lördag 4 juli 2009

En dikt och en bild...





Längtan heter min arvedel...

Längtan heter min arvedel,

slottet i saknadens dalar.

Sakta ett underligt strängaspel

tonar igenom dess salar.


Säg, vadan kväller du, klagande ström,

djupt ur de skumma gemaken,

du som mig sjunger om natten i dröm,

sjunger om natten mig vaken?


Vem är den själ som i suck och i ton

andas från hemliga strängar,

ljuvligt som doften från humlornas bon

flyter på gulnande ängar?


Somrarna blekna och solar gå ner,

timmarna varda mig tunga,

rosorna dofta i vissna kvarter,

minnena viska och sjunga.


Klinga, du klagande strängaspel,

sällskap i drömmande salar!

Längan heter min arvedel,

slottet i saknadens dalar.


(Erik Axel Karlfeldt 1864-1931)



.... som jag tycker säger allt här i natten.

5 kommentarer:

Pärlan sa...

Vacker bild till en vacker dikt.
Kram vännen

Ingrid sa...

Tack för den vackra dikten, som säger så mycket!

Jag önskar dig och Carolina en skön helg, Kram Ingrid!

Vida sa...

Vilken vacker dikt och vacker bild.

Kramen från Liv

Nina sa...

Men vilken underbar bild! Var har du hittat den? Ett riktigt prinsessaslott.

Dikten gillar jag. Speciellt detta med "längtan är din arvedel"... för så känner jag. Jag är en längtande människa.

Kraaaaaaam!

japp sa...

Hej Elisabeth... såå vacker dikt å fin bild.
Tack för din gooa kommentar.. du är bra på att skriva och man känner verkligen inlevelse i dina inlägg..
många gånger har man suttit å läst å riktigt känt det hjärtskärande som ni måste gå igenom, å för er många känslor som väller fram förstår jag.

Tack.. saknaden efter pappa är stor och de känns som igår, men dessa 11 år har gått så oerhört fort, fattar det inte..han insjuknade sakta, men de 2 sista veckorna var han totalt borta.. så vi hann berarbeta lite iaf, men ändå.. saknaden å sorgen är ju inte mindre för de.

Hoppas du och din Carolina har många fina stunder kvar med er SE innan sjukdomen tagit över totalt.. för den blir väl inte bättre som jag förstått.
Jag tycker att det är en sån grym sjukdom.. såå oerhört onödig och grym.

Många kramar till dej å Carolina.. ni är starka, å ännu starkare tillsammans.. ta väl hand om er, och hoppas ni får många fina soldagar här framöver. Helén