fredag 28 september 2007

Bevara lycka i en bild...


(Bild kaffebricka)


... vars motiv egentligen bara är en bricka, en mugg, ett glas... och en halvt uppäten franskmacka! Men det är en bild av lycka... min lycka just nu! En stund på morgonen... jag och min älskade.... fikar tillsammans.. morgonprat... lycka... i den vackraste bilden.

När världen liksom har gått inför att bjuda på en hårdhänt strid... det är då vi måste ta till hårdhandskarna! Det är då det är tänkt att vi ska ta fram alla de stunder av lycka som livet också ger oss... och vinna striden! Boxas mot den skugga av elände som utmanar oss... och kanske kan vi inte golva eländet, och vinna på knockout... men vi kan banne mig se till att eländet håller sig i sin hörna av ringen...!! Bara då kan vi aldrig förlora...!




Torsdag... (som nu har blivit fredag...)


Vaknade med en mardröm på näthinnan... rosa skor med huggtänder!! Som jagade mig genom hallen... och ja, sen vaknade jag (det mesta av drömmen har jag iallafall glömt nu... men den lämnade kvar en olustig känsla..)! SE kom med kaffe, och vi hade som vanligt en mysig stund tillsammans... innan Carolina kom, och som också ville fika med mig... då gick SE iväg som vanligt! Carolina fick ta en "koj-dag" idag... igen... hon behövde sova ut. Jag vet också att hon behöver mig nu... hon behöver prata... en tid nu, när hon behöver mycket stöd för att ta sig vidare...!

Kenth, min bror och hans flickvän Auli ringde på dörren. Så så roligt att se honom... och även henne förstås! Det är inte så ofta jag träffar honom nu... trots att han bor bara två mil härifrån. Men de som följt min resa vet ju varför... min älskade älskade lillebror som har haft, och fortfarande lever lite i en annan värld nu...!
Vi fikade länge, och SE tyckte nog också att det var trevligt... han var med hela tiden, och skrattade åt det mesta som min bror sa! Tack lillebror, för att du förgyllde, och bjöd på sån glädje..! Tack för att du kom och hälsade på oss...! Tack Auli för att du finns för min bror...!

Sen gick SE och vilade... sa att han var helt slut. Förstår det..!

Carolina och jag tog en promenad i det härliga höstvädret... och pratade om framtiden. Vi har alltmer börjat prata, fundera och drömma om den tid som kommer sen... sen när det blir bara vi. Med drömmar och önskningar om den framtiden... så är det ett sätt att ta sig vidare, och att överleva nu. För henne är det livsviktigt... att tro på att det kommer en ljusare framtid igen. Vi ska göra det.. och vi ska åka dit... och vi ska köpa det... och vi ska... ja, listan kan göras lång i vårt framtida önskescenario... men det måste vara så nu! Jag sa till henne: " Du vet, Carolina, drömmarna är de som tar oss halva vägen mot det vi önskar, utan dom drömmarna så kommer vi ingenstans!"

Carolina provade kläder på HM.... en rolig stund i provhytten... men vi köpte inget!

Vi fikade på Coop - och pratade..pratade.. pratade... och fikade länge!! Handlade lite mat..!

SE satt och såg på TV: n när vi kom hem, men gick ner till sitt rum nästan genast vi kom...!


Middag...Carolina gjorde middag idag! Bjöd på skinkgratäng och ris... så gott! "Mamma, nu slapp du ju laga middag idag iallafall!" Tack gumman...!

SE gick och vilade... och jag dippade på soffan! Lika ljuvligt som vanligt, när jag lyckas somna ifrån en stund...!!

Såg "Idol" tillsammans med SE... och sen en "skitfilm"... igen!! SE tyckte den var bra..

SE gick och lade sig... och jag och Pontus P avslutade kvällen tillsammans med TV och blogg.

Sist i säng... släckt och låst överallt... ensam... lite sorgligt ändå!



Roligt idag: morgonmys... brors besök... framtidsdrömmar... carolinas middag...

Mindre roligt idag: mardröm...sist i säng tänk... sovet....

Tips: Låt dina önskedrömmar finnas med i din vardag...

Till alla mina livlinor: En vacker insida bär på vilken catwalk som helst i världen...!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Dina kommentarer ger mig liv!!! Kramar...

Christina sa...

Man måste få drömma om framtiden annars går man under.
Förstår att det är det som håller er uppe och jag tror helt säkert att framtiden har något fint i beredskap åt dig, du vackra själ.
Skönt att du har Carolina som är en riktig kompis också, ni behöver varandra så mycket.

Tack goa vännen för att du "snubblade" in till mig och godnattade mig,därför sover jag gott.
Önskar dig, SE och Carolina en skön fredag.
Kram till er alla..

Anonym sa...

Godmorgon vännen! Så sant, drömmar bär halva vägen, fast jag kan förstå att det är svårare för dig och Carro att drömma så för ni vet ju...

Jag hoppas att din dag idag blir en dag med guldströssel, lite här och lite där att gömma i godaminnenasken!!!

Stora kramar!

Dubbelörn sa...

Du har så rätt så... utan drömmer blir livet tråkigt. Drömmar är ju de som håller oss uppe, som ger oss förmågan at se det där ljuset därborta, därframme...

Varmaste kramarna

Anonym sa...

Utan drömmar orkar man inte leva!
Man måste ha nåt att ta sikte på när livet är kaos!

Hoppas ni får en skön fredag!
Här blåser nåt kopiöst!
Kramen på dig!

Anonym sa...

Guldglitter berikar dagarna då skuggan finns där alltid..
Tack snälla du för dina vänliga ord på Kafferasten, de känns som bomull kring hjärtat.
Nu hittade jag lite videos oxså till mitt inlägg denna dag som Vi går i Röda kläder..
Säkert är det några som hakar på för visst är det så avskyvärt i landet Burma just nu och inte bara nu för det landet är alltid utsatt. Hoppas på en regimbyte snart för alla berörda människor i det landet.
Visst är vi kanske oss närmast själva, men annat finns oxså vid sidan om.
Ha de så gott med dina små mysstunder o hoppas på en molnfri dag:
Tjing o kramar

Bloggblad sa...

Hoppas du får en skön helg. Du ger så mycket omtankar och värme till andra.

Anonym sa...

En bild på lycka... Och när fotot är borta och brickan sönder, så - har man ändå ett MINNESBILD på lycka. För oss som vet att se efter - och finna - lycka i det lilla och det nära...

Min kjære, nyblevne venn! Nå slår nordmannen over til norsk igjen (;

Atmosfæren her i bloggen din er altså SÅ fin og god. Og akkurat nå trenger jeg ekstra til det fine og det gode. Og styrke; i de (minst) to stridene som jeg nå befinner meg i. Så her blir jeg en stund til.

Ta godt vare på deg selv - og ha en flott fredag!

*mange varme tanker og klemmer til deg*

Eleonora sa...

Söta Elisabeth, nu är jag åter hemma och har tillbringat en stund och läst dina inlägg. Vilken underbar lycka att du har din söta Carolina, som du kan gå och fika med och som gör överrastningsmiddag till dig och som vill och utbyter förtroenden med dig. Jag har tänkt på dig och du är den första jag kontaktar när jag kom hem (för 2 tim sedan) Tack söta du för att du hälsat på hos mig och saknat mina små inlägg. Nu blir det inte mer just nu, återkommer i morgon när alla 3 olika tågresor skakats av mig.Skön fredagskväll min söta vän

Turtlan sa...

Vink Vink från mig.

Prova kläder utan att köpa något kan vara ett nöje det med :-))

Anonym sa...

Detta vackra som ni fortfarande har tillsammans hoppas ni får behålla detta länge! Något positivt som fortfarande fungerar. En kärlekshandling från en älskad make! Det är viktigt att kunna drömma tillsammans med Carolina om framtiden! Det är viktigt att se vad som möjligt för er båda och vad ni kan förverkliga! Jag önskar dig och Carolina och SE allt gott

Anonym sa...

Det är bra att ni kan prata om efteråt. Vi behöver alla framtidsdrömmar, framtidsplaner. En dag....Men just idag stor kram

Anonym sa...

Hej Elisabeth. Jag känner mig inte speciellt "livlinig" just nu. Men jag vill ändå komma in och säga något. Jag läser hos dig nästan varje dag men ibland hinner jag inte kommentera och ibland har jag inte ork till det. Jag förstår att du har det kämpigt just nu...Med dina känslor framförallt och med tankarna på framtiden. Så skönt att du ändå kan finna små, små ljusglimtar i ditt liv....Det behöver du verkligen. Tack, tack för dina underbara kommentarer...De värmer så mycket:) Hoppas du får en lugn helg. Kram till dig...min vän.

Elisabeth sa...

TILL ALLA: Jag är så så trött - så jag återkommer imorgon..! Tack alla vänner, och livlinor för alla era bärande och varma kommentarer!! Jag har heller inte besökt er som jag hade tänkt mig... men idag blev det inte så mycket tid och ork över till det!

Sov så gott alla...Kram..

Elisabeth sa...

gisan: Tack... och detsamma till dig vännen..! Kram..

christina: Dina vackra ord rör mig till tårar.. Ja, att tro på att det kommer bättre dagar - det måste man ju, annars skulle vi ju gå under allihopa! Hoppet är det viktigaste vi har..! Tack för dina vackra vackra ord..!!Kram..

maria: Tack min vän.. Det är det som är tufft.. drömmar om framtiden utan SE... det gör ont! Guldsströssel från dig.. jo, men det har jag sen förut, och det är jag väldigt rädd om - för det plockar jag fram och strör över dagen när den är dålig!! Tack vännen.. Kram..

dubbelörnen: Ja, precis så är det..! Bara att vissa dagar så känns det lilla ljuset alldeles för långt borta.. det är tungt här, och just nu!! Kram..

åsa: Hoppas du inte blåste bort vännen..? Något att ta sikte på... ja, precis så! Hoppas allt är lugnt med gamla kryss och goa barn.. Kram..

pialotta: Tack.. ord som tar plats i hjärtat! Jag hoppas Kina reagerar...eller något annan land! Om detta hade skett i exempelvis Iran, så är jag säker på att USA hade satt in trupper för länge sen.. spånar lilla jag! Kram..

bloggblad: Tack för de snälla orden... men jag vet inte det! Jag får så mycket av alla andra här.. varma, goda och bärande ord.. som dina nu! Kram..

blomst: Tack min vän, med det vackraste språket! Precis så är det... "finna lycka i det lilla och nära"..! Dina varma och vackra ord finner jag också lycka i.. tack nya vän! Kram..

eleonora: Välkommen hem igen, min vän! Du är saknad! Men jag har inte varit in nu och hälsat på nästan någonstans.. det får bli lite efter tid och lägenhet! Du vet ju...! Som alltid så värms jag av dina vackra ord..! Kram..

turtlegirl: Vink vink tillbaka till dig! Jag håller med dig.. man BEHÖVER inte köpa jämt, ögonshoppa är inte helt fel det heller! Kram..

tussegumman: Så länge de vackra dagarna bjuds så måste jag ju också orka..! Å det gör jag ju..! Men jag vet ju, och ser ju, att de vackra dagarna blir allt färre nu.. men.. Så är det ju... drömmar är allt vi har nu, men att titta mot framtiden utan SE.. bara att skriva det nu är tufft..! Tack vackraste själ... Kram..

kersti: Men den känslomässiga verkligheten här just nu.. följer inte riktigt med till scenariot där framme! Man kan leka med drömmar.. sen att ta sig vidare mot den drömmen, betyder att jag måste lämna något bakom mig, under resans gång. Det är tufft att tänka så nu.. Kram..

annika: Du är en livlina för mig.. så är det bara! Men jag vet också att du har det ganska tufft just nu! Vi får väl försöka stötta varandra när det blåser som kallast..och känn ALDRIG att du är tvungen att kommentara jämt.. det viktigaste är ändå att du finns! TACK snälla du,.. och jag tänker så ofta på dig, modiga och starka vän! Kram..