tisdag 2 februari 2010

I en annan del av...


(Tobbe, "I en annan del av Köping")

landet, så kan någon med sin värme och glädje förgylla vardagen för någon annan. Tobbe, den helt fantastiska människan "I en annan del av Köping"(som går på teve varje söndagkväll) är just en sådan förgyllare för mig.
Han har ett underbart sätt att se på världen... och än mer underbart är hans sätt att kommentera denna världen på! Underbart... och helt unikt!!

"Har du ont i mun..?" frågar någon.
"Nej, jag har ont i käften..!" svarar Tobbe.

En typisk "Tobbe-kommentar" som både jag och Carolina har använt flera gånger nu... och vi skrattar lika gott varje gång, MED honom.

..........

Men jag kan stämma in lite i det uttalandet nu. Inte för att jag har så där väldigt "ont i käften", men som jag pratade på igår så känns det lite som om luften har gått ur mig idag.
Min kontaktperson M kom hit på eftermiddagen... och i tre timmar så satt vi och fikade och pratade, och pratade... och pratade. Eller rättare sagt, det var mest jag som pratade.

Men det kanske blir så... när jag inte träffar så många andra människor nu? Att ha någon att ventilera både små och stora saker med... någon vuxen... någon att umgås med... ja, det inser jag ju... det är mer än livsviktigt nu. Mamma ringer ju varje dag, för att prata bort en stund... och jag är tacksam för det... men det är inte riktigt det jag menar.

Vi pratar om allt.... inte bara om det svåra och tunga. Än om det just nu blir rätt mycket av den varan då... ! Vi pratar och skrattar, sådär som vänner gör... och vi planerar att göra en hel del tillsammans framöver. Som t ex att gå på teater.. bio... operan... museet... ja, och lite sånt. Hon är, precis som Tobbe, rätt fantastisk hon med, måste jag säga.

Fast längst längst därinne så känns det ju. Erbarmerligt sorgligt. Att man måste få en kontaktperson via soc... för att man är så ensam. Trots att vi har så stor släkt... . Eller, nu skrev jag fel... vi hade så stor släkt.
Jag är mycket, mycket tacksam för att soc har den kunskapen... att ensam är INTE stark!!

.........

Idag ska jag... ja, jag vet inte. Egentligen så hade bokat en tid hos min nya läkare idag. Men jag kände att jag inte orkade gå dit... det fick räcka med det sorgliga pratet igår. För jag vet ju hur
det blir när jag kommer till läkaren... då måste jag berätta om hela resan igen.
Så jag har avbokat läkaren idag... ordnar en ny tid längre fram... och så ska jag försöka hitta på någe kuligare, och mer här-och-nu-fokuserat idag... i snöstormseländet.
Fokusera på vad vi ska äta till middag... boka ny tvättid... baka en kaka kanske... ja, vi får se vad det blir. Huvudsaken jag gör någe...!!

7 kommentarer:

Pia sa...

Underbart Elisabeth att du trivs så bra ned din kontakt från Soc :) ! Och jag håller med dig till 100% om Tobbe och hela gänget från "en annan del av Köping". Det är veckans höjdpunkt...vilken livsglädje =) KRAM

bollebygdsbo sa...

Önskar att vi bott lite närmare varandra.
Över 100 mil är ju lite långt.

Hoppas att du får en dag som du vill se tillbaks på.
Kram

Laila sa...

Jag förstår din tankegång... Det är så tragiskt, så jätte tragiskt. Å andra sidan är jag så innerligt glad att du har hittat en person som det funkar med! Det är så underbart att få sitta ner med någon som kan låna ut sina öron till en när man behöver.

Umeå-Södertälje... Hmmm Jag har aldrig varit där. ;-)

Elisabeth sa...

pIA: Ja, jag är så oändligt tacksam, både för att jag fått denna möjlighet, men också för att hon är den hon är. Jag kan bara hålla med dig... köpinggänget ger livsglädje så det sprider sig genom vilken tv-ruta som helst! Kram..

bOLLEBYGDSBO: Ja, det skulle ha varit verkligen roligt, min vän... då hade jag bjudit över dig på en "gofika" imorgon..!! Men du är mig nära i tanken.. det är du ofta! Kram..

lAILA: Ja, och jag gissar att det finns många många som saknar nära och kära när det blåser kallt!
Jag har alltid tyckt att det är en större gåva att kunna lyssna, än att kunna tala väl.
Å du, du är så välkommen till Umeå... närhelst det passar... jag skulle bjuda dig på.. ja, vad som helst! Kram..

Eleonora sa...

Tassar in och säger God Natt och Sov så Gott!

LenaEva sa...

nåt mer som är glädje i vardagen är barnprogram, löjligt , ja kanske men om du inte sett fåret shaun så GÖR det=)
http://media.svt.se/playbolibompa/index.html?lid=puff_1337690
leta i högerkanten efter några vita får och så står det fåret shaun, åtminstone tycker jag att det är hur lätt som helst att slå ihjäl några kvartar på det=)
/Eva-Lotta

Elisabeth sa...

lOTTA: Tack för tipset! Jag ska absolut kolla in det...
Alla sätt är bra, säger man ju.. utom de dåliga! Kram..