lördag 3 januari 2009

Pannkaka...

... blev det inte. Det blev sill och potatis. Men vi dukade fint.

Vi pratade om sådant som vi ser fram emot nu... sådana där överlevnadsstrategier som vi också måste ha. Någe roligt som ska hända.... någe roligt som ska komma... någe roligt som tar oss framåt idag.... för att dagen idag ska bli lite roligare. Någe att se fram emot. Oavsett vad det är. Livsviktigt är det. Drömmar.

Carolina bubblar över att hon snart fyller 18 år.
"Mamma... jag fyller snart 18... fattar du?"
"Nej, det gör jag inte.... du fyller inte 18... du fyller bara 10.." skämtar jag. Då skrattar hon.
"Men mamma... tänk... du vet då måste vi ha kalas..." bubblar hon på.
"Ja, då blir det barnkalas.... med 10 ljus... och så får du en Barbie... det blir väl bra...?" fortsätter jag att skämta.
"Mamma!! Åh vad du är fjantig.... " skrattar hon.

Sådär höll vi på över sillen. Fast Carolina kom på att hon nog hellre ville ha skinkan som fanns kvar i kylskåpet... sill var ingen höjdare.

I övrigt så blev dagen som vanligt. En Carolina- och jagdag. Jag såg "It´s a wonderful life" på teven. Carolina tog Pontus P på en promenad.
På kvällen såg vi "Mamma Mia" på dvd. Med lite chips.

..........

Drömmar är viktiga. De som fylls med hopp och önskningar. Förlorar vi dem.... ja, det är då vi har fastnat. Men så länge vi drömmer dessa drömmar... håller hoppet levande om att det ska komma någonting därborta som ger oss den glädje och lycka vi saknar just nu... så länge har vi också livet framför oss.
Sådär som livet också ska vara... och inte som det kanske ter sig just nu.

För en mamma... och för mig just nu... så är Carolinas drömmar de viktigaste. ATT hon har drömmar... sådana där lite ouppnåeliga drömmar som man kan ha när man är tonåring. Nu drömmer, och fantiserar hon om sin 18-års dag. Hur stor den ska bli.... att vi ska gå ut och äta... helst på "Droskan"... att hon ska få en chiuvava-hund i present... eller en digitalkamera... eller en iphone... eller... ja, listan kan göras hur lång som helst på allt hon önskar.
Storta önskningar... stora drömmar...men jag har alltid sagt till henne att själva lyckan ligger i att kunna önska... sen om man får det... ja, det är en helt helt annan sak. Det vet hon också... och hon brukar sen bli lika glad över det hon faktiskt får.
Fast just i år... nog hade jag önskat att jag hade kunnat uppfylla varje en av hennes önskning...

Igårkväll sa hon:
"Mamma, vi kan väl säga att jag fyller 10+ då....!"

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker på Er ofta, att livet är orättvist, men det är just som det är - inte rättvist. Läste på ett annat ställe just detta: "Gud ge oss sinnesro, att Acceptera det vi inte kan förändra, Mod att förändra det vi kan, och Förstånd att inse skillnaden!" Att kunna göra just detta är stort och svårt.
Många kramar och ett Gott Nytt År till Er!

Anonym sa...

Tänk om man kunde ha en outsinlig källa att bara ösa ur...
Då pratar jag om en ren materiell källa, för den andra sorten, den viktigaste och mest värdefulla som innehåller kärlek, omtanke, empati den har vi ju redan!
Eller hur?
Den oväsentliga, materiella källan skulla jag bra gärna vilja ha välfylld för att kunna ösa ur.
Jo tyvärr, ibland måste jag önska lite materialistiskt, hur fel det än är.
Kan inte hjälpa det.
TÄNK, att kunna köpa I-phone,digitalkamera, platt-tv, X-box, Guitar Hero, you name it...

Ja, jag vet, man blir inte lyckligare av det. Men drömma lite skadar ju inte?

Vida sa...

Det är klart att man ska fortsätta drömma om stort och om smått.. det är en av de viktigaste sakerna.

Jag blev rörd över de oerhört snälla ord du skrivit hos mig. Tack så mycket.

Varm kram från Liv

Christina sa...

Vet du Elisabeth, ni har så fin relation och det måste vara en stor lycka.
Önskar er en fin söndag
Kram vännen

Eleonora sa...

18 år och stora damen - oj vad det har gått fort! Ett trollspö i handen hade varit bra - då hade jag viftat med det så att alla önsknngar blev sanna. Men hon blir nog nöjd och glad hur det än blir - dagen då hon fyller 10+!!!

Kram till er båda två

Anonym sa...

Att drömma och längta är så otroligt viktigt. Ibland tror jag att den där längtan är viktigare än att komma fram.
Jag vet att ni har något av det finaste, du har Carolina och hon har en helt fantastisk mamma. Och ni är varsamma med varandra och ser varandras drömmar. Det är något av det finaste man kan ge någon annan. Kram i vinterkylan