söndag 12 juli 2009

Vi spar våra minnen...



... säger jag till Carolina. När vi nu håller på att dividera om vad vi ska göra i den kungliga huvudstaden. Å det är inte det lättaste, när viljorna slits mellan den äldre och yngre upplagan av Ingelssontjejerna... medan den ena vill gå på affärer hittan och dittan, så vill den andra besöka lite mer kulturella och historiska platser.

"Kommer du ihåg... när vi besökte Hallwyllska... då du luktade på parfymer?" frågar jag. "Eller slottet, där man hade en utställning med Drottning Silvias alla supertjusiga klänningar... eller när vi sprang där nere i museet "Tre kronor", och du frös. Eller när.... " mer hann jag inte fråga.
"Ja... det är väl klart att jag minns det... hurså...?" avbröt hon mig.
"Ja, men jag lovar att du kommer inte ihåg alla fikaställen och affärer vi också har varit in på, både på Drottninggatan, och på andra ställen... eller?" fortsatte jag fråga.
"Nä, men hur skulle jag kunna komma ihåg det.... att "kuta" på affärer är väl ingenting speciellt med..." svarade hon.

"Å det är ju det jag menar, gumman... vi måste göra saker som ger oss minnen. Sånt som vi kan ta med oss hem sen... och spara, och prata om sen när vi längtar tillbaka...." sa jag.

Hon var tyst ett tag, sen sa hon:

" Du har rätt mamma... vi ska spara på det här. Som vi kan skratta åt sen..."

Men jag gissar att det kommer nog att bli en hel del spring på affärer också.... !

..........

Nu ska jag göra fotbad.... och måla tånaglarna. Lite fin vill man ju vara när man ska iväg...

14 kommentarer:

Bloggblad sa...

Hoppas att ni kan koppla av ordentligt och bara flyta omkring och göra det ni har lust med.

Jag brukar alltför ofta stressa som en galning när jag kommer till huvudstaden, då vill jag göra allt på en gång.

Nina sa...

Det ena utesluter inte det andra... så både spring i affärer och lite annat får nog plats på schemat.

Hoppas ni får en fin resa!

Kraaam!

Vida sa...

Jag önskar er sköna härliga dagar med fina minnen oavsett vad ni hittar på.

Kramar

Kersti sa...

Jag är säker på att ni är fina så det räcker. Hur länge stannar ni? Hinner vi ses?

Annela sa...

Ni kommer att ha en rolig resa till Stockholm och ha många roliga minnen med er hem. Jag ska tänka på er...
kramar till er båda...

Printze sa...

Heeej, vill börja med att säga att du har en mycket bra blogg! Du skriver om ett ämne som inte många gör! Tänkte även fråga dig hur man märker att någon börjar få Alze.. ? Om det finns ngr tecken som man kan se? Keep up with the good work!

Ingrid sa...

Jag önskar er riktigt härliga dagar i Stockholm, må solen lysa på er!!

Kram Ingrid

Anonym sa...

Hoppas ni får det riktigt bra! Såg att det är den fina Eleonora som lånar ut sin lägeneht, hon är ju för gullig.

Vädret kommer ju att bli bättre, så ni kan njuta medan ni springer mellan butiker och sevärdheter.

Kramar!

Anonym sa...

Du har mejl =)

Kramar!!

Laila sa...

Njut av hela godigbordet som finns där.
En sak som en del faktiskt glömmer är Kungsträdgården. Sätt er där vid fonränen, slicka på en glass, vila fötterna, studera människor och bara var en stund! :-)

trollmor sa...

Jag är säker på att ni hinner göra bägge delarna.
Håller tummarna för att vädret blir bra också.
Är det i morgon ni åker? Vilket hotell blev det. Å vad glad jag är för er skull.
Må så gott
kramis ewa

kajsa sa...

En riktigt fin och minnesvärd resa önskar jag er båda två! Vad ni än gör så tror jag ni får det bra!/STOR kram

Pärlan sa...

Åhhh Elisabeth, så trevligt att läsa!
Ha det nu så bra i Stockholm...
Kram

Cecilia N sa...

Jag ligger ju långt efter i mitt kommenterande ...

Ni ser ut att ha det gôtt i Stockholm i inläggen här ovan.

Men jag måste få säga att det var himla klokt och pedagogiskt du fick till det där med att gå på kulturella ställen kontra springa i affärer.

Och Grattis till diplomet! Det är du och din blogg verkligen värd.