lördag 11 augusti 2007

Så här är det ofta...



... hos oss! Speciellt när jag står i duschen, och ingen enda människa i den här familjen verkar vara hemma just då! Förutom jag då... som står i badrummet, utan en tråd på kroppen och äntligen har en stund för mig själv... och imorse var det likadant igen!!

Pliinnng-pliinnng!! Hörde dörrklockan som ringde... och jag väntade 10 sekunder: "Men är det ingen som kan öppna?" ropade jag dumt, för jag visste ju redan, att övriga familjen verkade ha tvärdött eller rymt till Australien i samma sekund som dörrklockan ringde! Bara en dum ropar ju i ett sånt läge...! Inget svar och ingen som kom och öppnade dörren för människan som stod bakom dörren!

Pliinnng-pliiinnng!! Andra gången.. nu var det liksom bara att sno på sig handduksblåsan och glasögonen, och huttra sig iväg och öppna dörren! I tanken fanns bilden av en arg, och mycket irriterad fru som nu skulle ta den här familjen i hampa... och kanske också hänga upp en skylt på ytterdörren där det stod: "Ingen hemma, var vänlig återkom när frun har duschat klart!"


Å så skrämde hon istället slag på killen som bara ville sälja Expressen...





Lördag idag...

Vaknade tidigt! Två ord som följer min vardag nu.. SE kom med kaffe och vi hade som vanligt en mysig morgonstund tillsammans. Pontus P gjorde inte en min av att vilja stiga upp ur korgen - förstod att han inte alls hade någon brådska ut när jag såg "surpulvädret" genom fönstret! SE och jag pratade om eländesvädret och om vi behövde handla idag! (Mest är det ju jag som pratar, för att vi överhuvudtaget ska ha någon form av konversation.. och han säger några ord här och där, och ibland lite mer..! Så länge vi pratar om just nu och här, och lätta saker tycks det gå bättre - men några samtal om viktigare saker... det går inte längre! )

Carolina, Jonas och lille David tog en promenad upp till mamma och pappa, för att lösa melodikrysset med dem. Mamma och pappa löser det varje lördag - så mellan 10 och 11 en lördagmorgon så är det ring- och besöksförbud dit! Förutom om man inte kommer dit och löser krysset i deras sällskap förstås...

SE och jag donade på tillsammans här hemma... och SE var på bra humör! (Hela dagen...) Inte så där sprudlande och visslande glad, utan mer nöjd och trygg. Antagligen för att jag var hemma med honom, och pysslade och månade... (.. snart kanske jag inte kan gå någonstans alls längre?)

Carolina, är en skatt... på många sätt! Idag bakade hon muffins och möblerade om mitt rum! Tror kanske att hon hade det lite tråkigt.. men jag fick ett nytt rum och hela familjen fick goda muffins! Tack snälla min älskade dotter!

Ringde till svärmor... och idag blev det mest usel-väder-prat! Men hon mådde bra, och det var huvudsaken...!

Middag - idag var det beställt plättar med sylt och grädde! Lille David får alltid önska lite extra vad som ska stå på middagsmenyerna de veckor han är hos oss! Han är också en skatt...!

SE gick och vilade... och jag... ja, jag dippade en hel timme i soffan! Så skönt.. och välbehövligt!!

Lördagskvällen avslutades med ännu en skitfilm... och jag tycker det är lika trist som SE tycker det är roligt eller spännande... och alltid nytt!

SE gick sen och lade sig.. och jag och Pontus P avslutade som alltid kvällen tillsammans med lite zappakalja från Tv:n...



Roligt idag: ja,inte imorse..mys-dag.. muffins och nymöblerat rum...

Mindre roligt idag: ja, imorse.. inte-samtal..skitfilm...skitfilm...skitfilm..

Tips: Om någon ringer när ni står i duschen - låt det ringa! DET ska nog jag göra hädanefter.. (men jag har "hampat" till dem lite nu iallafall...)


Till alla mina livlinor: Äkta vänner är som ädelstenar som man bevarar i sitt hjärtas skrin, falska vänner är som höstens löv, granna men blåser bort med första vinddrag... Äkta vänner som ni, är en gåva... och ett annat ord för livlinor!



17 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken varierande dag.......får alltid en känsla av att tappa tids uppfattningen när jag läser!!

Du hinner gå igenom så många olika "roller" och situationer på en dag!

Kul med om möblerat rum:D.

I höst har vi lite fix att göra här hemma.
Ett par rum som ska få nytt utseende och köksluckorna ska få ny färg.
Ja,dom är tyvärr så gamla så det är målade luckor :(

Hatar mitt kök!

Ha en bra dag!
kramen på dig/er!

Ella sa...

Ja är det inte typiskt, antingen telefonen eller på dörren ringer det när man är som mest upptagen och ingen annan kan ta det. Sedan visar det sig alltid att det inte ens var viktigt.

Skönt att ni hade en bra dag. Hoppas denna blir än bättre!

Anonym sa...

Hoss oss är det telefonen som ingen svara i mer än jag och nästan alltid är det till någon av de tre barnen. Jag försöker attlåta bli att svara men har lite svårt för det.
Vad glad jag blir att du haft en riktigt skön och lugn dag. Kram Kersti

Dubbelörn sa...

Det där är väl Murphy's lag... Sitter du o väntar på ett samtal en hel dag så nu tusan ringer den när du givit upp o hoppas in i duschen *skrattar*

Ta hand om dig vännen... skulle gärna se dig här i min drängstuga. Vila upp ett par dagar... men kom bara inte in i vardrummet *skrattar*. vi kan sitta o juta på altan i stället ;)

Kramar

Anonym sa...

Är det IE7 du använder???
Jag har problem med det när jag är på grafik tunga sidor.
Men om du byter till Firefox så funkar det perfekt!

Finns att ladda ner gratis!
http://www.mozilla.se/firefox.shtml

Bara att gå in på länken och följa instruktionerna!

Hoppas det löser sig!
Kram!

Anonym sa...

Så gott ändå... Jag svarar vare sig i telefon eller på dörr om jag inte har lust faktiskt... Oftast har jag lust men inte alltid...

Stor kram på dig och hoppas att dagen blir riktigt fin för dig!

Anonym sa...

hehe typiskt men nästa gång får du låta bli o öppna, hos oss ringer det stup i kvarten o jag bara känner nej ngn annan får ta det o då blir det vår stackars dotter som får svara. Alla väntar tydligen till in i det sista ;)Men så är det oftast till henne endå.
Ha en trevlig söndag :)

Anonym sa...

Hiiiiiiii; ja, det är ju höjden av "typiskhet". Att man ska behöva öppna dörren själv i sådana lägen . Hade nog muttrat lite jag också. Att du nästan skrämde slag på stackars killen kunde ju inte du hjälpa.. *skratt*
Ni verkar annars ha haft en fin dag.
Önskar er en lika fin dag idag.
Mvh Lallis

Anonym sa...

tussegumman sa...
Vilken underbar dotter du har som bakar muffins och donar och möblerar ditt rum! Hon tänker verkligen på dig! Ni kommer med all säkerhet att ha en unik relation mellan mor och dotter kan jag tänka när ni går igenom så mycket tillsammans. Jag önskar dig allt gott och tänker på er familj varje dag. Ha det gott/Kramar Tussegumman

Anonym sa...

Vilken go dotter! Baka och möblera om =) Just sådant som förgyller dagen lite extra!

Visst är det typiskt att det ringer på dörren eller i telefonen just som man har gått in i duschen!
Hoppas ni får en fin söndag!
Kramar

Anonym sa...

Där slog du huvudet på spiken igen.. Ha, ha javisst känner jag igen det där att just stå i duschen är det ringer.. ingen annan tycks vara hemma heller.. lika typiskt när det ringer i telefonen.
Jehovas.. det var ett tag sedan och våran tidningsupbärare på helgdagar tycks ha tagit semester, för här är ingen signal från honom på helgerna längre..
Gisan. ja hon skickar överaskningspresenter till många har jag sett.. visst är det rart.
"Gisan du väljer ut med omsorg.."
Ha de gott med allt ditt i allt ditt i alla fall.. de små guldkornen är visst guld värda:-)
Kram

Christina sa...

Visst är det så när man står i duschen:)
Så stor glädje man har av sina barn, alltid.

Idag är jag mör efter gårdagens roliga tillställning....
Ha det riktigt gott med din kära familj
Kram

PS Läste hos Åsa att ditt IE avslutas när du besöker min blogg....hmmm konstigt???

Elisabeth sa...

åsa: Ja, du läser rätt bra mellan raderna ser jag.. tack snälla för att du förstår, allt jag ändå inte skriver!
Visst är det kul med lite omfix.. och ibland känns det nytt igen med lite färg, tapet och/eller ommöblering.. så igår fick jag ett helt nytt sovrum..! Ha det gott du med min vän..Kram..

ella: Ja,.. visst är det konstigt - och varför är ALLA ANDRA så himla borta eller upptagen just då, just i det läget..? Hoppas det löser sig med besöket och kläderna.. Kram..

kersti: När jag bodde hemma klagade min mamma på precis samma sak - att INGEN ringde till henne, men att hon gärna fick vara telefonvakt! Då fanns ju inga mobiler, och inte hade vi någon telefonsvarare heller.. så hon var barnens telefonsvarare OCKSÅ! Kram..

dubbelörnen: Ja, precis så är det! Vet du, en dag så önskar jag verkligen att jag ska kunna besöka dig... och sitta därute med dig på altanen..! Men just nu får jag nöja mig med att besöka den vackraste gården i Sörmland via din blogg istället... Kram..

åsa: Men vad skulle jag göra utan dig..!! Tack snälla du för den informationen.. ska försöka fixa till det lite senare idag.. Kram..

maria: "Om du inte har lust" skriver du.. men hur gör du då? Springer och gömmer dig? Telefonen kan det ju funka med, men om någon ringer på dörren? Ha en bra dag du också..Kram..

qristall: Ja.. det är tydligen ett ganska vanligt fenomen det här! Blir hon inte less.. dottern? Ha det gott..Kram..

lallis: Vet du, killen såg verkligen skräckslagen ut.. och det förstår jag: Inte tror jag han hade väntat sig att möta en arg medelålders surkärring i handduksblåsa - när han snällt ringde på och frågade om man ville köpa tidningen!! Ha en fin dag du med..Kram..

tussegumman: Tack! Rara ord som jag ska framföra till henne..! Jag tror att det är viktigt att hon också får höra från andra att hon gör det bra nu..! Dina ord värmer en mors hjärta som du förstår - och den relation som jag och Carolina nu bygger om - blir vår tegelvägg för framtiden.. Kram..

majsan: Tack snälla.. det värmer också! Hon är den som behöver stöd och support nu.. och jag önskar ofta att jag kunde stötta, skydda och finnas där för henne mer än jag gör! Men hon är stark ändå..! Ha det gott.. Kram..

pialotta: Jag blir lite förvånad faktiskt.. jag trodde att det bara förekom i den här virriga familjen..men tydligen så är det vanligare än jag trodde! Hoppas allt är bra med dig och din mamma.. op? Nu går vi och tar oss en kopp kaffe, eller? Kram..

Anonym sa...

I surpulväder (kuligt ord, förresten!) kan du med fördel spela Betapet innan familjemedlemmarna vaknar på morgonen. Det är alphapet fast på nätet. Jättekul om man som jag gillar ord. www.betapet.se. Finns på engelska oxå.

Anonym sa...

Jo då jag är vaken allt är som vanligt och middagsbestyren är begagnade nu:-)
Jag har oxså satt lite fler ord inne på kafferasten om du tar ännu en sväng.. Nu ska jag pränta ner alla bokstäverna ännu en gång i din blogg.. det är mååååånga:-)
Ha de.. gott kram

Elisabeth sa...

plupp: Åh, tack för det tipset! Ska kolla in det nu... tack! Nu ska jag kolla det.... Kram..

pialotta: Skönt att höra att allt är bra med dig..! Ska strax gå in till dig ock kolla .. måste kolla in tipset här ovanför först, men .."pränta in ännu en gång"? Har du skrivit fler än en gång nu? (Måste ju fråga, för jag fattar så dåligt..!) Kram..

Anonym sa...

Elisabeth,jag har fått vänja mig vid det... Har jag inget besök att vänta så väljer jag om jag vill/kan öppna dörren... Jag bryr mig helt enkelt inte längre om att någon förstår att jag är hemma... Är det någon som jag känner så vet de min sits och hör av sig igen, är det någon jag inte känner, ja, då får de tycka att jag är knäpp då... Jag menar, det är jag ju faktiskt oxå, lite i alla fall och på ett litet bra sätt tycker jag då... Så, jag svarar inte i telefon eller öppnar dörren om jag inte vill eller inte kan... Det är ju så att jag oft inte kan nu för tiden så då öppnar och svarar jag desto oftare när jag kan... Kram på dig