lördag 30 augusti 2008

Fredag, inte...

... den trettonde, var det.
Fast den började liksom åt det hållet....

Mötet var tufft. Ett möte med mycket känslor,,, svåra och tunga. Nu tänker jag inte skriva så mycket om det - det får bli i ett annat inlägg. Det räcker att skriva att jag avskyr att berätta om mig själv, vårt liv.... och den eländesresa som vi har gjort, och fortfarande gör. Jag avskyr det vareviga gång det händer.... när jag inte kan svälja tillräckligt hårt, utan börjar att gråta mitt i alltihopa. Alla förstår ju... men ändå!
det var med tunga steg jag gick därifrån - fast det var ett bra möte.

Sen var vi bjudna på middag...
Tillsammans med mamma och pappa åkte jag och Carolina ut till min halvkusin och hans fru... de firade 10-årig bröllopsdag, och sen fyllde frun 50 år.
Jag försökte "pigga upp" mig när vi satt i bilen på väg dit. Men jag hade inte sovit något vidare... mötet tidigare låg kvar som ett eländestöcken... och jag kände bara inte den där "jippie-vad-roligt-att-få-fara-på-middag-känslan" som jag borde ha haft. Speciellt då det är.... ja, säkert 200 år sedan vi senast var bjudna på middag. Nästan.
Men när vi kom dit hade jag "piggat på" mig rätt bra iallafall....

Så satt vi där ute på den inglasade verandan... och jag såg att det var dukat för ytterligare två personer.... "äsch, ännu mer folk... vad jobbigt. Sitta här och vara trevlig mot någe folk som jag inte ens känner... gu´va jobbigt..." tänkte jag. Men det sa jag ju inte...
"Ja, det kommer lite mer folk..." sa min kusin lite sådär i förbifarten när han kom ut med vinkaraffen.

In på gården svänger så småningom en röd bil. Jag drar ett djupt andetag, och förbereder mig på trevliga hälsningsfraser.... ta i hand... presentera varandra hittan o dittan... och sen kanske lite tillkrystat småprat. Ni vet sådär som det blir då man inte riktigt känner varandra så väl.... trevligt och artigt, men inte den där familjära och avslappnade känslan....

"Men kom hit och hälsa nu då..." ropar mamma, när hon hör gästerna komma in.
"Men mamma, tyst! Sådär kan du väl inte skrika...." säger jag. Jag skäms nästan... har mamma alldeles tappat tonen för vett och etikett? Inte vrålar man väl sådär till vilt främmande människor!!

Så kommer "främmandet" ut på verandan....
Först tittar jag bara på henne.... människan, den främmande. "Men gud vad hon är lik Pia..." tänker jag på en tusendels sekund. Tittar bara på henne.... hon tittar hela tiden på mig.
Ser ansiktet... det välbekanta... ansiktet på den viktigaste personen i mitt liv när jag var 12 år.... Pia?
Då..... då förstår jag. DET ÄR JU PIA!!! MIN PIA!!
Hon som nästan var hela min värld.... hon som var sådär som jag också skulle bli... snygg som en filmstjärna, snäll som en ängel... skrattade jämt... och hade alltid, alltid tid för mig när hon var hos oss.
"Men Pia... det är ju du...." var allt jag fick fram. Tårarna bara kom. Å jag vet att det är länge, länge sedan jag kände bara sån ren bubbellycka inom mig.... nu gjorde jag det. Hon.... hon som varit så stor del i mitt liv... som betytt så mycket för mig.... nu stod hon här.... de hade velat överraska mig.... nu stod hon här.... efter 35 år. Kan man bli annat än lyckligast i hela världen just då? Ja, det kan man... precis som om man vore 12 år igen... och hon var där.
Jag kramade henne och grät.... och var bara just då.... så himla lycklig!

Sen blev det en underbar kväll.... med många minnen, och glada skratt. Vi satt därute på verandan, pappa spelade dragspel, vi sjöng för bröllopsparet, åt god mat.... och all all all min trötthet, eländestöcken och inte-jippiekänsla var liksom bara bortblåst....

... jag var 12 år.... stod i berättelsen av ett minne och sjöng till skaftet av ett hopprep... och var på mycket mycket länge.... bara så lycklig.

Carolina sa, när vi åkte hem: "Mamma, det här var det bästa på länge...!"

22 kommentarer:

Anonym sa...

Elisabeth... Nu gråter jag =O. Blir så rörd när jag läser om mötet med Pia..... Kära vän vad kul för dig......
Kram...

Anonym sa...

åååå så härligt! Fantastiskt underbart! Jag blir så glad för din skull. Skratt är smittsamt :). Två dagar i rad nu. Blir nog imorgon också ;).

Kram
Ewa

Unknown sa...

Åååh, vad fint. Vilka härliga nära människor du har i ditt liv. Sitter med glädjetårar för din skull. Ens barn är det bästa som finns och Carolinas glädje över att du hade lyckats ha roligt ett tag går inte att ta miste på.

Varma kramar,

//Harriet

Anonym sa...

Å herregud...vilka lyckotårar som kom, både hos dig och hos mig.

Jag känner igen det så väl: min Barbro, som var min bästis i 4-5 klass. Sedan flyttade vi och vi kom ifrån varandra.
Vi höll flitig brevkontakt i ca 5 år, men det rann sedan ut i sanden. För 3 år sedan träffades vi igen ...efter 39 år, det var hjärteglädje!

Njut av dessa glädjestunder, göm dem i ditt hjärta och plocka fram i svåra stunder. Du ser, livet har glädje, skratt och lycka att bjuda på, fortfarande.
Kram

Anonym sa...

Visst är det härligt! Att få vara 12 år igen. Jag var det för någon vecka sedan ;-). En barndomsvän besökte oss och vips var 28 år som bortblåsta. Vi var tonåringar igen, vi hade inte tappat bort varandra efter vägen. Det är sååå häftigt när det händer.
Nu är jag åter 40 år men kommer leva länge på det mötet.

Laila sa...

Jag blir alldeles varm i hjärtat och sitter här med ett varmt och ömt leende på läpparn...
Vilken upplevelse! Så häftigt!
Så väl ni behövde det!

Hoppas du har möjlighet att hålla kontakt med henne och att ni kan hitta tillbaks till varandra

Jessica sa...

Men tänk!!!!
Vad härligt,jag kunde riktigt känna din överraskade lycka, glädje och 12 års trygghet.
Åhhh....jag blev så glad för din skull det Värmde mitt hjärta!!
Stor kram till dig och önskar dig verkligen fler verklilga "lyckopiller"

Anonym sa...

Sitter med tårar i ögonen och läser, men så glad jag blir för din skull!
Visst är det så att alla år försvinner när man träffar en gammal vän igen.
Så underbart roligt att du fick en så härlig dag, det behövde du verkligen.
Många kramar
Bodil

Isabelle sa...

Åh ni kommer tårarna på mig också. Så ljuvligt. Vilken överraskning. Och framförallt, så glad jag blir att du och C fick en så fin kväll. Det var du verkligen värd. Hoppas glädjen och känslan kan få stanna kvar lite. Stora styrkekramar!!

Gisan sa...

Jag sitter här med en enorm gåshud över hela kroppen och tårarna rinnande. Så undebart!!! Så glad jag blir för din skull!!! Vilken tur att ni åkte. Stora kramar...

Marianne sa...

Å så underbart! Så härligt att du fick en sådan glädjekväll! Jag är så glad för din skull - er skull!

Kramar!

Eleonora sa...

Vilket underbart möte du så överraskande fick och finfin middag med sång, musik och mycket skratt!! Härligt - härligt. Hoppas ni nu kan hålla den fina kontakt ni fick. Kramar

Anonym sa...

Vid sådana tillfällen stannar livet upp. Allt annat blir en parentes, inget har hänt, man är tolv år igen. Underbart!
Kram..

Anonym sa...

O vad roligt! Du vet att jag brukar be om att ni ska få känna uppmuntran och få lite "lyft" i er vardag...

Allt gott!

Christer

Anonym sa...

Härligt !!! Underbart !!!
När man minst anar det så knackar glädjen på dörren.
Är så glad för din skull Elisabeth.
Massor av kramar
Nalle

kicki sa...

Å vad jag blev lycklig idag när jag läste ditt inlägg, underbar lycka för dej...då har fått mått bra en hel kväll...två kvällar med skratt..hoppas nu att du ochPia håller kontakten med varandra, hon ger dej styrka...
kramar som vanligt i massor som är fyllda med ömhet

~ Eva ~ sa...

Bara så himla underbart Elisabeth...å, vad glad jag blir!!!

Och du...tack för omtänksamma rader hos mig.

Varmaste kramen om i natten ~~~
Eva

Annela sa...

WOW, vilken överraskning du fick! Vad kul att ni fick träffas igen efter så lång tid och det var härligt att läsda om er trevliga kväll, som inte du egentligen hade lust att vara med på. Det är som jag brukar säga till barna: Det blir roligt när du kommer dit! Och det blev det ju verkligen.
Kramar, vännen...

Anonym sa...

Skrattar gott åt din mammas höga röst! Men så överraskad du måste ha blivit! Tänk att vi inte förändras så himla mkt att det inte går att känna igen oss efter "några" år. Vad roligt med en pappis som spelar dragspel! Min mamma spelar åxå det./Kram

Anonym sa...

Tänk att det finns människor som är så underbara som tänker på att ordna fina saker för dig! Roligt! kram

Anette sa...

Åh så underbart!
Vet du, du är fantstisk på att få fram känslan i det du skriver.
Hoppas att du får träffa din Pia igen, va kul det måste ha varit.

Anonym sa...

Vad glad jag blir för din skull. Sånt där behöver man ibland, och de är oftast helt oväntade.

Jag tänker på er. Kramar!