som har fått gå hem i hällande regn och dragit på sig en förkylning, till den som har tappat sin tro, till den som har fölorat sin glädje, till den som har gråtit hela dagen, till den som inte vet hur pengarna ska räcka, till den som har fått skoskav, men inte äger ett plåster, till den som har förlorat något, eller någon....

Svårt kan vara mycket... svårt kan vara stort eller smått... och svårt har ingen mätsticka. Det finns ingen nagel, ingen förlorad glädje, ingen gråt, inget skoskav, inget förlorat, som kan jämföras med någon annans svårt. Å om det svåraste för dig, i ditt liv just nu, är att bryta en nagel på din stortå... och det svåraste för mig, i mitt liv just nu, är att förlora någon, så kan vi, om vi låter bli att använda mätstickan, hjälpa varandra i varandras svårt. Jag tror så....

Ikväll går mina tankar till Gisan.... och som med sin dikt hjälpt mig så många många gånger med svårt. Ikväll, efter att jag pratat med en glad SE, som nyss hade ätit hallonkräm och äggmacka, så läste jag den här dikten igen:

Moln skingras

Stormen har avtagit
Den viner inte lika hårt

Vinden drar bortåt
Med sig tar den det mörka

Den svarta himlen
Börjar ljusna

Sprickorna mellan molnen
Blir större

Kändes precis
Som en solstråle

Träffade mig
I ögonvrån

(Gisan Dahlström, utgivna dikter
"Ett ljus i mitt hjärtas mörker "2008)

..........

Tack Gisan för all din hjälp med svårt!
Tack hallonkräm och äggmacka!

3 kommentarer:

Christer sa...

Ja, varje sorg och varje bekymmer är unikt för den som det har drabbat. Det är så sant...

Anonym sa...

Du har mail!
Kram Bodil

Lallis - liv och leverne sa...

En väldigt fin dikt.Kram du goooa.
/Lallis