fredag 15 augusti 2008

Dumma läkare...

... finns det tydligen. Jag brukar inte använda epitetet "dum" om människor, men i det här fallet... ja, iallafall är det någon som i sin profession inte kan betecknas som annat än dum. För hur förklarar man annars ett möte med en läkare som inte ens frågar hur man mår - utan börjar besöket med att säga "ja, och det är som vanligt....?", eller, " ja, hur är det med dottern då...?"

Mina läkarbesök har sedan årsskiftet inte varit särskilt konstruktiva.... för detta är en läkare som ägnar det mesta av besöket till att berätta för mig om f-kassans regler hittan och dittan, hur han, arme stackarn, får ägna timmar till att skriva utredningar, också det hittan och dittan.

I början av året (nu minns jag inte exakt när det var...) så hade jag ett avstämningsmöte med f-kassan... med den handläggare som jag hade då, och denne läkare. Egentligen var det mest jag och handläggaren som pratade.... jag berättade, och hon frågade. Handläggaren sa: "ja, det hör jag ju.... du är inte i något skick för arbete/rehabilitering nu...."!


Vi bestämde en uppföljning om tre månader.... men...ja, det blev inte så, av någon anledning. Däremot har jag vid ett flertal gånger sedan dess varit till denne läkare..... och det är i huvudsak bara f-kassans nya regler, Carolinas väl och ve.... och hans onda fot som han har velat diskutera. Det tidigare mötet med f-kassan, det har jag fått påminna honom om varje gång!


"Hur mår du, hur sover du, hur är det med din panikångest, hur har du det med din magkatarr, gråter du mycket, är det tungt, hur ser din vardag ut....." ja, sådana frågor som visar att man som läkare är intresserad av sin patient.... de frågorna har han aldrig ställt!


Å jag tycker det är märkligt..... verkligt märkligt!! Aldrig någonsin har jag mött en läkare så totalt ointresserad av sin patient.


"Ja, jag har funderat på att byta läkare - jag tycker inte att personkemin mellan dig och mig stämmer särskilt bra, och sen vet du inte, och du frågar inte ens hur JAG mår... o du kommer inte ens ihåg möten vi haft...o jag känner att det här fungerar inte längre!" sa jag. Igår. Snabbt. Frustrerande.


"Ja, här månar vi om våra patienter.... alla har ju rätt att få en "second opinion".... så om du vill byta läkare så måste du få göra det..." sa han. Han blev nog lite skärrad, tror jag...
Han fortsatte: "Men du förstår att vi har ju f-kassan på oss hela tiden... och jag kan inte sjukskriva dig, och skriva att i dagsläget så är du inte frisk nog att gå ut på arbetsmarknaden... om jag kryssar i den rutan.... så då skickar f-kassan tillbaka intyget till mig... och jag måste sitta och redogöra väldigt ingående mitt beslut.
Sen är det ändå inte säkert att du får vara sjukskriven... för det bestämmer handläggaren.... hon kan bestämma alldeles själv, oavsett vad jag eller försäkringsläkaren tycker, att du ska ut i arbete.... "

Länge höll han på att förklara dessa nya regler för mig.... och jag försökte gång på gång förklara för honom att det var inte min sjukskrivning jag diskuterade, utan hans ointresse för mig, och min situation.


Å jag vet inte.... trots att jag inte kände att han lyssnade.... så bestämde vi iallafall att vänta in ett nytt möte med f-kassan, sjukskrivning och att han skickar en remiss till en kognitiv terapeut som jag ska få besöka, och kanske någon form av "social träning".... att komma ut.

Å det blir nog bra... än om jag i dagsläget känner mig lite för "ofärdig" för ännu ett nytt kast.


Jag lät det stanna vid det.... vi får se vad det blir, hur det blir... och hur jag fixar till det. Jag vet ju att framtiden kommer, att jag måste komma ut, börja om.... men det är tufft.


Nästan ångetstufft....


(Å den onda foten... ja, nu var den opererad... och han hade minsann också haft sina "duster" med f-kassan.... så han var ju tvungen att jobba.... med krycka och allt....!)

20 kommentarer:

Bloggblad sa...

Men oj, stackars lille doktorn då...

Kanhända frågar han inte eftersom han inte orkar att höra svaren... sånt förekommer.

Min väninna bytte läkare, skrev till henne att hon inte trivdes med henne bara... så fick hon en ny.
Den bortbytta är samma läkare som jag trivs alldeles utmärkt med och som jag tycker lyssnar och förstår och hjälper till så det räcker för mig. Fast jag har nog haft medicinskt ganska enkla problem... det är ju lite skillnad vad man har.

Anonym sa...

Byt läkare! Det är min spontana reaktion. Den där har du ingen som helst hjälp av. Det spelar ingen roll hur duktig en läkare må vara "rent tekniskt", har han/hon ingen empati för sina patienter kan han aldrig bli bra. Du är värd någon bättre, en som kan stötta dig så du kommer hem liiiite starkare än du var tidigare, inte svagare!
Jättekram!

Anonym sa...

Nä fy vilken läkare =O. JAg tycker absolut att du ska byta läkare... Bemötandet betyder så oerhört mycket för ens "tillfriskande".... Snälla vän... Byt.
Kram

Anonym sa...

Herregud säger jag bara.Vissa kanske skulle få ha andra arbetsuppgifter.Visserligen har reglerna ändrats till patientens nackdel men han har ingen anledning att lägga sin arbetsbörda på dig. Han tjänar så pass bra med pengar att han kan göra jobbet också.Brukar tänka att läkare har faktiskt ett serviceyrke och vi är deras kunder.Man får bara inte bete sig hur som helst.
Oj vad jag skulle ha varit arg om jag hade vrit med om detta.
Ha en bra dag
kram ewa

Dubbelörn sa...

Förlåt men sitter här o skrattar så tårarna rinner...

Du skriver helt underbart!! *skrattar*

Men du, BYT LÄKARE!!!

Kramar

UllaMona sa...

Tack och lov har jag inte behövt ha någon kontakt med f-kassan, men jag förstår av allt jag läst att de nya sjukskrivningsreglerna är rena vansinnet...människor far illa.
Tur att din handläggare verkar ok, byt läkare för du ska inte behöva vara terepeut för honom...har han ont i foten och vill prata om det får han väl söka professionell hjälp.

Kramen till dig.

Christina sa...

Förstår att det känns tufft för dig men jag hoppas att allt reder sig till det bästa.
Önskar dig och Carolina en riktigt skön helg
Kram vännnen

Gisan sa...

Jag blir så arg när jag läser detta!!! Så här får det inte gå till. Du går ju dit för att DU behöver hjälp. Inte för att lyssna på hans utläggningar. Hoppas verkligen att du får en bra terpeut och får fortsätta bearbeta din sorg och vardag i lugn takt. Stora kramar...

Eleonora sa...

Nääää - jag tror jag dööör!
Vad är det för klantskalle du råkat ut för???
Han verkar ju fullständigt renons på empati och god läkarsed!!
Bra att du orkade med att säga ifrån. Förstår att mycket "hänger i luften" om du skulle byta läkare. MEN kan det bli mycket sämre än detta.
Jag mailar även till dig. Stor kram

Anonym sa...

Helt säkert är att det finns människor som är på fel plats. Men vad modig du var som sa till honom att du ville byta. Och verkligen trist att han inte ens då uppmärksammade vad du egentligen ville.
Jag hoppas att du får det där mötet snart och att det blir ett bra möte. Du har verkligen förtjänat att bli sedd och lyssnad på. Kram du modiga människa.

Annela sa...

Men han är ju helt fel person gör det jobbet. Man vill ju att åtminstone ens läkare bryr sig om sin patient. Urdåligt!!
Men om man ska byta så får man dra hela sin historia igen och det är ju också ansträngande.

Anonym sa...

Kära Elisabeth, så stark du är, trots allt som hänt dig. Att ha mod och styrka att säga till läkaren hur du uppfattar honom var så bra. Så modigt. Så starkt.
Jag tycker absolut att du skall byta läkare. En läkare som inte lyssnar, inte är lyhörd för fem öre för sin patient, utan tänker mest på sitt eget onda, det är ingen bra läkare för dig och inte för någon annan heller ! Så mitt råd är byt.
Men sedan kan jag hålla med om att social träning och kognitiv terapi kan vara bra för dig. Det kommer att visa sig om du är mogen för att komma ut igen i arbetslivet. Och sådant tar tid. Det finns ingen terapi som blir klar på en vecka.

Du, det finns många dumma läkare. Men också många bra. Och en hel del guldkorn.
Att bli drabbad av de dumma är frustrerande och ångestladdande.
När man är mitt uppe i en sådan tuff situation som du är i, så behöver man någon som förstår och lyssnar på vad man säger, samt att vederbörande är intresserad och ställer frågor, det är det minsta men kan begära.
Man måste kunna känna tillit och trygghet hos läkaren.
Jag hade blivit vansinnig om läkaren pratade om sin onda fot inför mig! Förstår dig så väl.
Varm kram Nalle

Eva i Halmstad sa...

Va trist de är när man träffar på sådana läkare.
Lider med dej.
Må så gott de går.
Eva.

Isabelle sa...

Gud vad imponerad jag blir av dig som orkade och vågade säga vad du tycker!!! Heja Elisabeth! =)

Jädra pucko till läkare. Jag blir så ledsen att det ska behöva vara sådär. Nånstans är det säkert synd om honom också :D Men det ska banne mig inte patienterna behöva lida för. Hoppas du kan få en ny läkare som kan ge dig, istället för att ta, lite hopp och energi.

Stora styrkekramar!

Laila sa...

Stackars honom då! *sagt med myyycket ironi*

Byt läkare BUMS, snälla du!
Du mår inte bra av att gå och ha den inre oron som ändå blir av det här.
Ring en annan Vårdcentral och fråga om råd och att få träffa någon där.

Å heja dig som ändå vågade säga emot!!!

Jessica sa...

Men stackars lille doktirn då!!!
Det är verkligen synd om honom. Han kan inte ha det lätt. Behöva prata med en massa patienter och vara förstående för någon annans situation.

Bläää säger jag för sådana doktorer. Jag har själv ofta kontakt med läkare och peppar peppar har jag bara hamnat hos bra sådana.

Känner en liten uppgång hos dig mellan raderna. Kanske att du behöver en sånhär händelse för att inte bara tänka på SE?

Kramar från mig

Anonym sa...

Men vilket stolpskott till doktor du har/haft! När mans liv är i kaos och ångesten lurar bakom varje hörn är man INTE intresserad av doktorns onda fot!/Kram

Anonym sa...

Min erfarenhet är att handläggaren kan va bra mycket bättre än läkaren som ofta tycker rätt synd om sig själv......
kramare
Ewa

Anonym sa...

Låter som om ni skulle byta plats. Föreslår honom det näta gång, alternativt att han lyssnar på dig.

Anonym sa...

Byt läkare. En läkare ska lyssna på vad du har att säga. Om de inte lyssnar eller undersöker har han ingen grund att stå på. Kanske det är hans problem, han lyssnar inte och kan således inte stå upp för sina sjukskrivningar mot FK regler. Byt till en som SER DIG och DITT BEHOV!