söndag 23 november 2008

Men nu är det jul...

... igen, åtminstone hos Ingelssons, på Gustav Garvares gata i Umeå. Jo, men så blev det bestämt idag... så här en vecka före 1:a advent.

Carolina hade ett förslag... om jag hjälpte henne med ett skolprojekt, så skulle hon "fixa en överraskning".
Så medan jag satt instängd i mitt sovrum tillsammans med datorn, så hörde jag dammsugaren dra igång... lite spikande.... lite "äsch" och "nej, Pontus... ligg där", och jag funderade verkligen vad hon höll på med.
Men efter... ja, efter ett par timmar kanske, så var överraskningen klar. Hon hade gjort jul! Med lite storstädning, röda julgardiner o adventsljusstakar i fönstret, lite tomtar och röda dukar, så hade hon bestämt att nu fick det vara jul!

Men kan man göra annat då, när man står där, ser det vackra... och ser hennes ögon som lyser av förväntan på vad jag ska säga... kan man göra annat då än att bara ta omkring henne och säga: "Men underbara lillhjärta... du är bara för helt otrolig... så himla fint du har gjort det... nu kan vi julmysa bäst vi vill.... tack snälla snälla gumman!"
Å sen julmysfikade vi i köket med kaffe och torra pepparkakor. Tände röda äppleljuset och bara satt där... och tindrade på.

Så... än om morgonen varit grå och tung... så blev dagen sen som en julsaga. En julsaga som en mamma kanske inte hade räknat med riktigt än... men ändå. Helt underbar...

..........

Min bror F, med sambo och barn, kom också hit och fikade idag. Himla roligt det också... men det var före den stora överraskningen, så de fick nöja sig med odammsugat, vita gardiner och omys. Men de slapp pepparkakorna... de hade fikabröd med sig!

.........

Det var roligt att skriva det här inlägget... skriva om någe roligt. Skriva om överraskningar... besök och fika... och viktigt mys. Det är viktigt att skriva om det också... faktiskt nästan viktigare... att en dag minnas det som min mamma brukar prata om "det blir aldrig så mörkt att det inte finns ett ljus någonstans".
Idag, och ikväll finns här ett ljus.... och jag är glad.

14 kommentarer:

Annela sa...

Vilken härlig överraskning! Så mysigt gjort av C. att "jula" hemma.
kramar, vännen

Anonym sa...

...eller efter en lång svart natt kommer alltid ljuset finns i mitt huvud.Det låter verkligen som en riktig julsaga.Vilken underbar dotter du har !
Kram på dig
ewa

Gisan sa...

En riktig Go´gumma är hon. Inte konstigt med den underbara mamman. Vilken tur att ni har varandra! Kramar...

Anonym sa...

Svar på min blogg:

Men älskade vän.. så du säger! Blir så rörd ju!
Tack vännen för dina fina och vackra ord..
Försöker svälja bort klumpen jag har i halsen nu *ler*

Jag förstår.. det är inte lätt att ha focus på andra bloggar
så länge som man själv har det enormt jobbigt.
Jag vet ju det och förstår om du inte kommenterar här så ofta.
Det behöver du inte.. jag är trygg med dig och förstår.

Din kram kändes även om jag inte fick den fysiskt..Tack!

Massor.. massor med varma kramar till dig min vän!!

*Kramar om*

**************

Hälsa Carolina att hon är lika fantastisk som mor sin..
Så underbart gjort av henne!!
En stor..varm kram till henne också!

*Kramar om*

~ Eva ~ sa...

Carolina är en Pärla!

Och vet du Elisabeth...här stormar Vintern på nu runt husknutarna...och jag är så tacksam att jag får vara inne förutom då jag ska ut med hundarna...

~Varm KRAM geom vinterstormen~
Eva

Eleonora sa...

Underbart vännen att ni fick så härligt mys - gulliga Carro skulle ha en guldmedalj! Kram kram och tack också för din rara kommentar hos mig.

Christina sa...

Men åhhh Elisabeth, så trevligt....
Nej det blir aldrig så mörkt....
ni hittade ljuset är det gör mig så glad.
Tänk villken underbar dotter du har, bara så rar är hon.

Nu önskar jag er många många mysdagar.

Kram goa vännen
(Så glad jag är för er skull)

Anonym sa...

Härligt :-) Vad glad jag blir att du är mitt i en julsaga och att du är glad :-)


Kramar

Bloggblad sa...

Det var verkligen gulligt! Jag minns sen tidigare jular att du gillar att tjuvstarta - jag håller ut så länge som möjligt eftersom jag vet att jag på två veckor tröttnar på julsaker, men jag skulle gärna ha huset överraskningsstädat...

Kram till dig och dottern!

Anonym sa...

så härligt med lite julmys! :)

Kraaam på er!

Anonym sa...

Och det är jag också. Så hjärtinnerligt glad för att det blev en så fin dag. En dag att minnas en dag att gömma på där inne nära hjärtat. Kram

Anonym sa...

Men vilken underbar dotter du har! Stor kram till er båda!

Anonym sa...

Är hon inte helt makalös din fina dotter!
Guld värd är hon, det måste jag säga. Men hur kan hon vara annat med en sådan mamma och pappa!
Varma kramar och fortsatt skön julstämmning.

Anonym sa...

Så roligt att läsa din blogg denna kväll att du är så nöjd och glad.. Julstämning alla redan:-)
Visst måste vi fast det är lite si och så, se positiviteten i allat vi har runt om oss trots allt.
ha de fint Elisabet och sköt om er. kram på dej