torsdag 5 mars 2009

Att gråta...

... är ett verktyg. Jag har inte sett det så tidigare...
Allt det sorgliga som lett till gråt har jag tidigare svalt ner och bort, för svårt att vilja känna.
... idag kom tårarna med insikt. Insikt om lättnad.

Il Divo spelade "Regresa mi", och som från ingenstans kom bara tårarna. För första gången så valde jag att inte svälja ner, och mota bort det som gjorde ont.
Jag satt där i sängen och grät... och det kändes bra. Vilken mäktig och märklig känsla det var!
För mig är det helt nytt... gråta för att det blir lättare. Inte bara gråta och svälja ned.
Jag måste träna på det verktyget...

..........

Igår var mamma och pappa hit och fikade. Det var roligt. Lite annat folk än bara jag och Carolina.
Sen bjöd Carolina på sallad till middag. Med fina servetter och ljus...
Underbara lill-kajsa.

Idag ska vi.... ja, jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på. Men jag har lovat att vi ska göra det.... hitta på något!

9 kommentarer:

Anonym sa...

va bra att du pratar med dina föräldrar igen, det känns viktigt! Ta det som det kommer så blir det nog bra ska du se/ kram CI

Anonym sa...

Återigen känner jag igen mina egna tankar. Har lärt mig gråta den här veckan. Känner som du att man ska nog släppa fram gråten oftare.
Ha en trevlig dag tillsammans med Carolina!
Kram Bodil

Anonym sa...

Det är bra att gråta. Det renar och stärker. Kanske inte just då som gråter är, men sedan. Släpp fram det bara.
Hoppas ni fick en fin dag idag.
Kramar Nalle

Anonym sa...

Att gråta är också en tröst fast det svider i ögonen har någon sagt någon gång. Jag är gråtberoende. Måste få gråta för att må bra. Någon gång med jämna mellanrum måste allt bara ut. Då försöker jag få lite rum för mig själv och min gråt. Jag har en vän som alltid tittade på Lilla Huset på prärien bara för att den var så bra på att få igång gråten.
Ja det är sannerligen så att gråten är ett verktyg, och ett väldigt verksamt och mäktigt sådant. Det är bra att du hittat det. Du har nytta av det jag lovar. Kram

Gisan sa...

Så skönt att du kan gråta. Det är en gåva även om det inte alltid känns förlösande. Men de har ju forsakt fram att det är något ämne i kroppen som släpps ut när man gråter. Jag önskar att jag kunde lägga en tröstande arm om dig när du gråter... Kramar...

Anonym sa...

Det känns som när man läser ditt inlägg att du själv känner att du kommit en bit på vägen.

Roligt när ni kan dela på sysslorna hemma att ni så att säga pysslar om varandra.

Visst kan man göra varje dag till en liten fest med ett vackert dukat bord tända ljus. Det kan räcka med det lilla en färsk blomma i en vas i stället för ett dyrt överdåd.

Kram på er och ta hand om varandra!

Eleonora sa...

Gråten är förlösande, Så bra att du kommit underfund med det. Varför skulle man inte få gråta? Vem har sagt det? Är man ledsen så är det väl naturligt att gråta!Kram

Fria Foten sa...

Hej!Hamnade här igår genom Annelas hörna. Jag blev enormt gripen av ditt och din familjs sorgliga levnadsöde. Min man och jag har bråkat om känslor och hur vi agerar mot varandra under en lång tid nu. Efter att jag läst olika inlägg på din blogg så berättade jag för min man om hur livet ändrades för dig och din man. Hans spontana reaktion var att "man" borde skämmas över hur man kan tjafsa om småsaker när vi ändå har varandra och är friska.Mycket finns att skriva om detta, men du ska veta att din blogg och ditt liv berörde mig mycket...!

Anonym sa...

Att kunna gråta är ett sundhestecken... och som du säger ett verktyg, eller medicin kanske. Hursomhelst så renar och stärker det en... kram till fej