tisdag 21 augusti 2007

Puss o kram och love love...



... säger vi alltid inom intehemliga kretsen, när vi avslutar ett telefonsamtal med varandra! Så länge jag kan minnas, och så länge jag överhuvudtaget har pratat i en telefon så har det varit..puss o kram och love love istället för hej då!

För mig är det viktiga ord! De är som en liten hemlig kärleksfull kod - som bara används inom den intehemliga kärleksfulla kretsen: familjen, vännerna och alla andra som står en nära!

Då många har kommit mig väldigt nära nu, här på min blogg... mina livlinor, de som lämnat ett avtryck av omtanke och värme, eller vänner som jag känner i vardagen... till alla er:

Puss o kram och love love.....

Måndag idag... (...kunde vi inte ha lördag hela veckan istället?)

Vaknade tidigt - som vanligt! Men inte av Pontus P eller SE som kom med kaffe...! Nej, idag var det väckarklockan som pep... och det kändes så motigt att kliva upp! Men jag har alltid klivit upp med Carolina... när hon var mindre var det ju naturligtvis för att hjälpa till med påklädning, tvätt och fika o lite mys... idag sköter hon sig själv, men myset, det har vi ju kvar! Jag tycker fortfarande att den stunden på morgonen är så viktig - för den ska bära oss igenom hela dagen...!

Men hon var nervös...oj, så nervös hon var! Ny skola och nya klasskompisar... det var nog nervöst för många idag! (Men det hade gått ganska bra... utbildningsvalet vet jag att hon var nöjd med (samhällsprogrammet..), och även ämnena i programmet... men klasskompisarna var hon lite betänksam inför idag...! Men det var ju bara första dagen... så vi får se!)

SE och jag drack kaffe och mysade en stund tillsammans...! (SE på bra humör..)

SE gick och lade sig en stund igen... och jag var tvungen att ringa några viktiga samtal..! Usch, vad det är trist med telefon ibland...! De här "måste-samtalen" till höger och vänster är ingen hit, men de måste ju göras, så...

Vi tog en riktig långpromenad i det vackra vädret! (Nu, sen han blev sjuk, går vi ofta hand i hand... förut var det absolut och helt omöjligt! Så det finns vackra saker i eländet också..!) Vi gick förbi Coop och tog en varmkorv med bröd, handlade lite... och gick hem.

Ringde svärmor! Vi pratade mest om vädret idag - men jag hörde att hon mådde bra, och det var ju viktigast...!

Middag - ingen höjdare idag! Carolina pratade oavbrutet om sin dag, och sin oro om hur det skulle bli... jag lyssnade och försökte komma med lite inlägg och pepp här och där! SE åt fort, glupskt.. och under tystnad! (Det är ju svårt för honom att hänga med.. jag vet det, men jag kan inte ta hänsyn till honom alltid - utan måste också ge Carolina det utrymme hon behöver! Så är det bara..!)

SE gick och vilade... och jag dippade på soffan, som vanligt... en hel timma! Nästan som ny blev jag faktiskt!!

SE var lite "off" när han klev upp... och lite...ja, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men barnslig och lite rastlös! Han försökte klappa Carolina i baken (då fick jag faktiskt säga till lite på skarpen..!), och kom med smådumma barnsliga kommentarer, och...ja, han var verkligen inte rolig! (SE som alltid varit en lugn, sansad och ganska allvarlig och tystlåten kille..!??) Men det ebbade ut, och gick över det mesta...

Såg "Extreme Home Makeover" på TV:n... och jag grät ju som vanligt då!! (Jaa, det gör jag vareviga gång... först för deras olycka, och sedan för deras lycka! Ja men, visst måste det vara en lycka, för vem som än får denna hjälp, att få ett hem...!!)

SE gick och lade sig tidigt... jag såg att han var trött.. min älskade gubbe, alla dagar!

Carolina gick också och lade sig tidigt... imorgon är ju skoldag nummer två. Fast lite mindre nervöst nu iallafall...

Pontus P och jag avslutade kvällen i vanlig ordning: med Tv-zapp och blogg...

Roligt idag: Carolinas-ganska-bra-dag... Carolina morgonmys.. SE-mys...och långpromenad...

Mindre roligt idag:carolina nervöset... SE-"offet" när han klev upp...

Tips: Idag har jag inga... de har inventering på huvudkontoret!

Till alla mina livlinor: Puss o kram och love love....

17 kommentarer:

Anonym sa...

Att du ger Carolina era mysmornar. Det gör mig varm i själen :-) Det kommer hon bära med sig hela livet. Det du skriver om orden inom närmaste kretsen går rakt in i hjärtat på mig. Min "obiologiska" syster och jag säger ofta "Jag lavvar dig".Inte för att vi inte kan säga jag älskar dig utan för att det har blivit "vårt" ord. Visst är sånt mysigt. Skönt att läsa att du fortfarande dippar. Det är du så väl värd!!! Kramar...

Christina sa...

God morgon vännen
Härligt med mysmorgnar, de är guld värda.
Ha en riktigt skön dag med din kära familj
Puss och kram och love love....:=)

Anonym sa...

Så mysigt att ni tillbringar mornarna i hop. Oavsett. Hoppas att det gick bra för C i går. Kramar!

Anonym sa...

Förstår att hon var nervös inför skolstarten. Det är ett stort steg till gymnasiet. Men det blir säkert jättejättebra!! Ert morgonmys låter så härligt.

Hoppas ni får en bra dag idag.
Puss o kram och love love =)

Anonym sa...

Jag vill bara lämna ett litet avtryck här hos dig, du skriver fantastiskt om något som är så stort och jobbigt att det egentligen inte kan finnas ord för det. Dessutom känner jag så med Carolina, min egen pappa blev sjuk och tappade sitt närminne när jag gick i åttan, jag hade inget skyddsnät omkring mig men det förstår jag att Carolina har, i alla fall i dig och det känns gott att höra.
Jag kommer att fortsätta följa er och jag önskar er allt gott!

Anonym sa...

Ja, Elisabeth, myset på morgonen det är guld värt... Att Carolina blir betänksam inför klasskamraterna det är ju inte så konstigt, de känner ju inte varandra ännu, det kommer...

Tokigt med Se en stund där men uppvägs alldeles säkert av den söta promenaden...

Skönt att du kan dippa då och då då att du får igen lite energi!

Hoppas att du får en underbar dag idag och att Carolina kommer hem och förvärrar Skav såren i öronen på dig...*ler*

puss och kram, love, love!!!

Anonym sa...

En kram till dig idag....

Anonym sa...

Pözz o Kam o Gattis, har blivit vårt här när vi avslutar..
Grattis.. varför då.. jovisst kan man gratulera till en ny dag att vi får vara med om den ännu en dag..
Skämt åsido så var det min son som började med det där efter en föreställning på Vallarna med buskis..
Det var "beeeevbäaren" som inte kan säja R som hade den kommentaren:-)
Visst är telefonsamtalen viktiga att avsluta med varma ord.
Carolin måste klart vänja sig vid allt det nya.. du ska se det går hur bra som helst senare.. Alla är vi nybörjare..
Ha de gott.
Tjingeling o pözz o kam o gattis:-)

Anonym sa...

Vilket underbart sätt att avsluta ett samtal på! Kan man bli annat än glad =)
Jag förstår Carolina.... det är nervöst att träffa nya människor. Härligt att läsa om er mysmorgon. Den var säkert guld värd för er!
Puss o kram och love love du goa livlina o vän!

Anonym sa...

Ni är sannerligen en hjärtlig familj med mycket kärlek:)
Hoppas att det gick bra för Carolina idag.
Kram Lallis

Dubbelörn sa...

Så mysigt det låter med mornarna... Jag går också upp med man o son, äter frukost tillsammans o det är en mysig stund.

Här hemma är det muss, muss o kram som gäller *skrattar*

Muss, muss o kram min goaste vän

Elisabeth sa...

gisan: Tack vännen..! Dina ord av omtanke om Carolina.. jag har inte ens ord för hur varm och glad jag blir! Till människor som man har ett särskilt band med så är det magiska ordet kärlek.. och trollformeln för det är just de orden man använder..! Det är gott och mysigt.. och så ska det vara! Kram..

christina: Ja, verkligen! Precis som Gisan säger..jag tror att hon kommer att bära med sig det hela livet! Hoppas du har haft en bra dag med de dina.. Kram..

plupp: Ja, det är mysigt! En stund som bara är våran.. och laddar batterierna till allt som energin ska räcka till under dagen.. ! En bättre dag idag, tror jag..! Kram..

isabelle: Jo, du nervös var bara förnamnet! Men jag tror, och hoppas som du.. att det går jättejättebra! Tack snälla du.. Kram..

caroline: Tack snälla du för din omtanke, och för att du lämnar ett STORT avtryck hos mig..! Att du också måste ha haft det svårt - det förstår jag verkligen.. utan skyddsnät när man är 15 år.. det måste ha varit så så tufft! Du är så himla välkommen att titta in här när du vill.. Kram..

maria: Jo du, skavsår har jag - men jag lyssnar så gärna! Jag är glad att hon har de bekymmer och funderingar som alla andra som börjar gymnasiet har... istället för allt tråkigt här hemma! Sen att vi har bättre och sämre stunder - så är det ju för alla, än om våran situation är lite annars..! Kram..

gunilla: Tack snälla du.. och en STOR kram i retur..

pialotta: Men den var för go..! Verkligen en gullig avslutning, och så tänkvärd! Visst är det så.. att varje dag faktiskt är en gåva - fyndig son du har! Brås på sin mamma kanske? Kram..

majsan: Alla ord av omtanke och kärlek är viktiga oavsett när de ges.. exempelvis de ord som du lämnar just nu! Ja, våra mysmornar är så så viktiga - och bär hela dagen!! Tack livlina.. Kram..

lallis: Tack snälla du.. Vi har fått en gåva att förvalta så gott vi kan.. vår familj! Det kan man bara göra med kärlek... Kram..


Till er alla: PUSS O KRAM OCH LOVE LOVE....

Elisabeth sa...

dubbelörnen: Ja, visst är det någe visst med de orden.. de betyder så så mycket! Glömmer vi en gång att säga dem.. så är det nästan så att man får ringa upp igen, bara för att säga det... åtminstone här!! Ja, det är viktigt med den där stunden på morgonen.. det behöver inte vara så himla märkvärdigt - huvudsaken att man är tillsammans!
Kram..

Elisabeth sa...

dubbelörnen: Glömde ju: PUSS OCH KRAM OCH LOVE LOVE..

Ella sa...

Vad mysigt med morgonmys. Jag har alltid älskad de där speciella orden som man är ensam om, det känns lite sammanhållande.

Jag hoppas att er dag varit bra idag.

Kram vännen.

Anonym sa...

Vi är så morgontrötta allihop så på morgonen vill ingen umgås. Antingen sova till sista minuten eller också njuta i ensamhet.
Härligt för dig och Carolina att ni får morgonen tilsammans. Det är bra för både henne och dig. Kram Kersti

Christina sa...

God Natt vännen, dröm vackra drömmar så blir dagen lite lättare att leva.
Kram