onsdag 28 maj 2008

De tre små fåglarna var här...

... på morgonen. Jag skrev om dem första gången i april 2007:

"När jag gick ut på altanen satt de där!
De kvittrade lika vackert som de alltid
gör när de kommer på besök! Och vips!
Så kändes det lite lättare att andas igen...!
De tre små fåglarna har följt vår familj länge!
När man minst anar det dyker de upp...
och alltid har de ett kvittrande budskap att förmedla!
Vår familj tror att det är så!
Ett besök från det land vi inte kan besöka än -
för att tala om att de finns och vakar över oss!
Det känns tryggt att ha den tron när det blåser kallt....
Idag behövdes deras besök verkligen!"

Så skrev jag då... och så imorse var dom här igen. Jag stod ute på balkongen då de kom.... först flög de förbi en gång... sen en gång till, lite närmare... och så en tredje gång, ännu närmare. Då visste jag.... det var de tre små fåglarna som kom med sin hälsning. Jag hade ju tyckt att de varit lite osynliga ett tag... så det kändes bra att se att dom fortfarande vakade.
Deras hälsning.... att det som händer nu... besök och Stockholmsresa... är ljus som har skickats däruppifrån! Jag väljer att tro så..... det känns tryggt... och kanske vänder det lite nu! Jag väljer att tro på det också!

..........

En del människor kommer in i ens liv när man minst anar det, och mest behöver det. Vi behövde en vän... och så kom där idag ett brev, innehållande en vacker bok, cd-skivor, nycklar och karta. Inte nog med att han lånar ut sin lägenhet till oss... han kommer också med tröst i det svåra och tunga. "När det gör ont..." heter boken.
Hur tackar man för nåt så vackert gjort, undrar jag? Jag säger: Tack gode Gud... tack kusin!

Några ord från boken:

"Det finns djup tröst i att ha en god vän.
Vänner ger oss glädje när vi är ledsna,
styrka när vi är svaga,
trygghet när vi är vilsna,
och glädje när vi känner oss ensamma."

Precis så är det...

23 kommentarer:

Anonym sa...

Precis så är det!

Ha det så bra. Kram

Dubbelörn sa...

Min näktergal sjunger om natten utanför vårt sovrumsfönster. Ljuvliga o förtröstansfulla toner. Det finns hopp o det finns en mening med allt.

Vänner behöver alla... o ibland så finns de där där man minst anar det ;)

Har mailat ;).

Varma kramar

✿Ewa sa...

Det är så underbart att läsa att ni har fått denna gåva ifrån åvan. Ni om några är mer än värda den. Jag gläds å era vägnar och ler ler ler för att världen är så vacker!

kicki sa...

Underbart för dej att få byta miljö för några dagar, hoppas ni får det riktigt skönt med sol och god mat...man får vad man gör det till och då kan det inte bli annat än bra...ha det så bra min goa vän, jättekramar

Tussegumman sa...

Så mysigt Elisabeth små fåglar som följer dig på vägen och vakar över er på något sätt. Det måste kännas tröstefullt. Ta hand om dig min vackra vän! Önskar att ni får en underbar tid i Stockholm och att ni verkligen kan befinna er i nuet och fånga dagen. Titta i en och annan butik.
Ha det så gott min vän/Kramar Tussegumman

Gisan sa...

Vilken fin gåva! Underbart att de tre fåglarna flög förbi och hälsade kvittrande. Kramar...

Anonym sa...

Vilket fint inlägg du har skrivit Elisabeth!
De tre fåglarna kommer att följa dig, alltid, var så säker.
Hoppas er Stockholmsresa blir helt underbar!
Solen skiner och värmer oss alla.

Varma kramar

Ormen sa...

Jag följer er i tankarna, må ni ha det jättebäst i Stockholm!!
Solen skall stråla och fåglarna kvittra över era huvuden.!!

Njut!
Kram

Anonym sa...

Ja det låter som dom 3 små fåglarna har valt ut dej o det är du värd.
Jag hoppas att ni får några underbara dagar i stockholm med gott väder o massa mysiga affärer att strosa i. Tänker mycket på dej

Kramar från Göteborg

Anonym sa...

Så tror jag också att det är.
Jag har också en näktergal - eller flera - som sjunger på lagom avstånd från sovrumsfönstret. Den är så livfull och jag blir glad varje gång jag får höra den.
Igår när jag körde hem såg jag en älg, en fjolårskalv, som stod och betade alldeles intill vägen. Jag backade och körde tillbaka, då gick den in en bit i skogen - och tittade på mig. Vem kollade egentligen in vem, kan man undra. Vi har svalor som bor under våra takpannor, det är häfigt. Underbar tid nu! 20 grader varmt redan.
Vad roligt att ni ska till Stockholm!

Eleonora sa...

Först resan från den anonyme vännen, så bostad mitt i smeten, och allt bokat och klart!! Vad mer kan jag säga än Lycklig Resa och måtte ni båda få det alldeles fantastiskt vid ert besök i staden. Stor kram till dig och Carro.

Christina sa...

Visst finns det härliga människor och jag är så glad för er skull.
Hoppas att ni får en trevlig tid i huvudstaden.
Varma kramar till er

Anonym sa...

Åh vad fint ! När kommer ni ? Vill så gärna träffas er om ni har tid.
Kram Nalle

Anonym sa...

Hoppas ni får en skön och avkopplande resa till Stockholm....
skriv gärna till mig så kan jag ge tips om vad både du o din dotter kan tycka vara kul och som inte kostar för mkt!

Ett tips har jag redan lagt upp på min blogg
www.mymim.blogg.se
eller skriv
mymimblogg@hotmail.com

i vilket fall är ni hjärtligt välkomna till stockholm som jag hoppas visar upp sig från sin bästa sida!

Anonym sa...

Jag tror att det finns de som hjälper oss när vi har det svårt,
Det finns tecken bara vi lär oss tyda dem.Jag har varit i situationer ibland när det har bara varit en vägg och ingen dörr funnits och tänk helt plötsligt har det funnits en dörr.
Märkliga saker händer och hur detta går till går över mitt förstånd.
Önskar er en härlig resa och njut av den. Ni är så väl unnad den.

Må så gott

kramar ewa

Anonym sa...

Vilken stark sida du har! Jag blir mycket, mycket berörd. Tack!

Musikanta sa...

Stockholm är väl som mest underbart så här års när inte staden har tömts riktigt än på alla sina invånare och turisterna inte har översvämmat staden som mitt på sommaren.

Jag önskar dig en fin och trevlig resa. Du behöver verkligen lite omväxling. Och så skönt för dig att veta att det fortfarande finns riktigt varma och goda människor som tänker på dig.

Kramar från Musikanta

Laila sa...

Jag är så glad att du och din dotter får den här möjligheten! Jag förstår att den betyder så mycket för er. Ibland behöver man ett miljöombyte som ett balsam för själen.

Å vem vet... Kanske fåglarna dyker upp i Sthlm också!

Anonym sa...

Så glad jag blir för er skull:-)
Visst finns det kärlek i vår omgivning och den visar sig för er nu mitt i allt det ledsamma. Anonymitet kan vara så mycket lycka och vänner dyker upp i det mest eländiga.. så härligt och jag bara njuter av dina varma ord här..
Ombyte förnyar och jag tror du känner dig piggelinare efter det här miljöombytet.. Stockholm är så vackert .. sommaren har precis börjat och att se sommaren i Stockholm en fröjd för ögat:-)
Kanske det blir en tur till Skansen och Allsången då:-)
Kramar och jag vänder näsan mot Skåneland igen med glädje i blicken.

Anonym sa...

Men vilken underbar vän du har som gett er chansen till en väl behövlig semestertripp! stor karm/Kajsa

Gisan sa...

Tittar in med massor med kramar. Här hos mig i Paradiset kvittrar det för fullt. Stora kramar...

Unknown sa...

Vad fantastiskt vackert och vänligt gjort. Jag önskar jag också hade såna vänner.

God Bless,

//Harriet

Eva i Halmstad sa...

Va skönt att de finns mäniskor som bryr sej och hjälper till när de är som svårast.
Ha en riktigt go helg på er.
Eva.