onsdag 29 augusti 2007

Den man är...


(Liten trollgubbe med texten
"Jag är den jag är...")

... ja, den är man! Med sina fel och brister... så är det bara! Att, som när man var yngre försöka vara någon annan än den man var.. ja, det var biljoner mer eller mindre misslyckade försök att bli någon annan!! Eller åtminstone att bli en tuffare, snyggare och smartare Elisabeth... vilka fruktlösa försök...för inte blev jag någon annan! Inte en enda gång!! Å inte blev jag någon smart snygg brud som var stentuff heller! Det är bara att se på mig idag:

Inte har jag blivit tuffare... snarare mer feg och blödig! Inte har jag blivit snyggare... DET ska då gudarna veta... det har nog snarare gått åt gammal- och rynkhållet! Och smartare... tja, bara en dumskalle som jag sitter uppe mitt i natten, skriver blogg och ska upp om några timmar!! Vari består smartheten där?

Nej, det är bara att inse... att man är den man är - och det tänker jag nog fortsätta vara!! För vem ska man annars vara? Elvis?



Tisdag idag....

Jag skriver imorgon........ för återigen sitter jag här och måste inse att klockan är mycket och jag ska upp tidigt! Måste hitta tiden någonstans..!


Ha det gott alla vänner där ute.... Kram..

16 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du tänker fortsätta vara den du är. Det låter både sunt och bra. Glöm dock inte bort att tahand om den som är du. Du kan inte bara ta hand om andra. Missförstå mig rätt. Jag vet att det är svårt och troligtvis snudd på omöjligt i din sits. Men försök snälla. Jag skickar dig all energi jag bara kan. Mångamassa kramar...

Anonym sa...

Jo men du har ju rätt. Det är lika bra att vara den man är. Varför vara någon annan?
Men det är nog sådant som man kommer underfund med när man blir lite äldre för när man är i tonåren så går ofta mkt ut på att man iaf blri inspirerad av andra och gärna skulle vilja se ut och vara som de.
När man blir äldre...hm.. det lät det. Men jag menar typ efter 25 års - strecket. Du vet, där vi är;)
Kram Lallis

Christina sa...

Så bra att du är den du är och inte försöker att vara någon annan.
Du är Elisabeth, som vi har lärt känna här i bloggen.
En Elisabeth som skriver så vackert, som är så klok och som jag gillar jättemycket.
Skönheten finns där innanför, den äkta skönheten, den syns inte utanpå, endast när munnen öppnas då träder den fram.
Vännen min, jag önskar dig en riktigt skön dag och var rädd om dig, SE och Carolina.
Ha det allra bästaste
Kram

Anonym sa...

Jag tycker nog bäst om den Elisabeth som är som hon är... Likaså med mig själv, jag gillar mig bäst när jag är som jag är...

Ta du och skriv när du finner tiden till det!

Stor kram på dig och med hopp om att dagen blir underbar!!!

Anonym sa...

Roligt att "hopaplocket" kom till användning och till glädje. Din dotter har en otrolig skrivarådra. Jag har uppmanat henne att anmäla sig till Svensk Poet 2007. Kramar...

bollebygdsbo sa...

Här kommer ett kinesiskt citat.

"Livsvisdom är att lägga de oväsentliga sakerna åt sidan"

Så du har blvit smartare, och feg är väl det minsta DU är.

Hoppas på bra dag för oss alla - ingen nämnd och ingen glömd.

Anonym sa...

Klart man ska vara den man är.......hur skulle det se ut om vi alla var likadana???

Det är ju det där som unika som gör oss olika och gör oss till DU och JAg!

ha det gott!
kram!

Eleonora sa...

När jag var riktigt ung,nu är jag bara ung, ville jag vara Esther Williams - hon simmade så vackert och gjorde fantastiska simhopp. Dessutom snygg att se på. Det var nog mest för att jag var lite rädd för vatten som jag beundrade henne. Sen ville jag vara Jane Powell - för att hon sjöng så vackert. Nu är jag så tacksam att jag får vara Eleonora med alla fel och brister man har och kan glädja mig bl.a. åt nya nätvänner. Du är tjej/kvinnan på nätet som man bara måste besöka varje dag för du har alltid viktiga och aktuella saker att förmedla. Jag tycker mycket om dig! Precis som du är! Stor kram

Anonym sa...

Nej det där att föreställa sig leder inget vart.. det bästa är att vara sig själv på alla vis och sätt.. när man var yngre, ja då ville man så mycket och det fanns dagar då man helst av allt ville vara någon annan än sig själv. Idag är allting annorlunda, mycket annorlunda:-)
Ungdomarna har det inte lätt idag.. skulle aldrig vilja byta med dom, för vad tufft det är att vara ung idag..
Du är du, Elisabeth som vi lärt känna här och jag är jag, Pialotta som många har lärt känna här. Människor bakom en skärm som vi lärt känna så och som vi vill känna som den människan.. men vem vet det finns så många som gömmer sig bakom en helt annan identitet..
Det är en helt annan historia och det avslöjas ganska så fort..
Ha de nu så gott och jag får hoppas som alla andra här hos dig att du får blomma lite denna höstlika dag:-)
STOR yllekoftekram på dej.

Dubbelörn sa...

Känner nog med "ålderns rätt" att jag verkligen kan vara precis den jag är. När man var yngre så ville man så mycket o såg hela tiden på andra o jämförde sig. Nu är jag så nöjd med mig själv *gapskratt*. Tycker att jag kan tillåta mig att bara vara utan några som helst krav. Kraven jag har är de som jag själv tillåter. Livet har varit tufft... Nu äntligen så tar jag bara tillvara dagen för vad den ger o är glad för dagen jag får o tillåter mig själv att vara den jag är...

Sedan så får man väl ta sonens syrliga kommentarer om att jag är helt knäpp, är otroligt omogen osv... men himmel så jag trivs med mig själv *gapskratt*

PS Blödig ska vi bara inte tala om...;)
Varmaste kramen

Anonym sa...

Det tar sin tid...att komma på vem man är och tycka om sig själv för det man är, gör, säger och står för. Jag har också önskat mig i yngre dagar att jag kunde varit annorlunda. Modigare, kaxigare, smal, snygg och cool. Det blev jag inte, men har lärt mig tycka om mig själv, äntligen vid 50+

Anonym sa...

Glöm inte kolla din mailbox ikväll!
Kramen på dig!
Hoppas dagen varit bra!

Anonym sa...

Det är tur att du inte tänker bli Elvis, jag är helt säker på att jag gillar Elisabeth bättre. jag tror inte du gör dig som Elvis. Och jag är övertygad om att de som står dig nära inte heller vill byta bort dig. Nej man får nog förlika sig med att vara den man är. Man kan ju också tänka så att ingen är ju så bra på det som man själv eller hur.
Vi här hemma brukar kramas lite när man behöver lite kraft. Basrnen kan behöva lite mamma kraft eller jag lite barn kraft. Så jag skickar över en kraftkram med lite extra sovtid. Kersti

Anonym sa...

Visst är det skönt att man har kommit så långt att man accepterar att man är den man är.

Jag är lite dålig med att lämna avtryck efter mig just nu. Det är mycket som händer här - glädje och sorg om vartannat.
Kramar

Anonym sa...

Elisabeth det är skönt att du är den du är och du har en otroligt vacker själ! När du skriver så berörs jag verkligen! Jag kan tänka mig att du är vacker på både in och utsidan en person som kan skriva på det sätt du gör är sällsynt. Vad som är skönt också är att när man kommer över 40 strecket har man inte tid att förställa sig det gäller att ta vara på varje minut av livet. Jag önskar dig allt gott som livet kan erbjuda! Kramar från Tussegumman

Elisabeth sa...

gisan: Ja, för ingen kan ju vara en Elisabeth I heller..varken bättre eller sämre! Å de flesta skulle nog hellre vilja vara en Elvis än en Elisabeth.. tror du inte? Nej, jag bara skojar lite! Att finnas här just nu...och "ta hand om".. det är min livsuppgift nu.. men jag förstår vad du menar - och TACK för att du tänker på mig! Du vet hur mycket det betyder..Kram..

lallis: Ja, det blir ganska jobbigt också! En Elisabeth i Elviskläder...typ! Du har alldeles rätt - i ungdomen vill vi gärna identifiera oss med andra..vi är mer påverkbara och känsliga! "När man blir äldre"..ja, men vi är väl inte en dag äldre än 22...eller? Kram..

christina: Tack vännen.. dina ord gör mig faktiskt lite stolt! Stolt över att du "ser" den jag är, och den jag vill vara: en vanlig människa, med fel och brister.. och som försöker göra så gott jag kan! Du är med din omtanke om andra, ditt glada humör och din förmåga att se det stora i det lilla - en så unik och god människa!! Var rädd om dig, och den du är.. Kram..

maria: Tack snälla.. och jag tycker också om den Maria som hon är!! Men ibland kommer den där lille...o så tänker jag: Jo, men jag kunde ju ha varit lite mera si eller så... eller jag kunde ju ha gjort så där istället.. eller..!! Ja, du vet, när det dåliga samvetet slår till...! Kram..

gisan: Ja, det gjorde det verkligen! Har du tonårsradar, eller? Du verkar veta precis vad som får igång hennes: åh..va´fin.. åh kolla... så snygg... hur visste hon... precis en sån här.. men åh... osv osv! Du är bara så helt otrolig..!! Kram..

bollebygdsbo: Vilket otroligt fint och tänkvärt citat!! Och tack för att du i det tänkte så fint om mig.. det värmde! Vart får du allt tänkvärt ifrån, kloka människa? Hoppas på en god natt och en bra morgondag både för dig, och alla andra människor där ute i världen.. Kram..

åsa: Ja, du har alldeles rätt!! Vi är alla unika - och jag tror också att ALLA människor har något gott i sig! Sen är det ju lite konstigt att så många människor inte vågar vara sig själva... utan söker likna andra människor hela tiden! Kram..

eleonora: Jag brukar skämtsamt säga: "När jag var ung och vacker - nu är jag bara vacker"... och tänka: "Är folk verkligen så knasiga så att de tror att man går omkring och tror att man själv är vacker.. ja, då får de tro det!
Eshter Williams.. hon var ju verkligen vacker - och fantastiskt duktig i vattnet... så det kan jag verkligen förstå!!
Tack snälla för dina fina kommentarer.. dina ord berör mig mycket ödmjukt.. du är en god vän! Kram..

pialotta: Ja, jag kan bara hålla med i det du skriver..! Att försöka vara den man är innebär att vara ärlig både mot sig själv och andra! Sen att det går åt pipan ibland har man antagligen lättare att acceptera när man blir lite äldre, tror jag! Hoppas DU haft en härlig höstdag.. och att du får njuta en sådan imorgon också..Kram..

dubbelörnen: Ja, jag skrattar nog lika mycket som du gjorde, när du skrev "så nöjd med mig själv".. jag skulle också vilja se ut som en Baywatch-brud vissa dagar.. men det är bara att inse att somligt stannar kvar i drömlandet, och somligt är bara att inse: Det blir inte någon bättre Elisabeth än så här!! Nej, jag skojar! Jag är nog lite som du: Ganska nöjd ändå!

Sen har ju även jag kommentarer från tonårslandet: "Men mamma, ska du verkligen ha det där på dig, eller åh vad du är mossig..." men.. det tyckte väl jag om min mamma också, antar jag! Bästa vän.. har inte glömt det du skrev, vilket har gett mig en del funderingar... Kram..

marskatten: Ja, det kanske är så att vår bästa tid är nu.. på många sätt! Men det är lite synd ändå.. att man oftast har kommit ganska långt i livet, innan denna självbild slutligen infinner sig! Mycket av den bilden skulle man ha behövt i de osäkra tonåren..! Kram..

åsa: Ska strax kolla! Kram snygging..

kersti: Nej, min vän.. det tror inte jag heller!! En Elisabeth i Elviskläder...? Men det skulle nog ge många ett gott skratt iallafall..! "Kramar med barnkraft, eller kramar med mammakraft", det var nog det gulligaste och varmaste jag har hört på länge.. sånt behöver man ALLTID..! Kram..

majsan: Jag blir alltd glad att höra ifrån dig - men hoppas att din vardag inte är alltför tung nu...och hör av dig om du behöver hjälp och stöd på någe vis..!! Kram..

tussegumman: När du skriver att jag har en "vacker själ".. blir jag bara så så så glad - för vet du, är det något jag kämpar för, och försöker vara, så är det att vara en så god människa jag kan! Inte vet jag om jag någonsin kommer dit - och därför blev jag nu så himlaglad över de orden..! Tack snälla snälla du!!
Sen var vi väl inte en dag över 22...eller? Nej, jag bara skojar! Jag är 46 år - och ganska nöjd över den "gamla Bettan" ändå..! Kram..