söndag 29 juli 2007

Ett vänligt ord..





... behöver vi både ge och få. Det låter så självklart och enkelt.. "jamen, det är väl ingenting man måste skriva om", var det någon som sa! Men jo, det behöver man, tycker jag! För bakom varje vänligt ord, som man ger eller tar emot finns en tanke... med vilken man skänker, eller tar emot lite omtanke och värme... det är det vänliga ordets innebörd! Att vi ger och får omtanke - genom vänliga ord!

Många är de som inte slösar med vänliga ord... många är de som inte vågar ta emot...

Men vi behöver alla hålla oss varma hela vintern...

Lördag idag....

Mamma: Pratade med henne på telefon nu ikväll! Hon hade under dagen blivit flyttad ut på Kardiologavdelningen, och nu ville hon hem! Så typiskt henne!! Så fort hon börjar känna sig lite bättre - då vill hon hem! Hon har fortfarande smärtor, men tydligen inte lika intensiva som tidigare. Morfinet har bytts ut mot annan värkmedicin, och katetern har de tagit bort! Blodvärden och blodtryck är dock inte så bra... och man gör undersökningar hela tiden. Men vad jag förstår så går hennes hjärta så bra det nu kan göra.. man har tidigare upptäckt ett ytterligare litet läckage på en av klaffarna... men så länge det inte ökar så avvaktar man. Men det är ju så... att någon ytterligare hjärtoperation på henne går inte att göra. Ökar det, så...ja, det får vi tänka på en annan dag...

Mamma, bara att höra din röst är en gåva...! Du är ännu här... och Jag Älskar Dig!

Morgonfikade själv idag! SE var lite trött tror jag...! Men han äter ju ganska mycket mediciner så det får man ju förstå... Pontus P höll mig iallafall sällskap, och det är inte så bara det med en kelsjuk liten herre i sängen... typ!

Jonas och lille David åkte med pappa upp till lasarettet för att hälsa på mamma. Hon blev naturligtvis glad över deras besök, men hon var ganska trött och orkeslös, enligt Jonas. Pappa bjöd "pojkarna" på lunch på sjukhuset..

Carolina fick låna min dator... stackarn! Hennes dator är nu helt nedlagd, och kommer att förpassas till datahimlen (dataspråk för sopstationen..)! Så nu fick hon använda min dator nästan hela dagen... och hon var verkligen både glad och tacksam för det! (Så tacksam att hon till och med tyckte att hon hade en "cool" morsa.. och det är INTE något jag är i hennes ögon i vanliga fall!!)

SE och jag tar en promenad till Willys och Jula. På Jula hittade vi en ny bordsfläkt till SE, som han blev så nöjd över.. (På SE:s rum har det stått en gammal fläkt som har gått dygnet runt, därför att han svettas så mycket, och tycker att det blir svalare med fläkten... nu bytte vi ut den!)

Middag - köttfärssås och spagetti! Favoritmaten som lille David hade beställt...

SE gick och vilade, och jag....ja, jag dippade på rumssoffan som vanligt... (känns trist att behöva erkänna att jag dippar på soffan nästan vareviga dag - men jag orkar inte annars...!)

Jonas och David myste där nere...

Carolina myste på sitt rum... med Tv:n, mobilen och lite godis... (Undrar just hur hon skulle klara sig utan sin mobil och Tv:n...?)

SE och jag såg "skitfilm"! Hur många sådana har jag sett egentligen?

Pontus P och jag är "siste man på skansen" som vanligt...

Roligt idag: Mamma bättre.. (utan att ropa hej för tidigt), men det känns mer hoppfullt nu..

Mindre roligt idag: att mamma överhuvudtaget måste ligga på sjukhus..

Tips: Vänligaordvänligaordvänligaordvänligaordvänligaord...... det blir kallt i vinter!

Till alla mina livlinor: Era vänliga ord... er omtanke och värme.. de är inte bara vänliga, de är de vackra, och starka linorna som bär livbåten... så att jag inte drunknar!

15 kommentarer:

Christina sa...

Så skönt att din mamma är bättre, håller tummarna för att hon får åka hem.
Du är inte ensam om att dippa på soffan, jag nöter den ganska mycket jag med.
Måste lägga mig flera gånger om dagen, min värk är helvetisk annars och man blir så trött på det.
Vänliga ord kostar ingenting men de är värda alla pengar i världen.
Varför skall folk ha så svårt för att växla ett litet vänligt ord?
Man skall slösa med dem för det kan ju hända att man får ett vänligt ord tillbaka....
Jag önskar dig och de dina en riktigt skön söndag
Kram min vän

Anonym sa...

Du satt oxå uppe sent inatt ser jag.
Jag la mig i samma veva som du skrev detta!
Hade mycket i skallen!

Vad skönt att din mamma piggar på sig,håller tummarna!

Jag dippar gärna en stund på dagen jag oxå............det är så skönt!

Och att vara vänlig kostar så lite och man får massor tillbaka.Så varför ska man inte vara det???

Ha en skön söndag!
Kramen på dig!

Anonym sa...

Åh, vad skönt att höra att det går åt rätt håll med din mamma! Håller tummarna för att hon snart är hemma igen!

Du har så rätt i att ett vänligt ord värmer så mycket, och det tål att påminnas om gång på gång!

Stor varm kram!

Anonym sa...

Det är inte att slösa med att ge vänliga ord till andra, det är gratis dessutom. Kärlek, omtanke går inte att köpa för all världens rikedomar det är något man får oavsett om man inte förtjänar det.

Kram Anita

Ella sa...

hoppas hoppas att det inte kommer fler bakslag nu för din mamma. Så skönt att hon mår bättre!

O ja! Vänliga ord kan man aldrig få för många av!

Anonym sa...

En varm tanke från mig. Om-tanke. Anne-Marie

Anonym sa...

Skönt att höra att din mamma mår bättre! Jag önskar dig allt gott. Det är klart att du blir trött av den psykiska anspänning som är och har varit. Det är tur att kroppen säger ifrån. Elisabeth jag hoppas att din dag blir bra idag och att du får lite guldkorn som du kan glädjas åt. Vi som har varit i kris vet vad det är som man sätter värde på och vad som är viktigt i livet! Ha det så gott i dag du kan och ta hand om dig/Kramar Tussegumman

Anonym sa...

Så skönt att det åtmisntone tycks ha stabiliserat sig för din mamma... Vad morgondagen ska bära med sig är det inte ide att tänka på idag!!!

Hoppas att du får en riktigt bra dag idag!!!

Stora kramar med solskensströssel!!!

Anonym sa...

Skönt att din mamma börjar må bättre! Kul att du hittade min blogg förresten. Kram!

Dubbelörn sa...

En lättnad att de vänder o att hon vill hem låter som ett hälsotecken ;).

Du ska bara veta, att kommer en Stockholmsresa åter till dig, då ska vi ses! För jag vågar...*skrattar*

Kramar

Anonym sa...

Vänliga ord kan man väl aldrig prata för mycket om. Viktigt är det.

Det där med en tupplur på soffan är en nödvändighet för dig. En lur under dagen är vad många behöver, men få bryr sig om det - tyvärr.

Skönt att din mamma blir bättre.

Jag ska ta mig tid snart, tror jag, att skriva några rader på mina sidor. Yngsta dottern har använt datorn några timmar nu. Hon är ju hemma på somarlov från skolan i Hålland.

Anonym sa...

Dina vänliga ord gjorde mig så rörd! Du har ett fantastiskt sätt att visa medmänsklighet. Det är något av det största man kan göra i mina ögon. TACK!!! Kramar.

PS. Paket skickas imorgon eller tisdag. DS

Anonym sa...

Vänliga ord - det är du fantastisk på att ge!
Jag skickar stora styrkekramar till både dig och din mamma. Du är otrolig som orkar med allt. Hoppas du kan hitta en gnutta egentid någonstans. Ta hand om dig!

Elisabeth sa...

christina: Tack snälla! Ja, vad gjorde man utan sin kära soffa! Låter så ledsamt med din värk - du behöver ingen soffa, du behöver en varm solresa till Maldivernas stränder!! Kram..

åsa: Ja, men det är oftast då, när alla har gått och lagt sig, och man får vara ifred, som man har tid.. samma hos dig förstår jag? Kram..

chaos: Vänliga ord..ja, att det behövs ständig påminnelse, det håller jag med dig alldeles om! Kram..

anita: Precis så är det... men många har nog inte insett att det är en gåva - både att ge, och att få! Kram..

ella: Nej. och vänliga ord är det enda vi kan slösa med - oavsett hur fattiga vi är!! Kram..

anne-mari körling: En tanke om tanke som är omtanke.. tack! Kram..

tussegumman: Vilka vackra vänliga ord..! Vi har alla "våra kors" att bära, brukar min mamma säga ibland - och så är det nog.. Kram..

maria: Ja, det vände fort.. den här gången! Strösselork till dig.. Kram..

hillan: Välkommen! Ja, det är alltid roligt när man tar en surf-promenad och hittar nya spännande vägar.. hoppas din mamma har kryat på sig! Välkommen tillbaka.. Kram..

dubbelörnen: Tack! Oj, vad det skulle vara spännande.. och roligt! Man kan inte annat än beundra hur du med genuin värme och omtanke skapat ditt paradis.. så fint! Kram..

ingela: Ja,jag undrar om man inte kunde införa "siesta-pauser" i Sverige! Det vore väl nåt, eller?
Kram..

gisan: Tack.. nu är det jag som blir rörd! Men allt det du skrev om mig, får gå med samma värmande post till dig.. Kram..

isabelle: Styrkekramar har den effekten att när de ges så bygger den styrka hos någon! Jag skickar ALLA ALLA styrkekramar som finns till dig - för du behöver dem så mycket mer än jag.. Kram..

Elisabeth sa...

TILL ALLA: För alla tummar som hållits, och alla tankar och böner som tänkts... för min mamma! TACK från en mycket ödmjuk, rörd och tacksam Elisabeth.

Så ser ni..tummar och böner är magiska verktyg, som vi alla fått som gåva... för nu är hon ju hemma igen, min mamma!

TACK!