fredag 20 juli 2007

Språksignaler...


...eller larm från våra barn över att de har tappat språket! Känns det lite som! Åtminstone här i min lilla värld av tonåring och tonårings kompisar... så tycker jag det kommer signaler hela tiden! Eller är det bara jag som är mossig?

På våran inköpslista hade det nu stått i flera dagar: " Je ne sals pas parce que je suis en cochon"... Igår frågade jag dottern; "Du, vad står det här egentligen... och varför står det nåt på franska på våran inköpslista?" "Men mamma, chilla... vi måste ha lite roligt också!" sa hon med snälla-lilla-mamma-o-klapp-på-huvudet-rösten (kändes det som..) "Ja...jo, det har du ju rätt i men vad betyder det då?" frågade jag samtidigt som min hjärna irrade iväg till sitt eget fattar-ingenting-försök-förstå-tänk: chilla, ägd, cool, lugge, nice, franska, engelska... har hon alldeles tappat språket, eller är det bara jag som är så himla mossig och inte hängt med i utvecklingen..!? Irrtänket avbröts, utan att något svar ramlat ner i hatten, när hon sa: "Mamma, det betyder.. "jag vet inte, därför är jag en gris", visst var den lite nice!" "Jo, men det var ju fyndigt..." svarade det leende frågetecknet till mamma (då hon inte fått något svar från irrtänket, och därför inte ville framstå som den mossigaste mamman i världen) och dottern nöjd med svaret.. vände på klacken och mumlade.. "lol mamma lol.......!?

Läste ett uttalande av Björn Ranelid:
"Vi besiktigar våra bilar,
vi vaxar våra bilar,
men när spolar vi våra barn med varmt språk?"


Kanske är det något som jag har missat?



Torsdag igår... (orkade inte skriva igår..!)

Vaknade tidigt... hade verkligen behövt få sova igen lite nu... men Pontus P hade ju som vanligt dansuppvisning i min säng - så det var bara att kliva upp. När jag kom ner till SE så stod han och hade plockat isär lill-Tv:n som vi köpte till honom i vintras. "Men vad har hänt här då?" frågade jag. " Ja, han small ju imorse..!" svarade han irriterat! "Men vadå small?" frågade jag. (Kände frustrationen och rädslan inom mig.. vad hade hänt, Gud, det hade ju kunnat börja brinna.. och nu stod han och "mekade" för fullt i Tv:n!!) Han svarade: "Ja, han sa pang o sen blev de svart o nu gå han inte!" Alltmedan han stod med skruvmejseln i handen och innanmätet i TV:n såg ut som en elektronisk villervalla! "Sven-Erik, strunta i det ..! Du vet, en gammal TV som den här - det är ju bara att kasta! Vi köper en ny!" sa jag. "Tror du det?" svarade han... och sen satte han bara tillbaka Tv: höljet över alltihopa och bar iväg det! Tack gode Gud att jag hann... tänk om det hade hänt något..??

SE gick sen och la sig en stund igen... han blev nog också lite skärrad!

Carolina och jag tog en promenad i "surpulvädret"... Vi behövde komma ut lite..! Vi gick på café Victoria ( vars personal var lite trevligare idag...!) och fikade! Handlade lite på Coop..

Städ o plock...alltid!!!

Middag - färdigpizza blev det idag! Ingen höjdare alls - men...Carolinas val!

Jonas kom hem sent, hade jobbat över - han jobbar dagtid nu några veckor...!

Carolina, Sven-Erik och Pontus P tog en promenad tillsammans... (en "mysstund" sa Carolina sen..)

SE gick och vilade och jag dippade i soffan...som vanligt!

Carolina bakade muffins... som var väldans goda! Tack gumman!

Vi fikade tillsammans... med Rapport på TV:n..

Carolina och jag avslutade kvällen tillsammans med att se "Harry Potter och den flammande bägaren"... lite godis och ostkrokar. Riktigt mysigt! SE gick och lade sig tidigt... (han hade en trött-dag idag, min gubbe!)



Roligt idag: promenaden med Carolina, muffins och Harry Potter...

Mindre roligt idag: dåligt sov, Tv-nästan-katastrofen..

Tips: Undrar om man måste skaffa sig en ungdoms-ordbok?

Till alla mina livlinor: Varje dag ska denna rad följa mig i resten av mitt liv..."till alla mina livlinor"... hur mycket har jag ändå inte att vara tacksam över... TACK snälla!

18 kommentarer:

K sa...

Här skiner solen, hoppas den gör lika på er! Ha en bra dag! Kram1

Anonym sa...

Elisabeth!

Det där med ungdomsordbok är inte en helt dum ide... Under en period med grabbarna så såg jag den som grottmänniskor som gick omkring och grymtade över allt och inget...

Man kunde skymta träpåken hängandes på ryggen på dem...

En ganska bra dag igår trots allt... Kanske ska du fundera lite över timer i kök och sånt... Om se får för sig att överraska med något där... Petskydd i kontakter kan oxå vara en god ide så att ni hinner vänja er... Bara funderingar som vanligt...

Stora varma kramar med guldströssel till dig min vän!!!

funkar mailen ännu???

Christina sa...

En händelserik dag har du haft...
Ja du, man är nog lite gammal och mossig när det gäller språket men som Carolina sa: man måste ha lite roligt....
Tur att det inte hände en olycka med TVn!!!
Här nere på skånes sydkust lyser solen och det är en härlig fredag, jag skickar upp lite solstrålar och varma kramar till Er.
Ha det riktigt gott min goa vän
Kramkram

Anonym sa...

Filifjonkan tittar in!
Hej. hahah ang din dotters ord språket har de tappat idag åtminstone "vårt" språk så att säga man får verkligen tänka till för att begripa deras ord och förkortningar många väldigt fyndiga men samtidigt undrar man hur det skall bli för dem i den stora världen vad gäller arbete och sådant. Man ser ibland på text-tv någon som glömt sig och skrivit konstiga ord.Har frågat min son ibland med ...men vi får försöka hänga med i svängarna.. asg...inte lätt.ps klok kommentar du lämnat hos mig tack för det!

Anonym sa...

Vilken tur med tv:n! Var strömmen på när han "fixade" med den??

Himla tur du kom som du gjorde!

Så ni har kasst väder,fån middagstid i dag har vi haft klar sol!
Sköööönt!
Det har varit en hektisk dag idag!

Ta hand om er och ha en mysig fredagskväll!

Bamsekramar till er!

Anonym sa...

Herregud mitt minne sviktar.......skulle ju kommentera "språket" oxå........
Ibland kan man undra från vilken planet ens "ungar" har ramlat ner ifrån!!
Man står där som en fågelholk och fattar noll!

Särskilt kul är det att höra på dom när dom tror ingen hör! :D

Anonym sa...

Ungdomarna idag talar sitt språk.. visst hänger jag med då mina barnbarn bombaderar mig med alla de konstigaste orden.. man lär sig av att fråga vad betyder nu det där..:-)
TV-n ja det där kunde gått hur som helst.. tur du kom till undsättning och att gubben inte pillade trots dina ord.
Har varit på stranden idag.. mitt första dopp denna sommar.. ljuvligt idag här:-)
Kram på dej med önskan om en trevlig o rofylld kväll. Själv ska jag fixa till lite gott med fläskfile och mannen har ställt vinet på kylning.. det passar bra i kväll då det är så varmt och skönt.. i morgon är en annan dag.. mitt yngsta barnbarn fyller 14.. Egentligen idag, men de är hästfolk så familjen är på Falsterbo horseshow men det ska bli lite sämre med vädret i morgon.
((Kramkram))

Christina sa...

Det var roligt att Carolina tycker om min blogg, ge henne en kram ifrån mig...
Har ju två stycken men jag gillar Blogger mest så om jag bara skall ha en blir det Bloggers.
Ha en riktigt skön kväll hela familjen.
Kramkram

Anonym sa...

Ursäkta att jag kommer med ett litet inlägg i den heta debatt som rasat här de senaste dagarna. Förstår att du vill lägga det här till handlingarna nu, men jag dristar mig ändå till att komma med några ord.

Jag är en nu pensionerad läkare med geriatrik som specialitet. Jag har således arbetat företrädesvis med gamla människor, varav många dementa.

Jag har med intresse följt din blogg en tid och så även din svägerskas, pyrobritts blogg.

Jag måste säga att det för en utomstående ter sig mycket märkligt det hela. Går man bakåt i era bloggar i någon månads tid så ser jag att ni läst varandras blogg och ofta, nästan dagligen, kommit med trevliga och uppmuntrande kommentarer till varandra och du har vid något tillfälle även benämnt din svägerska som "kära svägerska". Det framgår också av era bloggar att du läst för din man från svägerskans blogg och berättat om minnen från hans och hans systers barndom. I en av dina kommentarer ger du din svägerska mycket beröm för att du tycker att hon skriver så trevligt/bra. Tonen er emellan har varit allt annat än hård, kall och elak. Och nu - helt plötsligt så får man uppfattningen om att svägerskan varit elak "orättvisor och elakheter har följt oss genom åren", skrev du häromdagen. Det framgår också att du "stängt igen dörren nu" och fortsätter "Sorgen över att det finns människor som är så elaka att de utan samvete kan slå på den som redan ligger.."

Jag blir så undrande? Jag förstår så väl att du är mycket besviken för att din svägerska inte besökt er sedan din man/hennes bror blev sjuk. Och sedan när hon ringde och ville att din man skulle komma till henne några dagar så blev du mycket upprörd. Även det kan jag förstå, för som geriatriker så vet jag förstår, precis som du, att man ska undvika att flytta på dementa personer. De bör i görligaste mån få vara i sin invanda miljö med de personer som de känner sig trygga med. Annars kan de lätt bli mycket oroliga, aggressiva etc. Allt det här vet du för jag förstår att du har blivit tvungen att läsa mycket om denna hemska sjukdom och sätta dig in i den mycket ingående.

Du får dock inte glömma att även om en person TROR sig ha kunskap om sjukdomen (kanske har personen arbetat inom åldringsvården) så är det inte säkert att kunskapen är den rätta, den kunskap som man får som nära anhörig eller en läkare.

Att det inte var något bra förslag att din svägerska skulle hämta din man är nog både du och jag helt ense om. Men, jag kan inte tänka mig att din svägerska ringde upp och erbjöd sig ta hand om din man några dagar i avsikt att vara elak mot dig och din man. Naturligtvis hade hon ett gott syfte med erbjudandet, även om det blev så fel. För dig som är insatt i sjukdomen framstod det som självklart att idén inte var bra alls, men för din svägerska saknades den kunskapen.

Jag utgår ifrån att din svägerska håller mycket av sin bror, även om hon inte visat det genom att komma och hälsa på er. Jag vill här berätta för dig om ett välkänt fenomen som man som läkare inom demens-/åldringsvården ofta ser:

En förälder insjuknar i en demenssjukdom och ofta så är den andra maken mycket självuppoffrande, kommer på dagliga besök och gör allt som står i deras makt för att hjälpa sin livskamrat. Man kan också se att något av de vuxna barnen kommer regelbundet på besök till sin demente förälder, medan något av de andra vuxna barnen aldrig eller nästan aldrig kommer på besök. Det visar sig ofta när man har anhörigsamtal, under sjukdomstiden eller när deras förälder gått bort, att just dessa barn som inte besökt föräldern är de som tidigare i livet stått föräldern allra närmast av alla barnen. I sådana fall har sjukdomsbeskedet varit alltför svårt och jobbigt att ta till sig, och man har inte orkat inse faktum. Detta är ju också något som man ser hos många svårt sjuka patienter själva. Vissa kan vara svårt cancersjuka med kort tid kvar att leva, men de tar inte in att de är sjuka utan pratar på om framtidsplaner etc. och förtränger helt och hållet sjukdomen. Detta är en försvarsmekanism som man svårligen styr över själv. Det kan dock för andra familjemedlemmar te sig som att man inte bryr sig alls. Så är det oftast inte.

I det här fallet så känner jag mig närmast övertygad om att din svägerska har haft det mycket jobbigt att ta in att din man/hennes bror är så svårt sjuk. Du skriver själv att hon inte trodde dig när du beskrev sjukdomens omfattning utan att det krävdes ett samtal med en läkare.
Ett tydligt exempel på förträngning av något som är för jobbigt att ta in.

Tro inte att jag inte förstår din utsatta situation och hur ensam och utelämnad du känner dig med en man som sakta tynar bort mentalt medan hans syskon inte synes bry sig. Du har all rätt at känna dig djupt besviken. Men, jag hoppas att du ska tänka lite på vad jag skrivit. Saker som blivit helt fel är i sådana här fall oftast inte uppsåtliga utan beror på bristande kunskap, insikt och säkerligen också den förträngning som jag nämnde.

Att helt bryta kontakten mellan din man och hans syster vore mycket olyckligt. Jag hoppas att du, när du fått tid att tänka igenom allt detta, ändå ska glänta på dörren lite. Din bror behöver kontakten med sin familj, inte bara med fru och barn, utan även med sina syskon och föräldrar. Ta inte ifrån honom den kontakten! Jag vill avsluta med att uttrycka min förhoppning om att ni ska kunna sträcka ut era händer och att ni ska kunna förlåta varandra hårda ord, sagda i stridens hetta, och lappa ihop relationen. Man behöver ju inte älska sina släktingar, men alla mår så mycket bättre om man kommer till någon slags vapenvila och kan öppna upp dörren igen så att säga.

Du har också tuffa år framför dig, du är klok och insiktsfull så det vet du, och det vet jag. Att vara i konflikt med en familjemedlem, i det här fallet din mans syster, tär och suger krafterna ur en mer än man tror. Att "stänga igen dörren för gott" och tro att man sedan kan gå vidare som om inget hänt fungerar inte. Det kommer att ligga i bakgrunden och "gnaga", vare sig man är medveten om det eller ej, tro mig, jag är en gammal och klok "gumma" vid det här laget!

Jag vill nu avsluta med att önska dig och din familj allt gott. Jag är övertygad om att du kommer att vara en bra maka till din man "i nöd och lust" som det heter, men - ta mina ord under övervägande snälla du!

Varma hälsningar från Ann-Marie E

PS Jag har själv ingen blogg så det får bli i form av en anonym bloggkommentator jag skriver, hoppas att det går bra ändå. DS

Anonym sa...

*s* ja, jag skrattar gott åt dina ord ang ungdomarnas språk - jag känner så väl igen det. Ibland känner man sig verkligen som en urmänniska från en helt annan tid ha ha ha....

Ha det gott!

Anonym sa...

Gitta, katter, baxa, lana...Det här är några enstaka ord som jag har snappat upp från ungdomarna. Många kommer från den tid jag jobbade som högstadielärare så dem är antagligen inaktuella vid det här laget...Trots allt ganska kul med "generationsspråk"!

Elisabeth sa...

anonym: Då jag har svårt att bedöma vem du är - och jag i princip inte bemöter anonyma kommentarer ... så vill jag nog veta lite mer om vem du är! Att du som "pensionerad läkare inom geriatriken" intresserar dig och söker orsaker till en reaktion som var ganska naturlig finner jag lite anmärkningsvärt! Du säger att du har läst båda våras bloggar - ändå väljer du att bara kommentera mina ord och gör en egen tolkning utifrån det!

Att du bl a blir undrande över att jag tycker att de slår på en som redan ligger... ett sådant uttalande från en f d läkare gör mig verkligen förvånad.. att komma med lögner och anklagelser ... om inte det är att slå på någon som redan ligger.. då vet inte jag!

För att jag ska bemöta detta ytterligar så maila till mig på: elisabeth01@spray.se med ditt namn, adress och telefonnummer. Du förstår ju säkert min misstro till anonyma kommentarer efter den senaste jag fick! Du har säkert också kontaktat pyrobritt med samma vädjan, förstår jag!?

Vänliga hälsningar/Elisabeth

Anonym sa...

Jag komplimerar gärna mig själv ;) För jag tror faktiskt att jag är rätt så "med" i hur ungdomar pratar.....Sen har jag egna barn som faktiskt inte använder en massa konstiga uttryck. Men visst har din dotter rätt i att man måste ha lite roligt också:) Jo du Elisabeth, jag kommer tyvärr att ha väldigt svårt för att blogga när jag har semester.....Skittråkigt är det. Men förhoppningsvis har jag lyckats bringa reda i min situation under semestern, så jag kan blogga igen sen:) Hoppas du hälsar på hos mig igen om fyra veckor. Kram.

Anonym sa...

Bara en liten undran över denna anonyma-doktor som detaljstuderat bloggar om sjukdomar som är så förstående över hur anhörigas reaktion i synnerhet o bloggskriveri o beteenden i allmänhet.

Är mycket konfunderad över att denna anonyma-doktor inte är lika förstående över Es bloggskriveri, hennes tidigare allmänna ordalag i kommentarer till hennes mans syster, deras ton sinsemellan, att hon inte "avslöjat" konflikter osv. Blir mycket undrande faktiskt...

"Alla" vet att i en blogg är oftast tonen väldigt neutral o allmänt hövlig, sitt privatliv o då de negativa bitarna "fläker" man sällan ut. Man svarar hövligt på kommentarer o man använder artiga fraser. Känslor visas sällan i svarskommentarer.

Vi som följt E har kunnat läsa mellan raderna om att allt inte stod rätt till med hennes mans syskon, deras besök, deras stöd osv. Det ska vara mycket till innan man går över gränsen o berättar om dåliga relationer m m, men i Es fall så har väl den där droppen kommit som fick bägaren att rinna över.

Förväntar nog mig av en anonym-doktor en lika proffsig analys av en bloggskrivares beteende på bloggen, om bloggkommentarer, om vad man avslöjar om sina relationer i en blogg... som den om anhörigas reaktioner, beteenden o skriverier. Analysen fr anonyma-doktorn verkar för en utomstående mycket vinklad måhända även partisk...

Kikade även in på den blogg som anonyma-doktorn också säger sig ha läst o där ser jag inga kommentarer om detta ämne, vilket gör mig än mer konfunderad o kan inte låta bli att tycka detta är mycket underligt...

Anonyma-Dubbelörnen

Ella sa...

Hej Elisabeth
Nu är jag tillbaka och läser ikapp med föundran. Tänk så mycket som händer i ditt liv under bara en vecka.

Jag är så ledsen för att du hamnat i en situation som säkert är jobbig, det är väl det sista du behöver? Jag kan inte förstå hur nära och kära kan annat än ge dig sitt stöd och beundra din styrka. Du skulle ju trots allt kunnat göra som många andra och låta SE bo på ett hem och besöka honom några dagar varje månad. Istället tar du hand om honom och bär det stora ansvar som det innebär och gör det dessutom så kärleksfullt. Jag är full av beundran och förstår inte hur andra kan vara annat än just det.

Jag tror och hoppas att du inser vad du gör för honom och din familj, och att du är STOLT över dig själv. För det ska du vara. Det finns inte många som du.

Stora kramar.

/Ella

Anonym sa...

Morning Elisabet!
Kan inte annat än hålla med dig och några andra här angående "läkaren".

Det passar går inte ihop!En läkare som susar runt i bloggvärlden och "medlar"..............förstår din misstänksamhet!

Hoppas du sovit gott och att du får en bra dag!

Kramen!

Anonym sa...

Godmorgon gumman.....Hoppas du haft god sömn i natt. Vi ses:) Kram

Christina sa...

God förmiddag vännen, hoppas att du har sovit gott och att du får en skön lördag...
Kramkram