söndag 10 maj 2009

Det kommer stunder...

... då man känner att, Nej, nu orkar jag inte mer! Då man inte har ett ben i kroppen som vill kliva upp. Då varken sol eller fågelkvitter hjälper. Då orken att orka inte finns där. Då man helt enkelt inte vill mera....

Det är då man måste göra precis det jag gör nu. Man MÅSTE. Upp ur sängen, vinkla upp persiennen, släpp in lite mer solstrålar... sätt på "What a wonderful world" på musikspelaren... koka kaffe... fika i sängen... dra ett djupt andetag... och leta efter fröet!
Fröet inom en.... det som kallas för livglädje, tror jag.

Jag vet ju att det finns där.... det är bara det, att somliga stunder så är det så så så svårt att hitta det. Det är de stunderna man önskade att det kom någon... någon annan än jag.... som hade med sig input och vattenkanna... som kunde vattna det lilla fröet... så att jag slapp... bara för just den stunden. Då när jag inte orkar och vill själv....

Men.... så med lite hjälp av Louis Armstrong, solstrålar och kaffe, så har man hämtat upp lite av fröet som växer så osynligt där inom en.... och så kan man bestämma sig för att idag ska jag åtminstone städa lite, och bjuda Carolina på nybakad sockerkaka ikväll!

Jag skriver mer sen... nu ska jag kliva upp!

4 kommentarer:

Eleonora sa...

Vad vore livet utan musik. Man kan lyssna på nästan vad som helst och ryckas med. Det roar och lugnar för det mesta. Blir det sedan sockerkaka till kaffet - är ju humöret kirrat! Gott för huvudet och gott för magen, då blir man väl glad. kram

Maggan sa...

God morgon, Elisabeth!
Ibland får man ta till knep, som att baka en kaka, för att hålla sig uppe. Man får tassa, tassa, sväva ovanför marken och inte trampa och fastna i dyn och dras ner. Man får försöka hovra tills det blir fastare mark. Kram!

trollmor sa...

What a wonderful world är en av mina absoluta favorit.När jag hör den låten stannar jag alltid upp och tar till mig vart enda ord i den. Den är magisk för mig.Den är så stark.Gårdagen blev väldigt lyckad och det var synd att du inte var med.Var till och med och hörde vår landshövdingen tala.En väldigt sympatisk kvinna.
Vi ska iväg till kyrkan nu på morgonen och sedan ska vi köra ungdommarna till flyget så dagen är nästan fulltecknad idag också.
Ha en fin dag vännen och det lät så gott med nybakad sockerkaka.
kram på dig
ewa

Gisan sa...

What a wonderful world är en underbar sång att lyssna till. Bra att den hjälper dig att hålla näsan över vattenytan. Kramar...