fredag 11 september 2009

Ett skimrande trots...

är jag ägare till. En bok med dikter skriven av Lars Björklund. En bok som jag fått en gång av min vän på Plommenad.
Han skriver i förordet:
"Mitt i allt det som kan kännas hopplöst och utan mening finns ett skimrande trots. En öppning. Livet rör sig bara i en riktning. Jag reser med."

Vishet

Vishet
är att se begränsningen
utgå från den
och överge de falska drömmarna

Mod
är att ständigt rasera
det ohållbara
och bygga nya drömmar
ur det möjliga

Styrka
är att utgå från sig själv
inse att livet aldrig
blir annorlunda
jag är jag
och marken stannar kvar
under mina fötter

Vishet
återigen
är att sammanfatta allt detta
till ett sätt att leva
begränsad
men öppen mot det obegränsade

(Lars Björklund)

Så jag kämpar på.... med ett skimrande trots. Å med denna dikt, som jag vill förmedla till alla er som kämpar på där ute, till alla er som följer och skimrar för de som kämpar, till alla er som "reser med" i livet, er vill jag önska en riktigt god helg. Å var rädda om er....

10 kommentarer:

Kersti sa...

Nu blir jag så där rörd och glad så att jag nästan, men bara nästan gråter en tår. Jag visste att den är i goda händer, boken. Att den är där den gör nytta så som böcker ska. Visst är det kloka ord. Ord att ta till sitt hjärta och ta hjälp av när man går med myrsteg i uppförsbacke. En riktigt stor kram från Enskede.

Vida sa...

Verkligen vacker dikt.. den letade sig rakt in i mitt hjärta.

Tack för den!

Kramar

Anonym sa...

Vilken dikt!
Passar precis in i mitt liv.

Har läst din blogg, tycker att Du är väldigt modig och stark som kan skriva ner hur Du får kämpa i ditt liv.
TACK!

Ancan sa...

Vacker dikt... Tack för att du delar den med oss andra!

Själv läser jag Dan Andersson just nu. Kanske inte samma typ av innehåll, men ändå - en stor poet var han allt<3

Eleonora sa...

Det var en fin dikt och den säger en hel del sanningar. En riktigt skön helg till dig också. Kramkram

Ingrid sa...

Vilken vacker och tänkvärd dikt, den gick direkt till hjärtat.

Ha en riktigt fin helg kära Elisabeth!

Kram Ingrid

Christer sa...

En mycket vacker dikt, verkligen kloka ord!

Di sa...

så vackra ord, verkligen fina! Tack för din goa kommentar, och självklart kommer du och går som du vill :) hos mig, finns inga krav av det heller. Nå..jag hoppas du får en underbar dag och jag hoppas att du får njuta av höstens finaste sol idag också! varma kramar

Christina sa...

Vilka härliga ord!!!

Det finns väl inget bättre än när man ser att ens barn blir så lycklig. (angående det senare inlägget)

Ha det gott, Kram

Elisabeth sa...

Kersti: Ja, min vän... den boken har VERKLIGEN gett mig mycket bärkraft! Å jag kan bara tacka dig... från det djupaste av mig. Tack snälla Kersti! Kram..

Vida: Vad roligt att du också tyckte om den... att den får skimra i flera hjärtan! Kram..

Anonym: Så roligt att höra att den skimrar för fler! Tack snälla för dina ord om modig och stark... jag försöker verkligen att vara det. Än om jag nu inte lyckas alla dagar... Kram..

Ancan: Ja, Dan Andersson var också en mycket mycket stor poet! En av mina favoriter, och som brukar sjungas av Iggesundsgänget är "Gunnar Wägman"! Kram..

Eleonora: Ja, en verkligt fin dikt! Å som Kersti säger: "Ord att ta till sitt hjärta, och ta hjälp av när man går med myrsteg i uppförsbacke". Kram..

Ingrid: Ja, jag kan bara skriva under på det... vacker och tänkvärd! Kram..

Christer: Ja, jag kan bara hålla med dig! Kram..

Di: Ja, men du vet.... man vill så gärna orka/hinna besöka alla sina vänner... och det känns oerhört trist när jag måste inse fakta... jag har inte riktigt den orken ännu! Å minnet... minnet, du vet! Men det blir bättre...! Kram..

Christina: Du har alldeles rätt min vän... större lycka finns inte! Kram..