lördag 22 september 2007

Alzheimerdagen gick förbi.. men...

Demens-TV (Swen Wollter läser "Sången om blindhet på Alzheimerdagen)


Plötsligt blir det tyst
främmande och kallt alla samtal dör
och du står ensam mitt i allt
som om du inte syntes
som om du fryst till is
du lever utan nånting att lämna som bevis

2.
genom skinliga hjärta
genomskinliga jag
världen fladdrar förbi mig
som ljuset fladdrar i drag
blind kan man leva och ensam
vilsen och vilseledd
men värre än att inte se
är detta att inte bli sedd

3.
Se mig lite grand
bara en sekund
livet som jag bär på
är ett koppel utan hund
jag älskar inte någon
om ingen älskar mig
det förefaller oklart
om jag lever eller ej

4.
genomskinliga hjärta
genomskinliga jag
sänd en blick till mig någon
och gör mig synlig en dag
blind har jag fötts till livet
naken och oförberedd
men värre än att inte se
är detta att inte bli sedd


5.
Möt mig som jag är
vänta inte mer
än det jag kan ge dig
och du själv är blind och ger
för länge kan man längta
för länge kan man stå
och drömma vid sin hållplats
och se sista bussen gå

6.
genomskinliga hjärta
genomskinliga vi
skuggor rädda för mörkret
vi sakta försvinner i
blind kan du komma till mig
naken och oombedd
för värre än att inte se
är detta att inte bli sedd

text: Kent Andersson

13 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon, vännen min! Ja, jag förstår en del....

Jag hoppas så innerligt att du blivit piggare och att din lördag blir en dag med lite guldkant på! Stora kramar min vän!

Christina sa...

En mycket fin text.
Vill bara önska er en skön lördag vännen och hoppas att du är lite bättre idag.
Kram goa Elisabeth

bollebygdsbo sa...

Elisabeth!
tack, tack, tack!
Jag har letat efter denna dikt sedan Stina Wollter nämnde den i Karlavagnen förra torsdagen.
Hon sa att vi skulle försöka komma öer dikten av kent Andersson och läsa den.
Nu har du skrivit den här.
NU ska jag läsa den.
Kram till dig från Bollebygd

Anonym sa...

Aoch, vad den tog! Vilken fantastisk text. Mina tårar rinner. Mina tankar är hos dig! Du starka kvinna som skulle behöva få vara svag, få bli sedd och bara vara. Varma styrkekramar...

Eleonora sa...

Jo, jag såg att det var Alzheimer-dagen. Boxaren Ingemar Johansson lider ju också av A. och han fyllde just 75 år, så i den vevan jag uppmärksammade det. Jag sände mina tankar norrut till er. Kent Anderssons text är mycket fin. Nu får jag önska att din förkylning dragit sig tillbaka och att du känner dig bättre. Kram och tack för den fina texten!

Anonym sa...

Vacker dikt! Jag önskar dig allt gott Elisabeth i din vardagskamp! En vardagskämpe är du! Du är värd en medalj för den insats du gör för din älskade familj. Samtidigt som du måste fokusera på din dotter måste du ständigt ha tankarna på din mans mående och status. Detta tar otroligt energi! Jag önskar dig allt gott och sänder lite energi till dig/Kramar Tussegumman

Anonym sa...

Så vackert och tänkvärt. Hoppas du har en fin lördag. Stor kram.

Anonym sa...

Vackert så!
Nu äntligen kan jag pusta ut en stund framför Hilda-Viola.. har varit på språng med en massa hela dage.. hoppas på en biltur till något underbart i morgon.. vädret är så härligt här.. Hoppas det är så hos dej oxså:-)
Krakram o en go helg.

Anonym sa...

Det är en vacker text, den gör lite ont...den gör mycket ont!
Sköt om dig!

Anonym sa...

*kramar om*

Anonym sa...

Svårt att kommentera. Texten är liksom sig själv nog.
Tack för dina kommentarer hos mig. Det gör gott. Lyfter och värmer mig när det känns tungt. Kram

Anonym sa...

Massor av kramar......Stark text.

Anonym sa...

Tittar inom och säger godnatt och sovgott!
kramen på dig!