tisdag 9 december 2008

Tomtemor...

















.... skulle jag ju skriva om idag. Hon som skickade paket. Hon som jag inte ens hade skickat någon önskelista till. Hon som har en storebror som bor på Tomtebo.

Jag hade önskat länge... så där tyst för mig själv när jag stått och tittat i garderoben... "vad jag skulle vilja ha någe nytt att ha på mig i jul... någe snyggt... nåt så jag slipper ha den här klänningen i år igen!"
Verkligen önskade... för det är den enda klänning jag har... en svart, figursydd sak... den har fått hänga med de senaste tre jularna... flera kalas... och en begravning.
Nog är det fåfängt... jag vet det... det finns annat som är viktigare nu... mycket viktigare... men ändå!
Det hade varit så roligt med något nytt.... speciellt i år. Speciellt i år.
"Ja, men det får gå i år också..." tänkte jag. Inte mer med det.

Då dimper det ner ett paket från denna tomtemor. Inte ett knyst, mer än "ja, jag skickar lite "smågrejer" (!), och är det inget som passar, så får du ge det till nästa granne" sa hon. Men smågrejer? Inte ens mössen kunde ha snott ihop något så snyggt till Askungen... fast jag tror att både jag och Askungen blev lika glada..

I paketet låg en grå fin tunika, med tillhörande leggings. Från tomtemor. Julkläder.

Jag blev verkligen så glad... och jag skulle slippa ha enda klänningen. Något nytt. Något fint. Något till mig. Något med nagellack och juletvål till...
Jag kände då... och jag skriver nu:

"Hur ska jag nånsin...."

..........

Jag är glad att det blev ett skriv iallafall. För det var viktigt.

Men det är svårt somliga dagar, att hitta den där känslan av glädje... den som förgyllde just då... i stunden av all tacksamhet i världen... och lycka.

Idag är en sådan där somlig dag... då... ja, då allting bara är. Desperat är. För vad annat kan man kalla det, när man säger till honom däruppe: "Gud, nu får du trolla med knäna... jag behöver verkligen hjälp av dig nu....!" Gråter på toan, gråter så jag inte får på mig strumpbyxorna, gråter mitt i halva lussebullan och kaffet, gråter på Pontus P promenaden.... och där emellan så försöker jag prata med Gud, och fixa vardagssysslorna. (Man kanske inte ska skriva så mycket om gråt... men jag struntar i det. Idag är det så.!)

En önskelista har jag skrivit... med 4 önskningar. Å som går ditt upp...

1. Få känna julefrid.
2. Att slippa oro för så mycket.
3. Att du iallafall hör mina första två önskningar.
4. Köpa fina julklappar till Carolina.

Men ikväll ska jag adventsfika med anhöriggruppen. Det känns bra.

13 kommentarer:

✿Ewa sa...

Åh, så roligt, så härligt, så bra!! Att bli överaskad med något som gör en varm ända in i hjärteroten. Det är helt enkel underbart!
Och det är du värd!

Bamsiga hjärtekramar till dig!

Anonym sa...

Visst är det fint att ha en "tomtemor". Klart du ska va glad. Ingen vill att du ska vara ledsen hela tiden, minst av allt din SE. Kram
p.s jag har något till dig på min blogg för du är en mycket starkt kvinna! d.s

Gisan sa...

Å en människa som har "Skicka vidare"-tänket :-) Så glad jag blir för din skull. Hoppas att anhörigträffen var en bra träff! Kramar...

Anonym sa...

Å va trevligt med en tomtemor, och vad fina saker hon hade i sin säck:)
Man får gråta Elisabeth. Hur mycket man vill, när man vill och hur man vill.
Men ändå så kan man ju önska att gråten inte fanns där, och mer glädje tittade in, så ofta så gråten häpnar och stannar av. Till julen får man önska, och det önskar jag till dig.

Kramar Nalle

Vida sa...

Vilken skön tomtemor och så snäll som bara en tomtemor är! Det är omtanke..

Varm kram till dig från mig

Liv

Dubbelörn sa...

Vännen, sitter här med tårar i ögonen o läser dina rader...

Du är bara allra bäst!!

Finns så mycket kärlek inom dig så det räcker hur långt som helst o kommer att ge dig hur mycket styrka som helst.

Håll utkik, fågeln kan åter ta en tur norröver innan jul ;)

Stor varm kram till er båda

Anonym sa...

Så underbart,,, vad roligt,,,jag blir verkligen hjärteglad för din skull. Du kommer att stråla ikapp med juleljusen på jul min vän :-)

Love to you :-)
Kram

Eleonora sa...

Men oh vad jag blev glad med dig! Så underbart snällt att ge så fina gåvor och då underbart roligt att få ta emot det som givits med sådan omtanke!

Du ska se att allting ordnar sig gott om du bara kunde släppa oron och tänket som gör dig ledsen och deprimerad.

SE har det bra på Tomtebo och han vill att du ska ha det bra hemma - var så säker på det. Kram min vän

Anonym sa...

Vilken underbar tomtemor. blir så glad för din skull.Hoppas att din önskelista blir uppfylld.Jag unnar dig all julfrid som bara den.
Nu ska jag försöka sova.Har sovit men vaknat av denna nedrans värk.
Många kramar
ewa

Anonym sa...

Så glad jag blir att du blir glad...och vet du! Tomtemor kanske kommer en gång till

Anonym sa...

Tomtar finns visst är det tur att det är så. Och de vet precis vilka som allra bäst behöver ett besök, det är en del av magin med tomtar. Visst är det bra.

Anonym sa...

Så härligt att få en så efterlängtad gåva, något nytt att ta på sig till jul. Så underbart att du ha sådana vänner! Hoppas anhörigträffen blev en bra stund av gemenskap.

Många varma kramar till dig! /Ingrid

Laila sa...

Vad mitt hjärt blir varmt! :-D
Tänk att Tomtemor... Hon finns ändå! ♥