fredag 5 december 2008

När himlen är med...

... och tiden har stannat. Så var stunden på adventsgudstjänsten igår...

Ett par... en hon, och en han... inte så gamla... sitter nära nära varandra på en kyrkbänk. Bara dom två, fast kyrkan har många andra besökare också. Men kanske är det en alldeles speciell bänk som just det här paret sitter på... kanske har himlen gett dem en egen liten plats att vila i.... just då.
Han håller henne i handen... och hon viskar ofta till honom... måste vara något roligt, då man ser hur han ler. När den första julpsalmen ska sjungas så hör jag henne säga: "Nej gubben, du behöver inte sjunga med.... "
Sen sitter de så där... nära nära varandra, under hela adventsgudstjänsten... ibland ser jag henne stryka honom över ryggen eller kinden. Ibland ser jag hur han tittar sig runt i kyrkan, liksom för att se om han känner igen någon. "Konstigt, jag brukar ju alltid känna igen folk... men här känner jag ingen" , hör jag honom säga.

Men himlen var med dem, och tiden hade stannat.... prästen sjöng underbart vackert, och julevangeliet hörde stunden till.

Himlen var med dem... och orden hon hade viskat till honom, flera gånger, var: "Snart är det fika, gubben!"


Gud, gör det här till den bästa julen någonsin. Bad hon där i kyrkan...

12 kommentarer:

Isabelle sa...

Sitter här med tårar i ögonen.
Skickar en oändlig mängd omtanke och styrkekramar till dig. Du är fantastisk!

Diverselådan! sa...

Så fint skrivet, så fint beskrivet. Jag blev alldeles rörd.
Kram!

Anonym sa...

Fint! Amen, jag ber också att det blev så.

Anonym sa...

Åh!!! Vad vackert!!! Jag hoppas att det var ni :-) för det var de väl???
Så fint, så rofyllt,,,så vackert vackert,,, jag får tårar i ögonen,,,,


Kramar i massor.

Anonym sa...

Å så fint du skriver Elisabeth. Det kommer bli en bra jul.
Släpp in den tanken. Det kommer bli bra. Så bra som det nu kan bli i en ny situation. Kramar Nalle

Eleonora sa...

Så fint så fint och stämningsfullt. Önskar att din bön kommer att slå in. kram kram

Annela sa...

En fin skildring av en fin stund som ni båda kunde dela. Jag önskar er båda en bra jul.
Kramar, vännen...

fideli sa...

och jag håller tummarna och hjärtat för er, för en fin jul med värme och fikastunder och lugna andetag. Kram

~ Eva ~ sa...

Såå livsfint Elisabeth ~~~

Varm Kram från Eva

Anonym sa...

Mycket fint! Jag ber också att ni ska få en riktigt fin jul!

Bloggblad sa...

Det var nog en flik av himlen...
Kram på dig!

Majsan sa...

Dina ord berör verkligen!
Önskar er den finaste julen!
*kramar om*